Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Vilken sikt för blandning av aska och slam till tätskikt?

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera krossar och siktar här

Jenny Håkansson (trådstartaren)

#1 » 09:47:00, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Då fortsätter jag min tråd från presentationen här så att det blir rätt.

Jo, jag undrade alltså om passande sikt för att blanda aska och slam till tätskikt i en sluttäckning i en deponi.

Ytan som ska täckas är ca 3ha (ev något mindre). Askan är en finfraktion (0-10) av bottenaska från avfallförbränning (slagg) och slammet är rötat avloppsslam. I blandningen kommer vi att ha ca 90-95% aska och resten slam. Vet tyvärr inte TS halten på det aktuella slammet, men i tidigare försök har den varit 23%.

Och som sagt, en förblandning med alluskopa är tänkt och sedan en sikt. I dagsläget funderar vi altlså på stjärnsikt, men vi har en egen trumsikt som jag funderar på om den kan funka. Vi har även tittat på en power screen sikt.

Problemet är väl att få en homogen blandning. Tidigare har askan liksom fastnat utanpå slamklumparna.

Den här blandningen ska bara vara i tätskiktet, alltså ingen växtetablering här, utan skiktets främsta syfte är att vara tätt, sedan kommer ytterligare skikt ovan (bentonitmatta, dränskikt,växtetableringsskikt).
Jenny Håkansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:19, 06-05-2009
Maskintyp: Ej angivet



alcoa

#2 » 09:50:52, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant projekt!
Ni verkar iaf ha koll på vad ni gör, jag kanske missade det, men vad ska ni ha det färdiga materialet till? :klia:
Låter som ett intressant ställe att se lite bilder från :mrgreen:
Caterpillar 303.5 C CR
Caterpillar 312
Jcb 412s
Scania 124 Lvx
alcoa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:09:42, 01-01-2008
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#3 » 10:13:58, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förstår jag, och materialet är inte torrt då, eller? Fuktigt material är ju väldigt svårt att få bra utlägg på marken när det så pass stor yta, enda man kan satsa på är väl trumman isåfall, den är väl vad jag förstår roterande, då har du chans på självsmulade klumpar.. :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jenny Håkansson (trådstartaren)

#4 » 11:12:21, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas att materialet inte ska bli så blött, askan är ju torr.

Vi kanske ska testa trumsikten ändå.
Jenny Håkansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:19, 06-05-2009
Maskintyp: Ej angivet

backef

#5 » 12:18:07, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken....var i landet är vi??? & vem jobbar du åt, kommun, entreprenör eller annan???

Varför sån liten inblandning av rötslam, tror att det är lite svårt att få till en jämn inblandning av rötslammet, men med större inblandning kanske det bara blir kladd :???:

Är askan sorterad en gång innan blandningen ska göras? (Är du säker på att det är 0-10 utan klumpar & föroreningar typ spik/skrot?)
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

Jenny Håkansson (trådstartaren)

#6 » 14:18:38, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi befinner oss i Sthlmstrakten och jag jobbar för ett kommunalt bolag.

Jo, det är väl homogeniteten som blir ett problem med så lite slam, men tester som gjorts tidigare visar att detta blandningsförhållande krävs för att uppnå tillräcklig skjuvhållfasthet.

Ja askan ska sorteras innan och visst en del skrot kommer kanske med, men det mesta siktas bort.
Jenny Håkansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:19, 06-05-2009
Maskintyp: Ej angivet

backef

#7 » 14:48:52, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken med trumverk är väl att den gärna vill rulla "köttbullar" om materialet är kladdigt, men om det finns så är det väl bara att prova...

För övrigt tror jag på att förblanda högar gärna med hjälp av tex allu skopa eller liknande, för att få sönder klumparna i slammet, sedan låta dessa ligga & "luftas" nån dag eller vecka innan sortering.

Har inte Länsstyrelsen tips annars, måste vara fler som gjort detta tidigare eftersom så många deponier täckts senaste åren...

Vet att Borlänge energi tillsammans med NCC & Stora Enso håller på med nått liknande i Borlänge, men jag vet inte hur dom gör....
backef
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:31, 20-01-2007
Ort: Säter
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
Huddig 1260B JVG

Lasergrader miniväghyvel

håkan öhlund

#8 » 16:30:15, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan :)
Går det inte att lägga ut all aska i ett gämt lager på tippen och sedan köra ut slammet med en traktor och slamtank i våt form när det bara ska vara upp till 10% :) Alltenativt att puddra ut det med en sandskopa i torrkad form? Kanse en efterharvning när det regnar med för att få det blandat bra :idee:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Michael Meier

#9 » 18:19:29, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Hejsan :)
Går det inte att lägga ut all aska i ett gämt lager på tippen och sedan köra ut slammet med en traktor och slamtank i våt form när det bara ska vara upp till 10% :) Alltenativt att puddra ut det med en sandskopa i torrkad form? Kanse en efterharvning när det regnar med för att få det blandat bra :idee:


Jaa, annars krävs de en kontinuerlig sönderdelning av rötslammet tills alla klumpar är nere i minsta storlek, om man ska blanda innan utläggning.

Vad gör rötslammet för nytta i detta täcke av 90% aska?

Är det enbart för att bli av med rötslam?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AntonNormark

#10 » 20:35:07, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
håkan öhlund skrev:Hejsan :)
Går det inte att lägga ut all aska i ett gämt lager på tippen och sedan köra ut slammet med en traktor och slamtank i våt form när det bara ska vara upp till 10% :) Alltenativt att puddra ut det med en sandskopa i torrkad form? Kanse en efterharvning när det regnar med för att få det blandat bra :idee:


Jaa, annars krävs de en kontinuerlig sönderdelning av rötslammet tills alla klumpar är nere i minsta storlek, om man ska blanda innan utläggning.

Vad gör rötslammet för nytta i detta täcke av 90% aska?

Är det enbart för att bli av med rötslam?


Kan tänka mig att inblandningen av slammet kan rotas i flera anledningar, dels blir man ju av med det, sedan växer det ju otroligt bra i rötslam, har själv jobbat med "stockholmsdynga" en hel del här uppe, det används för att återställa gruvområden.. Behöver inte ligga länge förens det är helt täckt av grönska..

Jenny Håkansson:

Hur skiktar ni tätskiktet? Lägger ni nåt lager lerjord och gummiduk innan askan?
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

63an

#11 » 20:51:18, 07-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en komplicerad historia, många olika lager av material, det måste kosta skjortan att utföra, känns lite experimentellt! :?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Jenny Håkansson (trådstartaren)

#12 » 08:10:07, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså vitsen med den blandningen är just att den i lab visat att den klarar kraven för hållfasthet. Blandningen med slam görs för att öka tätheten, vi tar in slammet just för denna konstruktionen, så det är så att säga inte vi som sitter på det och vill bli av med det. Men visst vill man hellre använda sig av återvunna material, dels för att det är billigare, men också för att spara på jungfruliga naturresurser.

Hela syftet med en sluttäckning är främst att minska lakvattenmängden så det blir en del lager. Först den här aska/slam-blandningen, sedan en bentonitmatta, sedan ett dränskikt och så ett skydds- och växtetableringsskikt. Det är naturligtvis inte en billig historia, men vi måste följa deponeringsförordningen som baseras på EUs deponeringsdirektiv och ja, ska vi fortsätta leva som vi gör i dagens slit och släng-samhälle så kostar det en del i slutändan.

Jag ska kontakta Borlänge och se hur de löser blandningen. Men visst blir det experimentartat, man får testa sig fram.

Måste säga att det var nyttigt att gå med i detta forum och få synpunkter från så mycket insatt folk!
Tack för det!
Jenny Håkansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:19, 06-05-2009
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#13 » 09:11:35, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Defination av problem:

finfördela 5-10% rötslam i 90-95% aska,

en fråga, procentsifforna, vad anger dom? volym eller vikt.

Hur finfördelar man rötslam med Ts-halt ca:25% ?

en tanke kan vara att i utläggningsskedet av askan portionera ut slam i askmatningen, men då måste slammet vara finfördelat innan.

Typ tallriksspridning med låg hastighet, ovanför matas slam ut och följer med askströmmen med tillägg av vattendusch och packvält.

Om man har en packad matta med slam i utmatningen och en motgående doservals med ? fjädrande pickup-pinnar i en skaplig hastighet som då river av lämplig mängd slam ner på tallrikarna med aska.

två fastgödselspridare hopmonterade
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ja-bond77

#14 » 11:41:04, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan den här finska maskinen för torrkompostering av svämgödsel vara nånting? Den är väl främst ämnad att ge så vått material som möjligt utan att materialet avger "lakvatten" så det kanske blir för torrt enligt era önskemål? Ni hamnar väl på fukthalt... under 10% åtminstone? Hur våt är askan?

Bild

Fler bilder på
Google bilder.

Maskinen är konstruerad(och säljs?) av Vapo:
http://www.vapo.fi/eng/peat_products/ab ... at/?id=922
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#15 » 20:18:42, 08-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första så gav BlackLuck ett intressant och insatt svar i den andra tråden.

För det andra undrar jag lite om "bentonitmatta"? Bentonit är som alla säkert vet en speciell sorts lera som från torrt sväller väldigt mycket när det blir blött. Används bl a till tätning av brunnar. Jag har en säck här nånstans om nån behöver. :thumme:
Hursomhelst, uttrycket "bentonitmatta", innebär det att ni helt enkelt lägger ut sådan lera i ett lagom tjockt lager? Är det i såna fall för att täta mot vatten ovanifrån?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se