Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Kompressorn kommer inte upp i tryck!

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

hjarta (trådstartaren)

#1 » 19:30:41, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har kommit över en kompressor, KGK Attack 500 (4hk, 100L tank) som inte kommer upp i fullt tryck.
Den är full i lort å färg å har säkert levt ett hårt liv innan ja köpte den. Men den va billig å vore kul om det gick å få den å fungera ordentligt!

Den kommer upp i ~6bar men sen verkar inte trycket bli nå högre även om den får stå å gå ett tag. Det verkar som att det går luft "bakvägen" eller nåt... För ja märkte att det blåste varmluft ur hålet (när kompressorn gick) där luftfiltret ska sitta!?

Nån som har nån idé? Har blocket gjort sitt tro eller går dom att renovera?
hjarta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:24, 16-04-2009
Ort: Karlstad



dea

#2 » 19:52:25, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lyfta toppen på den och se om där ligger någon typ av ventiler, kan vara någon typ av fjäderstål.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Michael Meier

#3 » 20:36:57, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, Välkommen!


Efter att ha fått in flertal av sådana kompressorer, är min erfarenhet att det är packningen som avdelar sug och trycksidan i topplocket, som har havererat, klipp till en ny (metervara, lämplig tjocklek.)

Topplocket är ofta i två delar och folk missar gärna denna packning eftersom dom två delarna sitter ihop när man har lossat bultarna och lyfter topplocket och ser ingen skadad packning.

Anledning att tätningen går sönder (förflyttar sei till sugsidan) är flera, simpel (mer avans till mellanhänderna) konstruktion, övertryck (någon har skruvat på tryckströmbrytaren) eller femtiotvå andra anledningar.

Kan även vara läck i tank (spruckna svetsar i motorplatta eller fotställ).
Dränageventil borta eller läck.
Tryckavlastningsventil med tillhörande tryckströmbrytare som läcker.
Ventilerna klarar sei förvånansvärt bra, väldigt få fjäderstål brustna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#4 » 20:41:06, 08-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

hjarta skrev:... där luftfiltret ska sitta!? ...
Ska sitta?
Har den gått utan luftfilter så kan den ju mycket väl vara ganska så sliten men jag säger som dea, börja med att kolla ventilerna. Det brukar alltså vara bladventiler och varmluften tyder ju på att en av dessa inte orkar hålla tätt.

Reservdelar?
Dom borde du kunna hitta här:
http://www.kgk.se/
Eller i alla fall få en hänvisning om var dom finns.
Kolvringar och bladventiler är min gissning.

Kompletta kompressorblock bör finnas på Biltema eller Jula men du kanske får smida lite för att dom ska passa.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#5 » 08:38:55, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

väldigt dumfråga men går kompresorn åt rätt håll?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

nixs

#6 » 09:17:00, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppenbarlgen gör den det eftersom den kommer upp i en del tryck iaf.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

hjarta (trådstartaren)

#7 » 11:30:12, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här tog det fart! Tack för alla svar!

Tog ett par bilder med mobilen på kompressorn.

Bild Tillägg efter 9 minut(er):

Michael Meier skrev:Hei, Välkommen!


Efter att ha fått in flertal av sådana kompressorer, är min erfarenhet att det är packningen som avdelar sug och trycksidan i topplocket, som har havererat, klipp till en ny (metervara, lämplig tjocklek.)

Topplocket är ofta i två delar och folk missar gärna denna packning eftersom dom två delarna sitter ihop när man har lossat bultarna och lyfter topplocket och ser ingen skadad packning.

Anledning att tätningen går sönder (förflyttar sei till sugsidan) är flera, simpel (mer avans till mellanhänderna) konstruktion, övertryck (någon har skruvat på tryckströmbrytaren) eller femtiotvå andra anledningar.

Kan även vara läck i tank (spruckna svetsar i motorplatta eller fotställ).
Dränageventil borta eller läck.
Tryckavlastningsventil med tillhörande tryckströmbrytare som läcker.
Ventilerna klarar sei förvånansvärt bra, väldigt få fjäderstål brustna.


Låter som att det blir till att lyfta av toppen å kontrollera ventiler och packningen du pratar om!

Dränageventilen läckte första gången ja startade den (o-ring borta) men det är fixat nu. Svetsarna vid motorplattan och hjulen får ja kolla upp, ja har bara kollat att svetsarna vid gavlarna är hela.



Huruvida den gått utan luftfilter tidigare vet ja inte, men plasthållarn som filtret sitter i va lite trasig så jag körde utan det när jag testade första gången. Men nu sitter det på plats igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hjarta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:24, 16-04-2009
Ort: Karlstad

Robban_C

#8 » 12:11:33, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev:väldigt dumfråga men går kompresorn åt rätt håll?
Frågan är inte så dum men den är inte relevant för tryckuppbyggnaden.
Så här är det:
Nästan alla luftkompressorer använder bladventiler och därmed kan dom gå åt båda hållen och ger lika mycket av både tryck och flöde i alla fall.
Men somliga är stänksmorda och är därför beroende av rätt rotationsriktning för att gojan ska smörja på rätt sätt.
Dessutom har ganska många en kylfläkt inbyggd i remhjulet. Denna bör gå åt rätt håll för att kylningen ska fungera som bäst.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

hjarta (trådstartaren)

#9 » 12:27:27, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag kan se så går den åt rätt håll.

Som Robban säger så fungerar remhjulet som kylfläkt och blåser mot kompressorblocket.
hjarta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:24, 16-04-2009
Ort: Karlstad

Robban_C

#10 » 12:32:07, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hjarta skrev:... Som Robban säger så fungerar remhjulet som kylfläkt och blåser mot kompressorblocket.
Då behöver du nog inte oroa dig för det i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#11 » 13:43:43, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur är det med slangarna till tryckvakten? kanske värt att pensla över allt med lite såpa vatten för att se om det läcker någonstans?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Robban_C

#12 » 14:30:56, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett så stort läckage att den inte orkar upp i tryck borde ju fakiskt höras när man stänger av kompressorn.

Bibehåller den trycket i tanken när man stänger av?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77

#13 » 16:04:01, 09-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som inte verkar vara relevant för ts, men jag nämner det ändå:

Viktigt att hålla remdriften tillräckligt spänd. Själv råkade jag på ett sånt fenomen att det började ta länge att pumpa upp trycket och med tiden märkte jag att den började gå långsammare också, när kompressorn gick. Efter lite inspektion så kunde jag notera att drivhjulet på motorn hade nötts så pass så att även om remspänningen var "någorlunda" spänd, så hade remmarna slirat och fördärvat remspåren. Kilremshjul av aluminium är ingen höjdare såna här gånger! :mad: Det hade försvunnit lite väl mycket gods för att svarva om spåren, så jag tyckte det var bäst att satsa på ett nytt hjul i gjutjärn.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

hjarta (trådstartaren)

#14 » 02:25:19, 11-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade av topplocket och tog ett gäng med bilder. Naturligtvis gick en av packningarna i flera bitar när jag plockade av toppen... Men såvitt jag kan se va packningen redan trasig innan och läckte från trycksidan.

Ser ni nåt annat konstigt?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hjarta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:24, 16-04-2009
Ort: Karlstad

Robban_C

#15 » 09:01:39, 11-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringarna är alltså där packningen var trasig?
Ja, det verkar ju som om du har hittat problemet i alla fall. Och antagligen blir det inte så dyrt heller så man får väl gratta! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se