Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kavitation, vad och varför?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik i allmänhet här

d557017 (trådstartaren)

#1 » 21:11:50, 09-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja veta lite mer om kavitation, har ett oljetrycksproblem i en motor som eventuellt kan bero på detta, men principen borde vara samma som i ett hydraulsystem.
Har fått höra att kavitation är luftblåsor som bildas i oljan.
Men hur bildas de?
Och varför?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2



Hansborg

#2 » 21:32:40, 09-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret finner du här :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

O nu vill vi veta problemet med pumpen :grin:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Per Bråtun

#3 » 21:34:52, 09-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cavitation occurs when the volume of fluid demanded by any part of a hydraulic circuit exceeds the volume of fluid being supplied.

This causes the absolute pressure in that part of the circuit to fall below the vapor pressure of the hydraulic fluid. This results in the formation of vapor bubbles within the fluid, which implode when compressed.

http://www.insidersecretstohydraulics.c ... sue03.html
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Mikael.Johansson

#4 » 21:34:52, 09-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite info om Kavitation:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kavitation

Luft i smörjoljan kan ibland bero på läckage i sugledningen till pumpen.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

d557017 (trådstartaren)

#5 » 22:12:21, 10-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kavitation är inte luftblåsor som man fått höra, utan snarare hålrum med vakuum som orsakas av att oljan inte hinner flöda tillräckligt fort och istället "dras isär" ?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Per Bråtun

#6 » 22:45:33, 10-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det er vel ikke vakuum, væsken fordamper når den kommer under sitt fordampningstrykk, dampboblene imploderer så når de blir utsatt for trykk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_pressure
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

d557017 (trådstartaren)

#7 » 10:39:06, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så olika oljor är följaktligen mer eller mindre kavitationskänsliga?
Behövs det verkligen tryck för att göra oljan "okaviterad" ? (då menar jag tryck utöver atmosfärstrycket)
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Per Bråtun

#8 » 12:49:21, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå vet ikke jeg så veldig mye mer om dette enn det som står i wiki-artikkelen jeg henviste til, men kokepunktet til alle væsker øker jo med trykket. Tenk f.eks på at vannet i kylaren på bilen din koker på mye lavere temperatur hvis du løsner lokket slik at du ikke har trykk i systemet. Eller tenk på at vann koker ved 100 grader C ved havoverflaten, 93 grader C ved 2000 m og 87 grader C ved 4000 m.
Og ja, ulike oljer har forskjellig "känslighet" for kavitasjon
Senast redigerad av Per Bråtun 12:50:53, 12-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

d557017 (trådstartaren)

#9 » 16:11:14, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men om vi nu säger att oljan har kaviterat i t.e.x ett hydraulsystem, kommer den då att förbli i det tillståndet till den har utsatts för ett visst tryck eller kommer den att återgå till normalt tillstånd när den inte längre utsätts för undertryck?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Per Bråtun

#10 » 16:48:26, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvilket fordampningstrykk en bestemt væske har ved en bestemt temperatur avgjør når væsken begynner å fordampe. Hvis f.eks fordampningstrykket v/70 gr C er 10 bar, vil det danne seg dampbobler i de delene av systemet som har trykk under dette.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Mikael.Johansson

#11 » 18:36:31, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Jo, men om vi nu säger att oljan har kaviterat i t.e.x ett hydraulsystem, kommer den då att förbli i det tillståndet till den har utsatts för ett visst tryck eller kommer den att återgå till normalt tillstånd när den inte längre utsätts för undertryck?


Min uppfattning är att kavitationen är momentan och att vätskan återgår till normalt tillstånd rätt omgående.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Per Bråtun

#12 » 18:59:43, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:
d557017 skrev:Jo, men om vi nu säger att oljan har kaviterat i t.e.x ett hydraulsystem, kommer den då att förbli i det tillståndet till den har utsatts för ett visst tryck eller kommer den att återgå till normalt tillstånd när den inte längre utsätts för undertryck?


Min uppfattning är att kavitationen är momentan och att vätskan återgår till normalt tillstånd rätt omgående.


Ja, det må jo være slik, de molekylene som har gått over i gassform når trykket blir for lavt, går jo omgående tilbake til væskeform når trykket stiger igjen!
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Hebbe

#13 » 17:43:03, 03-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Luft i smörjoljan kan ibland bero på läckage i sugledningen till pumpen.

Ofta sitter det en bit gummislang med slangklämmor på sugledningen. Rexroth som gör hydraulpumpar rekommenderar alltid att man använder dubbla slangklämmor som är förskjutna 180 grader mot varandra för att undvika glipor. Kikar man på Japansk tillverkade minigrävare hade de det redan för 15 år sedan men på nya europeiska maskiner är det lite si o så med det fortfarande...

Edit: Luften har däremot inget med kavitation att göra enl. följande citat ifrån "Rätt och rent om hydraulvätska":

Kavitation
Från hydraulsystemet, oftast pumpen, kan man under vissa förhållanden höra ett knattrande ljud och känna ökande vibrationer. Upphovet till detta fenomen kallas kavitation och kan leda till materialskador såsom urgröpningar i godset etc. I värsta fall kan det innebära att en pump havererar redan efter en timmes drift.

Kavitation beror på att det i oljan bildas gas- eller ångblåsor, där trycket är lågt, t.ex. vid pumpens sugsida. När trycket sedan plötsligt ökar i pumpen, slår den omgivande oljan sönder blåsorna, d.v.s. blåsorna imploderar. Vid varje sådan implosion uppstår en kraftig tryckpuls och då uppstår det knattrande ljudet. Motsvarande situation kan uppstå efter en tryckbegränsningsventil.

Kavitation kan exempelvis uppstå på grund av för stor sughöjd, för klen sugledning, för högt pumpvarvtal eller för tjock olja, vilket försvårar för oljan att komma fram till pumpen. Problem kan särskilt uppstå vid kallstart, då oljans viskositet är hög. Kavitationsproblemet löses i regel med en annan konstruktion av sugförhållandena eller genom en sänkning av pumpvarvtalet.

Fri luft i oljan förorsakar problem som påminner om kavitation i väldigt hög grad. Det kan många gånger vara svårt att avgöra om knattrande ljud och ökade vibrationer beror på det ena eller andra. Normalt innehåller en olja inlöst luft och sänks trycket under mättnadstrycket frigörs den inlösta luften och fri luft bildas. Fri luft i oljan kan även bero på luftinsugning som uppstår när oljenivån i tanken är för låg eller på grund av en otät sugledning.
Slut citat!
Senast redigerad av Hebbe 17:47:46, 08-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se