Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Magnetventilproblem?

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Brynjar (trådstartaren)

#1 » 23:30:16, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei hei :grin:

Lurer enkelt å greit på om noen her inne vet noe om ventilen som styrer høg/lav?
Lurer på om noen vet hvor høy motstand det er i spolen på denne? Målte 20,4 ohm tidligere,like mye som på de to andre som sitter opppå sentralen mot hytta. Nå måler jeg rundt 21..
Er det noen her inne som vet hvor mye ohm det skal være,og om noen kan være så snill og måle på sine maskiner,for det jeg får ikke svar på dette noen plass desverre.... da hadde jeg vært veldig takknemmelig.. :grin:

Poenget er at hvis det viser seg at det er noe galt med den ventilen jeg har fått så sender jeg den i retur,har snakket med forhandler om det....

Tusen takk på forhånd... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander



Anders Blomberg

#2 » 23:43:25, 25-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det verkar som din magnetventil är OK, någon ohms skillnad är inget konstigt.
Anders Blomberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:28, 03-08-2009
Ort: Kalmar
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Pel-Job

Anton

#3 » 09:55:28, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmtalet på Dina magnetventiler är helt OK. Byt ut "minireläet" på kortet. Släckdioden kan var dåligt.

/Anton!!
Senast redigerad av Anton 10:02:22, 26-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Brynjar (trådstartaren)

#4 » 20:02:21, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Ohmtalet på Dina magnetventiler är helt OK. Byt ut "minireläet" på kortet. Släckdioden kan var dåligt.

/Anton!!

Takker for svar... :grin:

Ja da er vi tilbake til språkprobleme :grin:
Slackdioden,hva er det og hvor sitter den? :smile:
Minireleet på korte?

Beklager forstår ikke helt..... :sad:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

63an

#5 » 20:12:20, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släckdiod hjälper till att bryta eldning mellan kontakter vid frånslag kan man säja, likspänning har en tendens att fortsätta att elda i gapet!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Holger

#6 » 20:59:27, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett arbetsrelä består av en elektromagnet (en kopparspole lindad runt en mjuk järnkärna) som påverkar en eller flera kontaktpar. När en spänning leds genom spolen uppstår ett magnetfält. Detta magnetfält "samlas" ihop och koncentreras av järnkärnan...
När spänningen bryts faller magnetfältet ihop, men det stannar inte på 0, utan svänger några gånger fram och tillbaka och ändrara polaritet (riktning). När magnetfältets styrka och riktning ändras uppstår en spänning i spolen, och även denna ändrar polaritet (+ blir - och tvärtom) och detta kallas induktion. Det är denna princip som generatorer, transformatorer (tex tändspolen) och andra induktiva elartiklar jobbar med.
Induktionsspänningen i ett vanligt 12V relä kan bli uppemot 10 gånger större, alltså 120V i den första negativa svängningen (koppla ett relä till 12V, håll på 85 o 86 och bryt spänningen så känner ni). Dessa höga spänningar kan skada andra elektroniska komponenter i bilen...
För att släcka dessa "spikar" monteras det ibland små motstånd, kondensatorer eller dioder i relät. Motståndet fungerar som en förbrukare och "suger bort" energin från spolen, kondensatorn dämpar svängningen när den byter polaritet och dioden kortsluter den negativa svängningen.



http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?p=114780#114780
Senast redigerad av Holger 21:00:30, 26-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Per Bråtun

#7 » 21:03:31, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Anton

#8 » 21:49:51, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skrev jag "på kortet". Du har ju den gamle hytten. Då sitter reläet var som helst i maskinen. Lyssna när Du trycker på hammarknappen eller följ kabeln från hammarventilen baklänges.
Alla relä har en släckdiod.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Brynjar (trådstartaren)

#9 » 23:17:42, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok takk, skal se på maskinen så fort jeg får tid. :grin: Men nå har det seg slik at jeg har ikke hammerknapp,eller så er den en plass jeg ikke vet om... :???: Vært vant til ettermontert pedal i gulve fra tidligere... Men jeg kan følge ledningen fra hammerventilen... Har byttet relee som styrer høg/lågventilen nylig for det kortsluttet når magneten i høg/lågventilen var kortsluttet.... :smile:
Og det releet sitter i dashbordet inni hytta....
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Anton

#10 » 23:20:49, 26-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar var en omkopplare så att man använder hög-lågfartsknappen till hammaren. Kolla höger om stolen bakom spaken. Där brukar sitta en vippströmbrytare hammare-hög-låg.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#11 » 11:50:48, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per Bråtun skrev:släckdiod = friløpsdiode

Uppdatera gärna lexikonet :mrgreen: (fixade det)
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Brynjar (trådstartaren)

#12 » 18:29:16, 28-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Det brukar var en omkopplare så att man använder hög-lågfartsknappen till hammaren. Kolla höger om stolen bakom spaken. Där brukar sitta en vippströmbrytare hammare-hög-låg.

/Anton!!


Aha! Det er det den bryteren er til ja... :grin: Jamen da skal jeg kikke i helga.... Tusen takk så langt.... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Brynjar (trådstartaren)

#13 » 19:41:41, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikke hatt tid og kikke mer på problemet før idag. Sikring ryker tvert jeg trykker inn Hammerknappen. Men uansett,magnetventilen slår ikke over dn heller,uansett hva jeg gjør,om jeg trykker inn hammerknapp eller ikke. Prøvde og legge opp prøveledning idag,koblet fra knappen på spaken og kjørte strømmen rett på magnetventilen. Alt gikk bra helt til jeg koblet sammen ledningen til magneten,da gikk sikringen så jeg syns det høres ut som det er kortslutning i spolen på magnetventilen men..... :klia:

Det jeg lurer på er oppi alt dette er. Det sitter to magnetventiler fram på sentralen,er disse identiske med høg/lav ventilen,slik at jeg kan ta en av de og bytte over for og prøve?

Takker for alle tips og svar... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Anton

#14 » 19:53:12, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar säkert att det sitter 2 relä i centralen?? Magnetventilen hög-lågfart sitter på ventilblocket framme vid delflödesfilter. Magnetventilen till hammaren sitter på ventilblocket bak mot centrum vid hamarplattan.

Relä hög-låg sitter i centralen som Du säger och till hammaren bakom hytten eller i centralen med.
I centralen finns dessutom hornrelä och startspärrelä.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Brynjar (trådstartaren)

#15 » 20:17:26, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Du menar säkert att det sitter 2 relä i centralen?? Magnetventilen hög-lågfart sitter på ventilblocket framme vid delflödesfilter. Magnetventilen till hammaren sitter på ventilblocket bak mot centrum vid hamarplattan.

Relä hög-låg sitter i centralen som Du säger och till hammaren bakom hytten eller i centralen med.
I centralen finns dessutom hornrelä och startspärrelä.

/Anton!!

Takk for kjapt svar :thumme:
Er magnetventilen til hammer lik den høg og lavfart,kan jeg bytte plass på de to for og prøve om høg lavfart virker? Har du en tegning eller et bilde som viser det du sier hadde det vært veldig fint.. :buga: Maskinen står 6 mil hjemmefra,jeg har litt problemer med og huske detaljer fra sofaen hjemme desverre.... :???:

Når du sier framme på ventilblokka,mener du bakover maskinen eller mot hytta egentlig?
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se