Robban_C skrev:En god säljare borde väl tömma tanken och sen tillsammans med dig slå i 20 liter direkt från macken och sen göra en effektmätning.
Den här säljorganisationen fungerar så här istället: Fientlig kund => på med locket och frys ut honom.
Robban_C skrev:Hur mycket effekt är traktorn specad på motorn?
Och hur mycket är den specad på
PTO?
Max motoreffekt anges till 99 hp (73 kW) enl. regbevis, -intyg och datablad (norm EG, 2000/25 CE och ISO). Det finns ingen angiven P.T.O. effekt men i ett aktuellt Engelskt test, i en facktidning, gav den 77,2 hp. Det finns liknande resultat ifrån lantbrukare i Österrike och Tyskland, de beskriver också traktorn som "lite törstig".
63an skrev:...märks väl mest på ventilation när man har fläktar...
På stora torkfläktar är det inte ovanligt att motorskydden löser ut om det är kyligt!
Webbola99 skrev:Kolla om plomberingarna på pumpen är orörda
Det är en helt ny
traktor och jag har bara lyckats köra 190 h med den så plomberingarna sitter på plats.
Det jag kan tycka är märkligt är följande: Att "Deutz motor" som är en av världens mest respekterade dieselmotortillverkare levererar en motor som ger betydligt mindre effekt än vad som är angivet på motorskylten. Det är också märkligt om motorregulatorn är felaktigt ställd men Deutz motor var väldigt intresserade av att få in den när jag nämnde svag traktor som ryker lite. Slutligen är det också näst intill omöjligt att förlusterna på väg till kraftuttaget kan va så stora som i detta fallet! Det som är säkert är att det inte bara är min traktor som har fått problemen, troligtvis är det en kombination av olika "fenomen".
När det gäller Intercoolern så har Deutz ett par generatormodeller som har samma motor som i min traktor, den större "C" motormodellen har intercooler och den drar också ca 10% mindre diesel:
http://www.maskinisten.net/download.php?id=9883
Jag ska ta och kolla med Deutz motor (de har en väldigt fin support) när det gäller temperaturskillnaderna.
Tydligen är det också ganska knepigt att ställa en motorregulator riktigt, enligt Deutz motor är det bara de som kan göra det och som har en bänk för detta. Då behöver de alltså bara den lilla regulatorn. Om man bortser ifrån intercoolern är tydligen inte en högre effekt och en högre bränsleförbrukning samma sak när man "proffsställer" en sådan
regulator?