Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Skifta däck själv?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 14:15:05, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur krångligt är det att själv skifta ett par 10.00x20 däck till ett annat fälgpar?
Veteran får det väl klassas som 10 bult 22cm nav.
Inga krav på balansering !

Är det ens värt det eller är det bara att lämna in dom ?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Per Bråtun

#2 » 14:20:25, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spørs vilket verktyg du har, med et par solide dekkjern og en slegge bør det gå bra. Hvis det er felg med låseringer på er det viktig at du er helt sikker på at låseringene er skikkelig på plass før du begynner å fylle luft.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Anders.B (trådstartaren)

#3 » 14:32:54, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok..det ser ut som om det sitter två ringar på utsidan av fälgarna.
(bakom all färg)
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mikael.Johansson

#4 » 14:34:15, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som brukar vara det största problemet är att få loss däcket från fälgkanten. Kan gå rätt bra om man klämmer med grävmaskinsskopan (om man har en sådan).
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Anders.B (trådstartaren)

#5 » 14:38:48, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo traktor och skopa finns.

jag är tacksam för en enkel "bruksanvisning" över momenten.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

dimorep

#6 » 14:43:30, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gynna den lokala däckfirman med de kronerna det kostar att få lagt över / skiftat de däcken! :thumme:
Är väldigt enkelt att köra av däcken i en däckmaskin + att de har "sprängbur" att pumpa upp hjulen i sen, om ringen ev skulle släppa...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Per Bråtun

#7 » 14:47:00, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru først ut ventilen og slipp ut all luft, legg hjulet flatt med låseringene ned og slå med slegge flatt ned på dekket så nær inntil felgen som mulig til dekket løsner. Snu så hjulet og slå på dekket og ringene til du får den ytterste ringen så langt ned at du får løsnet "fjærringen". Det kan gå bra å trykke løs dekket med traktorskopa el.lign hvis du ikke får slått det løs. Husk å bruke vernebriller, det er fort gjort å få stålfliser i øyet hvis ikke.
Når du har løsnet ringene løfter du dekket og slangen av felgen.
Når du monterer dekket igjen er det som tidligere nevnt viktig å sjekke at låseringen er skikkelig på plass før du fyller luft, ha hjulet liggende flatt med låseringene opp og fyll først til 20-30 psi, slå så rundt langs ringen for å sjekke at dekk og ring er skikkelig på plass før du fyller helt opp med luft.

Edit - endret fra bar til psi
Senast redigerad av Per Bråtun 15:10:10, 18-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

dimorep

#8 » 14:54:19, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Bråtun skrev:Skru først ut ventilen og slipp ut all luft, legg hjulet flatt med låseringene ned og slå med slegge flatt ned på dekket så nær inntil felgen som mulig til dekket løsner. Snu så hjulet og slå på dekket og ringene til du får den ytterste ringen så langt ned at du får løsnet "fjærringen". Det kan gå bra å trykke løs dekket med traktorskopa el.lign hvis du ikke får slått det løs. Husk å bruke vernebriller, det er fort gjort å få stålfliser i øyet hvis ikke.
Når du har løsnet ringene løfter du dekket og slangen av felgen.
Når du monterer dekket igjen er det som tidligere nevnt viktig å sjekke at låseringen er skikkelig på plass før du fyller luft, ha hjulet liggende flatt med låseringene opp og fyll først til 20-30 bar, slå så rundt langs ringen for å sjekke at dekk og ring er skikkelig på plass før du fyller helt opp med luft.


Skämta du? -"Fylla först till 20-30 Bar"??? :slag:

Följer du detta så går det garanterat illa!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B

#9 » 14:59:41, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Skämta du? -"Fylla först till 20-30 Bar"??? :slag:

Följer du detta så går det garanterat illa!


Nu börjar jag förstå varför alla varnar för att hålla på med dessa fälgar!!! Låter ju lite äventyrligt!!! Per går nog in och ändrar till ett mer lämpligt tryck så ingen skjuter sig själv i omloppsbana!
0,2-0,3 bar? Eller är det Norska Bar? :mrgreen:

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Per Bråtun

#10 » 15:08:37, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklager, godt dere følger med....skulle være 20 - 30 psi, altså ca 2-3 bar..
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

mikke

#11 » 16:09:34, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabb lektion i hur man byter däck på en hjulare http://www.youtube.com/watch?v=zh8KFd1cwRk
kanske ger några ideer
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

Blom 1

#12 » 21:52:18, 18-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

mikke skrev:Snabb lektion i hur man byter däck på en hjulare http://www.youtube.com/watch?v=zh8KFd1cwRk
kanske ger några ideer


han var inte rädd för att få skit i däcket...

Edit: undrar om dessa fungerar på traktordäck?
http://www.youtube.com/watch?v=D3CvZmcG59g&NR=1
Senast redigerad av Blom 1 22:25:59, 18-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Anders.B (trådstartaren)

#13 » 19:08:05, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade idag på ett 10.00-20 däck med traktorn men det var sjutton vad det satt hårt på fälgen.
Så fort jag lyfte lastaren så fjädrade däcket upp igen...det känns som att här går det att bränna fritid hur mycket som helst..

Däcket i sig är ju extremt styvt med alla lager och desutom "lågprofil" jämfört mot lastarhjulen i ovanstående filmer.

Ringde däcknisse och han gör fyra demontage och två montage för 600:-
Så nu ligger hjulen uppe på pickisen.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Per Bråtun

#14 » 19:40:04, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Ringde däcknisse och han gör fyra demontage och två montage för 600:-
Så nu ligger hjulen uppe på pickisen.


Du må nok slå det løs før du prøver med skopan, men når du får gjort arbetet för 600,- hos däcknisse er det jo absolut inget att strula med själv.
Vad jag minns, så gikk det fort med en timme på ett hjul när man gjorde det för hand...
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Anders.B (trådstartaren)

#15 » 20:04:15, 19-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Bråtun skrev:
Anders.B skrev:Ringde däcknisse och han gör fyra demontage och två montage för 600:-
Så nu ligger hjulen uppe på pickisen.


Du må nok slå det løs før du prøver med skopan, men når du får gjort arbetet för 600,- hos däcknisse er det jo absolut inget att strula med själv.
Vad jag minns, så gikk det fort med en timme på ett hjul när man gjorde det för hand...


Jag testade släggan först med och utan ett vinkeljärn, men eländet rörde sig inte..och jag är inte klen direkt..
Däcken har säkert suttit monterade i minst 25år...
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

Rotec

cron
SSL Certificates