Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Behöver man lufta hydraulsystemet?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Dennis (trådstartaren)

#1 » 16:34:34, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er ,jag lyckades köra sönder en hydraulslang till ena larv motorn för ett tag sedan och då jag inte hittade något att plugga med så pumpade jag ur all olja (det går i 427lit) i tom fat.Nu när de ändå vart tomt för olja har jag bytt div slangar och kopplingar, hur funkar det nu när jag fyller på olja igen ? Är det bara fyll på å sen tuta & köra eller måste man lufta systemet på ngt sätt? jag vet att min maskin inte är världens vanligaste och att det säkert skiljer en massa mellan fabrikaten ,men rent generellt hur funkar det? Tacksam för svar Mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135



Robban_C

#2 » 19:04:55, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med största säkerhet behöver du inte lufta.

Och du, med en dammsugarsslang ner i tanken så hade du inte behövt tömma. Bra va? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Hymax

#3 » 19:30:24, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del maskiner jag haft med att göra bla skotarna Mini Bruunett och Kockum 84-35 så ska man lossa en plugg på sugledningen till hydpumpen och fylla i olja där innan start. Detta för att pumpen ska få olja så fort som möjligt.
Så här behövde man bara göra om tanken varit tom eller om pumpen varit loss.
Men resten av hydsystemet luftar sig nog själv när du börjar köra lite försiktigt.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Dennis (trådstartaren)

#4 » 21:28:07, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å tack för snabba svar . Dammsugare ? Skapa ett vakum då eller vad? Ja man lär så länge man lever å tur är väl det.. Tack mvh Dennis
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

Robban_C

#5 » 00:01:44, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med undertryck från dammsugare i tanken så rinner inte hydrauloljan ut.
Tipset kommer från vår käre Anton. :thummar:

Och gäller det bara en slang till drivning av hydmotor så kommer det ändå inte ut nåt eftersom ventilen spärrar.
Men det finns ju ibland läckoljeslangar till tank och då är dammsugaren kanonbra. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

stegmaster

#6 » 03:06:43, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med "Hymax" här, tror du behöver lufta så at du inte starter upp maskinen uten olja i pumpen, så er det på min 4,5t minigrävare.
Der finns en plugg på pumpen som måst öppnas tils det rinner olja ut(utan luftboblar), sen luftar det seg aut. ved at kjöra alla sylindrar helt ut/inn.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Per Bråtun

#7 » 03:28:23, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

kör bara cylindrarna sakta fram och tilbaka några gånger, börja med korta utslag och ta lengre och lengre tills du har fullt utslag, Det finns tyvärr en del eksempler på olyckshendelser med hydraulik, et klassisk exempel er stödben på kranar, der kan man lett få til å komprimera luft som igjen gir nok temperatur til å forårsake en explosion....
Som oftast går det bra, men er systemet helt tomt så er det sakta rörelser som gjelder helt tills all luft er ute....
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Robban_C

#8 » 09:23:14, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig behövt lufta pumpen på mina maskiner, jag vet inte ens om det går.
Jag har bara slagit i olja och sen startat och kört hydrauliken men det kanske skiljer mellan olika maskiner/pumpinstallationer.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

nixs

#9 » 09:27:25, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju bara tömt tanken? Och då är det ju olja kvar i ledningar och pump osv! Det är bara att starta!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#10 » 23:38:36, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man scannat från instruksjonsboken , så kan ni ju se själv.
Oljan vil ju rinna ut av pumpen när tanken töms, eller?
"Hard fact is always best".
Självklart kan dette variera med olika maskiner, men jag skulle vara försiktig åtminstone om den har stempelpump som e mer kjännslig en en gear pump.

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

dimorep

#11 » 23:57:35, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytar en del pumpar på div. stationära industrimaskiner. Där är det ofta att man måste ha flänskopplingen på trycksidan lite lös först för att få pumpen till att "ta" och börja ge flöde.
Har aldrig haft detta problemet på en fordonsmonterad pump, eftersom pumpen oftast sitter UNDER oljenivån och därmed "fyller sig själv".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

stegmaster

#12 » 01:38:00, 08-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Bytar en del pumpar på div. stationära industrimaskiner. Där är det ofta att man måste ha flänskopplingen på trycksidan lite lös först för att få pumpen till att "ta" och börja ge flöde.
Har aldrig haft detta problemet på en fordonsmonterad pump, eftersom pumpen oftast sitter UNDER oljenivån och därmed "fyller sig själv".

Men om man har tömt tanken och fyller på olja och inte öppnar någon koppling/skruv så vil det vel bli luft som oljen måste trycka före seg för den hinnar fram til pumpen. Självklart vil den starta pumpa efter et lite tag, men saken med det hela e vel at pumpen skal vara full med olje från första varv. Dessutan märks vel inte något fel på pumpen direkt, fast det kan ge slitasje på pumpen på lite längre sikt.
Varför gör dom dessa instruksjoner om det inte behövs?
Senaste gången jeg byttade denna olja, kom det ganske mycket luft före det blev en ren oljeflyt(nästan samma sak som med bränslesystemet)
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#13 » 10:51:49, 08-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska inte med säkerhet säga hur man ska göra men jag kan ju få påpeka att det är skillnad på tom pump och torr pump.
En tom pump ha ju i alla fall en oljefilm som rimligen borde räcka dom få sekunder det tar tills den tar in ny olja.
En torr pump däremot tar nog skada.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

dimorep

#14 » 12:39:07, 08-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart ska man aldrig starta en hyd.pump helt torr, oavs i vilken applikation den är monterad! Då skär den innan den ens hunnit leverera ut sin första liter olja. :(
Ge alltid en ny (torr) pump en "skvätt" olja och dra runt den några varv för hand innan den monteras på plats. Oljefilmen både smörjer och tätar pumpen så att den "tar" direkt.
Senast redigerad av dimorep 12:41:51, 08-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO