.
Dumma maskinisten! Nu har man igen fått en släng av maskinistsjukan och gått och handlat hem lite skrot. Det bidde en dumper, Kockum 414B den här gången.
Broshyr hittas här:
Kockum Dumper 414 B
Söker: Manual, reservdelskatalog.
Kan man använda denna verkstadshandbok till lådan tro:
http://www.clark-parts.net/28000%20MHR-LFMHR0012.pdf Här står inget om LHR, bara MHR och LFMHR. Men Clark 28000 är det hur som hellst.
Lite data:
Motor: Scania DS8, 6-cyl, 210hk SAE
Växellåda: Clark LHR 28411 Momentomvandlare med lock-up och med lamellväxlar(f&b+4steg).
Axlar: Nån som vet? Kan vara bra att veta om dessa hittas på andra maskiner ifall man hamnar att leta reservdelar... Misstänker de kapslade lamellbromsarna bak kan behöva nya lameller...
Frigångshöjd: 43 cm under framaxel.
Körhastighet: 30km/h
Flakkanthöjd: Har inte mätt ännu men iom förhöjningen tippar jag på ca 260cm.
Vikt: 14,8 ton; totalvikt 32,8 ton.
Däck: lite varierat, 16-25 eller 20-25. Skulle vara en dröm att sätta 6 st kraftigt ribbade skogsmaskinsdäck á 23,5-25 under! Men det kostar...
Har inte haft nån sten-/dumperkärra från tidigare utan enbart hankat mig fram med att låna/hyra en kärra i närheten. Nu har jag ju som bekant lite större stenkörningar på gång de närmaste åren så jag kom på att nu måste jag nog göra slag i saken, en ordentlig stenkärra med fulldrivning ska fixas. Men att hitta dylika till hyffsade priser låter sig sällan göras här i landet.... Nåja, lång historia kort - det blev en dumper från Norge! Där fanns det största utbudet och de lägsta priserna så det var inte mycket att fundera på då.
http://www.finn.no kan varmt rekommenderas.
Först en bild på en vanlig kockums dumperkorg. Inte min maskin detta.
Och så kolla in mitt fynd!!!
Det här måste nog vara den kraftigaste korgen som jag sett. Tack vare den kraftiga ribbningen och ordentliga axelhalvor till kantlisten ovanpå, så har den egentligen inga nämnvärda skador. Jag skulle nästan våga påstå att den kommer att hålla ihop även åt bonden. Det ser ut som man gjort denna föstärkning redan som ny eftersom alla ribbor har perfekt passning mot plåten. Vågar inte ens tänka vad den kan väga... Tanken är att jag ska skära ner sidorna så att det lämnar typ 5-10cm höjd kvar på dom. Blir inget vidare att lasta dumpern med grävlastare annars är jag rädd... Dessutom tar den onödigt stora lass som den är... har ingen åker som bär en fullastad dylik pjäs... Större däck skulle va grejer det... I förlängningen kan det hända jag bygger en förhöjningskassett som jag kan ha på vid grustransporter.
Lite fixande finns det på baklämmen, men det ska väl inte vara nån svår sak att limma ihop...
Snälla, låt det inte bli till 10-15 grattisinlägg nu bara, utan gärna lite matnyttig, relaterad info istället. Har inte hunnit provköra nåt ännu, så jag vet inte vilka åtgärder som behövs i övrigt. Åtminstone gick det att köra den av trailern. Skulle det visa sig att det inte är värt att hålla i gång framändan, så är det ju inte värre än att kapa bort och stoppa dit en dragbom till traktorn på den. Fast det där sa jag ju inte...
*duckar*
Länk till lista över mina övriga byggen på maskinisten: ja-bond77 @ Maskinistmedlem... ...med grävlastare