Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motoreffekt vid -10 °C jmf vid +15 °C ?

55 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hebbe (trådstartaren)

#1 » 16:36:40, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Är det någon som kan svara på om det blir någon skillnad på effekten om jag gör en mätning på kraftuttaget vid -10 °C eller vid +15 °C ??? Jag har nämligen fått gjort det och jag vet att traktorn gav 80 hp vid -10 °C. Då hade jag preparerat traktorn med en 10 kW värmefläkt under transmissionen över natten och hela traktorn höll minst +25 °C när jag tog ut den på morgonen ur mitt varmgarage och sedan hade jag en pappskiva för oljekylaren när jag körde den till verkstaden (ca 0,5 mil) som gjorde mätningen av motoreffekten och alltså med en omgivningstemperatur på ca -10 °C. Dessutom lät de traktorn stå på maxvarv en bra stund, för att få upp värmen på Dynamometern (en helt elektrisk generator), innan mätningen för att det var så kallt (vinterns kallaste dag i Skåne)! Turbomotorn har en helt mekaniskt styrd insprutning och det jag tänkte på var om jag har fått en INTERCOOLER på motorn som egentligen inte har någon sådan?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100



Robban_C

#2 » 16:55:19, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nog inte svara helt säkert men jag tror effekten är i stort sett densamma eftersom du har en helt mekaniskt styrd insprutning.
Det vore nog en annan sak om insprutningen anpassar bränslemängden efter syremängden (typ modernt insprut till bensinare med lambda etc) men det gör den ju inte.

Effekten av "intercooler" är nog kortvarig, insugsrör etc blir ju varmt ganska fort. Hur länge varar en effektmätning?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe (trådstartaren)

#3 » 17:08:30, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

4 minuter och 35 sekunder tog effektmätningen! Man brukar väl säga att en laddluftkylare sänker bränsleförbrukningen några procent. Jag har ju samma bränsleförbrukning men då får jag kanske också några procent högre effekt?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#4 » 17:25:52, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att du skulle få ut högre effekt därför att det var kallt ute?
Jag tror som sagt inte att effektskillnaden är så stor, på sin höjd ett fåtal procent. Du har ju som sagt inget extra bränsle bara för att det är kallt så egentligen borde det inte vara nån effektskillnad. Blir det nån liten skillnad så beror det i såna fall på att någon anings extra syre gör att förbränningen blir lite bättre.7
Men man ska också komma ihåg att oljan kanske var kallare än på sommaren. Kall olja får högre viskositet och går därmed tyngre. Då ökar förlusterna i motorn (vevhuset) och genom växellådan.
Du hade visserligen värmt oljan men det är inte säkert att det gör så stor skillnad. Jag betvivlar att oljan kommer upp i normal temperatur i alla fall.

Jag kan nämna att om jag kallstartar min traktor på vintern, låter puffran gå nån kvart eller halvtimma för att i alla fall få upp lite temp i puffran innan jag ger benet så är den likförbannat toktrött de första två kilometrarna (1,4 km upp till bron). Riktigt jättetrött, det är alltså kännbara förluster genom transmissionen. Gör jag samma sak sommartid så kan jag till och med köra iväg nästan omgående utan att den känns trött.

Varför frågar du om detta?
Hade inte du en diskussion med säljaren om effekt, bränsleförbrukning och tankvolym?
Vilken effekt är specad på traktorn?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe (trådstartaren)

#5 » 17:55:21, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det stämmer och det har helt klart blivit ett mindre rabalder igen. Det är på den nivån att ”säljaren” just nu har klagat på dieseln som de hittade i tanken, de har helt klart också testat motoreffekten eftersom de har haft traktorn i 4 veckor men jag får inte se deras effektkurvor! Så jag lekte med tanken att de inte kom upp i den effekten jag fick? Det borde vara ca 90 hp på kraftuttaget.
Det ”juridiska ombudet” jag har anlitat tyckte att traktorn rök och kanske också hade en ofullständig förbränning när han var här och kikade på den. Då tänkte jag att lite mer syre i cylindrarna p.g.a. den kyliga luften hade kanske fått motorn att fungera ”bättre” när jag gjorde min effekttest men jag håller med om att det är lite långsökt…
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Webbola99

#6 » 20:52:56, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
den temperaturskillnad från +15 till -10 har säkert en viss betydelse. I praktiken blir det ungefär samma effekt som en Intercooler. Om motorn dessutom ryker vid +15 så finns det kanske ett visst bränsleöverskott. Kolla om plomberingarna på pumpen är orörda, den kan vara uppskruvad till en större bränslemängd som innebär att när luften är kallare=mindre luft volym=större antal luftmolekyler i varje förbränningscykel så blir resultatet en ökad effekt, en uppskruvad pump ger förmodligen en viss effektökning även vid +15 grader. De effektökningar vi talar om är inte dramatiska men kanske max 10 procent om det är kallt ute. När det gäller gasturbiner med större effekter så märks en markant skillnad när det är kallt ute i förhållande till när det är varmt i luften, även om bränsleinsprutningarna är helt mekaniska.
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

63an

#7 » 21:07:51, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fenomenet med luftens temp. o volym är det nog inte många som tänker på, märks väl mest på ventilation när man har fläktar med samma volym/lit. och alltid måste tilluften strypas ner för frånluften pumpar ju varmare luft än tilluft. Eller lika fläktar får man undantagslöst övertryck i rummen på grund av volym/temp.effekten! I nästa steg kommer varianten med att kall luft väger lite mera och är närmare plasman så till. funkar bättre. Ligger man på gränsen vid inställningar så kan det ryka om röret vid varm temp vid prov. :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#8 » 21:23:41, 16-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag håller med om att kall luft kan ge effekt om pumpen är påskruvad så att puffran ryker i varm väderlek. Jag utgick från att en så ny puffra så att säga är korrekt inställd.

Knepigt att säljaren klagar på dieseln. En god säljare borde väl tömma tanken och sen tillsammans med dig slå i 20 liter direkt från macken och sen göra en effektmätning.

Hur mycket effekt är traktorn specad på motorn?
Och hur mycket är den specad på PTO?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe (trådstartaren)

#9 » 10:30:39, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:En god säljare borde väl tömma tanken och sen tillsammans med dig slå i 20 liter direkt från macken och sen göra en effektmätning.
Den här säljorganisationen fungerar så här istället: Fientlig kund => på med locket och frys ut honom.

Robban_C skrev:Hur mycket effekt är traktorn specad på motorn?
Och hur mycket är den specad på PTO?
Max motoreffekt anges till 99 hp (73 kW) enl. regbevis, -intyg och datablad (norm EG, 2000/25 CE och ISO). Det finns ingen angiven P.T.O. effekt men i ett aktuellt Engelskt test, i en facktidning, gav den 77,2 hp. Det finns liknande resultat ifrån lantbrukare i Österrike och Tyskland, de beskriver också traktorn som "lite törstig".

63an skrev:...märks väl mest på ventilation när man har fläktar...
På stora torkfläktar är det inte ovanligt att motorskydden löser ut om det är kyligt!

Webbola99 skrev:Kolla om plomberingarna på pumpen är orörda
Det är en helt ny traktor och jag har bara lyckats köra 190 h med den så plomberingarna sitter på plats.

Det jag kan tycka är märkligt är följande: Att "Deutz motor" som är en av världens mest respekterade dieselmotortillverkare levererar en motor som ger betydligt mindre effekt än vad som är angivet på motorskylten. Det är också märkligt om motorregulatorn är felaktigt ställd men Deutz motor var väldigt intresserade av att få in den när jag nämnde svag traktor som ryker lite. Slutligen är det också näst intill omöjligt att förlusterna på väg till kraftuttaget kan va så stora som i detta fallet! Det som är säkert är att det inte bara är min traktor som har fått problemen, troligtvis är det en kombination av olika "fenomen".

När det gäller Intercoolern så har Deutz ett par generatormodeller som har samma motor som i min traktor, den större "C" motormodellen har intercooler och den drar också ca 10% mindre diesel: http://www.maskinisten.net/download.php?id=9883
Jag ska ta och kolla med Deutz motor (de har en väldigt fin support) när det gäller temperaturskillnaderna.

Tydligen är det också ganska knepigt att ställa en motorregulator riktigt, enligt Deutz motor är det bara de som kan göra det och som har en bänk för detta. Då behöver de alltså bara den lilla regulatorn. Om man bortser ifrån intercoolern är tydligen inte en högre effekt och en högre bränsleförbrukning samma sak när man "proffsställer" en sådan regulator?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

63an

#10 » 11:53:52, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men "Hebbe" lelle det har inte jag skreve, nu rekommenderas skärpning! :hota:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hebbe (trådstartaren)

#11 » 12:10:22, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

men farsan, vem har skrevet det då?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

jörgen.ottosson

#12 » 14:29:50, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

...blev lite nyfiken...
normen som hänvisas till vid effekten (EG 2000/25) verkar vara en norm för typgodkännande av motorfamiljer med avsende på miljöpåverkan (utsläpp)...om jag inte missförstått texten kan man godkänna en motor och sedan tilverka andra motorer i samma "familj" och sälja dessa med hänvisnig till samma godkännande om de inte avviker mer än 15% från den provade motorn....(eu,eu,eu :slag: )

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 034:SV:PDF

...kanske effekten i ditt regbevis är den provade motorns effekt och den i din traktor "bara" är en lille bror, tillhör samma "familj".
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#13 » 15:16:31, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är stressigt i helgen, såg att det missförstods. Annars ställer man motorskydd +10% av märkeffekt och det vet du ochså, däremot löser de oftare sommartid vid hög utetemp, det är min erfarenhet, fråga inte varför! I övrigt så gäller väl en, säger en temp när motorerna trimmas före utlev. från fabrik, sen klagar någon och vad är det som säjer att de använder samma omgivningstemp? Den kan ju vara hur som helst i spektrum, följdaktligen får man lite avvikande värden,eller hur? Konstigt vore det annars! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hebbe (trådstartaren)

#14 » 17:53:22, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson: I det dokumentet talar man om 2000/25/EG och det står nästan på varje sida "med avseende på utsläpp av föroreningar". Effektnormen heter 2000/25/CE, hårfin skillnad men än dock!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

jörgen.ottosson

#15 » 20:17:17, 17-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:jörgen.ottosson: I det dokumentet talar man om 2000/25/EG och det står nästan på varje sida "med avseende på utsläpp av föroreningar". Effektnormen heter 2000/25/CE, hårfin skillnad men än dock!


det heter "EG" när man läser texten på svenska, "CE" när man läser den på engelska ( och även många andra språk ), och "EY" på finska...vad jag får står så är det ingen effekt norm utan en norm om utsläp.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se