Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Varm i bakaxel.

43 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

Robin Andreasson (trådstartaren)

#1 » 22:24:42, 22-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena har en New Holland 75hk som vi för tillfället kör en slaghack på och när vi gör detta så drivs den av kraftuttaget på 540 varv (traktorn på ca 1500) Problemet är att bakaxeln blir VÄLDIGT varm nästan så varm att man knappt kan ta på den. Undrar om någon vet om detta är vanligt på märket eller om vad f-n det kan vara?
Vore väldigt tacksam för hjälp eftersom vi måste köra säsongen ut. http://www.maskinisten.net/images/smiles/gear_sad2.gif
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#2 » 23:30:29, 22-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad har ni för oljekvalite i bakaxeln?
mängd ?

å andra sidan, friktion ger ju som bekant värme, går det tungt?

varför är du oroli?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robin Andreasson (trådstartaren)

#3 » 16:13:03, 24-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad det är för viskositet eller så på oljan men det är rätt sorts olja, entreprenad och traktortransmissionsolja tror jag den heter. Volymen har jag inte heller någon literkoll på men det är rätt nivå enligt stickan.
Dock har ett nytt problem dykt upp som bekymrar oss betydligt mer.
Efter att jag har slagit och då kört på lågväxel, börjar köra vanligt så kommer jag ca 500 meter sen låser sig höger bakdäck, och nu precis innan jag kom hem så hände det tre gånger på en sträcka på ca 3km.
Det konstigaste är att det släpper efter ca 1min, tror det har något med värmen att göra men vet inte. :cry: :cry:
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480

bangt

#4 » 16:26:17, 24-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vara bromsarna som nyper .kolla att du har rätt olja i axeln
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Martin.Eriksson

#5 » 21:17:21, 24-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej det beror mycket på traktor märket, har hört många som haft NH där dom hållt på smälta efter att åkt efter väg. var nått ställe där dom inte kunde ha dyngtunnan på den för den blev så varm så det pissa olja överallt.. men kolla så oljekylare är ren o rätt olje sort är nog bra...
mvh Martin
http://volvobm2654.bilddagboken.se/
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jag kör Åkerman H7C
Och diverse jordbrukare.

Masterbrian

#6 » 22:20:38, 24-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Bromsarna kan vara ett hett tips. Förmodligen är det Våta bromsar på den(inte 100% säker). Då ska man absolut inte använda sig av transmissionsolja utan av vanlig 10W-30 olja av GL-4 kvalitet :thumme:
Användarvisningsbild
Masterbrian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:09, 17-08-2008
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C

Hebbe

#7 » 23:37:43, 24-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket olja är inte heller bra i en bakaxel. Det är inte ovanligt att det fylls på rätt friskt för att få ut mer hydraulolja när det är gemensam olja!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Michael Meier

#8 » 16:52:09, 25-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hymax

#9 » 17:09:32, 25-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du mäta temperaturen på oljan (eller bakaxeln) ,kanske med en sån där laser termometer.
Jag har också hört att endel NH blir varma i bakaxeln.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Michael Meier

#10 » 17:15:39, 25-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Q8 T 2200

Enligt http://okq8.se/foretag/foretaget/smorjmedel/oljeguiden


Entreprenad- och traktortransmissionsolja avsedd för användning i axlar som är hopbyggda med bromsar, s.k. "våta bromsar". Lämplig som hydraulolja.

Api GL-4

OKQ8 rekommenderar denna olja till denna traktor
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#11 » 19:49:32, 25-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Kan du mäta temperaturen på oljan (eller bakaxeln) ,kanske med en sån där laser termometer.
Jag har också hört att endel NH blir varma i bakaxeln.
Jag tänkte på det samma, i morgon ska jag testa min egen bakaxel med en ir/laser termometer efter lite tyngre vägkörning. Jag tror inte det är onormalt att det blir så varmt att man inte kan lägga handen på bakaxeln.

Edit:
75 grader höll SDF bakaxeln, jag mätte där de våta bromsarna finns, på hydraulpumparna och inloppet till dessa. Överallt var det 75 grader och det är inget man direkt vill lägga handen på. Det kan väl ses som en indikation på hur varmt det kan bli men för att göra en rättvis jämförelse måste det så klart va samma märke o modell på traktor. Min traktor har bara gått 300 h och redan fått nya hydraulpumpar + en mystiskt helröd syntetisk transmission/hydraulolja, det var därför jag hade ir-tempen i beredskap!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Michael Meier

#12 » 00:10:45, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det anliggande bromsar som ger denna temperatur?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#13 » 09:54:11, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allting är relativt, med 75 grader går det åtminstone inte att steka ägg!

På den nya modellen som släpptes efter min traktor gör man följande reklam "korrekten Abstand":
En ny automatisk justering av de bakre bromsarna. Denna mekaniska anordning ställer alltid bromskolvar och -skivor på rätt avstånd ifrån varandra och minskar på detta sätt slitaget och ökar livslängden och effektiviteten i bromssystemet. Dessutom minskar bränsleförbrukningen.

SDF vill väl egentligen säga att man har löst ett problem som finns på många olika fabrikat. De partiklar som lossnar ifrån de våta bromsbeläggen är mkt små och allmänt kända för att ställa till det i alla traktorer, mer eller mindre.

I min egen fantasi tolkar jag det som om den gamla bakaxeln med de våta bromsarna som finns på min nya traktor inte var så lyckad, därför har man blivit tvungen att konstruera om den…
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Michael Meier

#14 » 13:02:55, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett av problemen med friktionsbelägg, att effekten stegras, varmare olja och belägg -> mer anliggning -> mer värme.

Reflekterade på OKQ8'as T 2200 olja, uträkningen sker vid skrivbordet, vad denna traktor ska ha för olja, kanske finns bättre/ annorlunda sammansatt (bättre kylande) olja ? större extern kylare?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#15 » 15:24:08, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika oljetyper kan säkert ha betydelse. Tidigare "motorbromsade" min traktor onormalt mycket i nedförslut. Efter importörens byte till den röda syntetiska oljan som faktiskt är New Hollands Ambra Multi G200 beter sig traktorn normalt och "skenar" iväg i branta nedförslut som man är van vid! Det kan ev. bero på andra faktorer. Traktorn hade bara gått 30 h när man inte behövde använda bromsarna i nedförsluten.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates