Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Svikande lastare samt en servo-fråga

7 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Lennart Sandqvist (trådstartaren)

#1 » 16:49:50, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har precis förvärvat vår 1:a traktor och hittade till detta forum som verkar vara helt lysande.

Visste vid köpet att den ej laddade, servon ej funkade samt att lastaren sviker. Är helt grön vad gäller hydraulik, så hjälp i detta mottages tacksamt.

Generatorladdningen är åtgärdad. (med stor hjälp av detta forum)
Servon fungerar, fyllde bara på olja! Min fråga är om systemet måste luftas för att funka felfritt efter att troligen varit ganska tomt på olja?
Den går dock aningen tyngre åt ena hållet annars funkar servon bra.

Lastaren är en Trima 912 som sviker Den sviker både med motor igång/avslagen ingen märkbar skillnad. Det spelar ingen roll om den är tungt lastad eller tom.
Tacksam för tips på felsökning/sektionering. Typ om man kan på något sätt lokalisera vart svikningen uppstår, närmare lastaren eller innan lastaren osv.
Lennart Sandqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:13, 07-08-2009
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2200



Kjell.K.

#2 » 17:39:19, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående lastaren, finns det inget filter någonstanns som kan vara igensatt :?

Angående servostyrningen, det brukar INTE behöva luftas. Kör bara sakta med traktorn, för att minska slitaget på leder och dyligt, och vrid ratten en massa fram och åter, höger och vänster till max, så ska luften försvinna.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

bjorn.sundstrom

#3 » 20:14:43, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du med att lastarn sviker? Sjunker den? Är det oljesöl runt kolvarna?
Användarvisningsbild
bjorn.sundstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:22:20, 15-12-2008
Ort: Åmål
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL6
Zetor 5011
LM841
Alla tänkbara truckar
O&K L5
Grålle -48

Robban_C

#4 » 21:15:45, 24-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen hit!


Lennart Sandqvist skrev:... Den går dock aningen tyngre åt ena hållet annars funkar servon bra. ...
Troligen är linkaget till styrventilen feljusterad.
Om jag inte misstar mig så består servot i en cylinder monterad framför kylaren och på den sitter en ventil som påverkas av ett linkage från styroket. Om det linkaget är lite "off center" så styr den lätt åt ena hållet och sämre åt andra hållet.
Kolla också så att det inte är för mycket glapp linkaget, då slutar servot att fungera.
Senast redigerad av Robban_C 21:16:56, 24-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lennart Sandqvist (trådstartaren)

#5 » 07:51:41, 25-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för snabba svar och visat intresse.

Ang. servon så tror jag på att justera styrventilen. Tänkte dock först beställa nya P-ändar samt ev. övriga leder innan jag justerar till detta. Dom glappar en hel del.

Lastaren sjunker sakta, knappt synligt men om man tittar noga så ser man den sakta sjunka. Har kört den upp och ner och på tilten och den verkar funka i övrigt. Den verkar inte orkes lös eller så.

Hur ska man ställa spakarna för yttre hydraulik för att veta att tre-punkten inte skall sjunka när traktorn är igång?
Det borde väl vara det första att kolla OM det bara är lastaren som sjunker eller om även tre-punkten sviker då är väl felet om man säger före lastaren och närmare pumpen.
Finns det liknande sätt att kolla i vilken ände felet verkar vara?
Lennart Sandqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:27:13, 07-08-2009
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2200

Mikael.Johansson

#6 » 08:42:45, 25-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställer man inre spaken inom lägesregleringsområdet så ska armarna varken sjunka eller stiga. Yttre spaken längst bak.

Om du kopplar loss slangen från lastarens lyftventil och kontrollerar med en manometer om ventilen håller trycket så kan du utgå från att det är ett invändigt läckage i någon av lyftcylindrarna.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

mccormic

#7 » 14:28:03, 27-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang servo ventilen så se till att det inte finns något glapp i justerings skruven mellan ventilen och armen då kan det bli att den går att justera bra åt en ahållet men inte åt det andra,
samt att man ska först justera den lodrära spårskruven genom att dra den i botten och sen lossa den 7 varv och ta bort ventiljusteringsskruven och justera den så att pinnnarna går lätt i då ska den vara rätt justerad.
Senast redigerad av mccormic 14:29:45, 27-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se