Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Overhale dieselmotor

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

frodes (trådstartaren)

#1 » 23:41:23, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.

Jeg har en Volvo / Pel Job EB 12.4. Den har gått minst 5000 timer. Motoren begynner å bli litt sliten, og kan trenge en overhaling. Når det er kaldt, så blir den vanskelig å starte. er det under -5C, så kan jeg egentlig like gjerne la være å prøve. I dag startet jeg den i -1C, og da måtte jeg holde starteren i ca. 40 sekunder. Da jeg slapp nøkkelen, så sluttet den også å gløde, så da stoppet den nesten igjen. Etter ytterligere ca. 30 sekunder, så tente den på alle sylindre. Den pøser ut med svart røyk, og når den endelig tenner ordentlig, så kommet det en fryktelig mengde svart/hvit røyk.

Når den først går, så går den helt fint, men det kommer en del røyk, og det lukter ikke så godt. Den bruker ca. 1 liter olje pr. 40-50 liter diesel.

Jeg regner med at dette er pga. dårlige stempelringer (kolvringar?), og har lyst til å bytte disse.
Er dette noe jeg greier å bytte selv? Jeg er relativt mekanisk oppegående, men har ikke prøvd å bytte noe sånt før. Må jeg av med toppen, eller kan jeg ta dem fra undersiden.?

Er det andre lager og slikt jeg burde bytte samtidig?

Hvor kan jeg kjøpe delene jeg trenger? Handler jeg hos Volvo Maskiner i Norge, så ganger de alle priser med 10 (virker i hvertfall sånn).

Motoren som sitter i er en 3-syl 0,95 liter. Jeg tror det er Mitsubishi, og den heter L3E.
Maskinen er en 1998-modell.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4



Robban_C

#2 » 23:56:07, 06-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det heter "kolvringar" på svenska.

Kolvringar och otäta ventiler är nog det som orsakar startproblemen men jag skulle tro att det är lämpligt att byta vev- och ramlager, ventilstyrningar och möjligen kamlager samtidigt. Eller i alla fall kontrollera skicket på dessa.
Alla packningar och packboxar brukar man byta samtidigt.

Och ja, du måste demontera topplocket.

Reservdelar:
http://www.blocket.se/goteborg/Reservde ... ?ca=12&w=3

Glöm inte rapportera hur det går.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

frodes (trådstartaren)

#3 » 00:11:02, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ja, det heter "kolvringar" på svenska.

Kolvringar och otäta ventiler är nog det som orsakar startproblemen men jag skulle tro att det är lämpligt att byta vev- och ramlager, ventilstyrningar och möjligen kamlager samtidigt. Eller i alla fall kontrollera skicket på dessa.
Alla packningar och packboxar brukar man byta samtidigt.

Och ja, du måste demontera topplocket.

Reservdelar:
http://www.blocket.se/goteborg/Reservde ... ?ca=12&w=3

Glöm inte rapportera hur det går.


Skal selvsagt rapportere hvordan det går.

Vet du omtrentlig hva jeg kan forvente av priser? Jeg har sendt en beskjed til firmaet du linket til, så håper jeg de svarer en stakkars Nordmann. Heldigvis har jeg en adresse i Sverige det kan sendes til, ellers hadde de vel nektet pga. den norske tullen.

Takk for linken. Disse skal nok jeg benytte meg mye av.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

Robban_C

#4 » 09:35:51, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

omtrentlig? nektet? Nu blev det svårt! :grin:

Antar att du menar nåt om hur priserna ligger och det vet jag inte.
Dom svarar säkert en norrman och dom skickar säkert till Norge också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#5 » 09:44:30, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passa på och beställ en komplett verkstadshandbok till den motorn också!
Det lär du har mycket nytta av, där står alla mått, slitage gränser och åtdragningsmoment + annat som kan vara bra att veta vid renovering av just den motorn.

Glöm inte att kolla upp spridarna / glödstiften också.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

frodes (trådstartaren)

#6 » 18:43:59, 07-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Passa på och beställ en komplett verkstadshandbok till den motorn också!
Det lär du har mycket nytta av, där står alla mått, slitage gränser och åtdragningsmoment + annat som kan vara bra att veta vid renovering av just den motorn.

Glöm inte att kolla upp spridarna / glödstiften också.


Glødepluggene har jeg sjekket. Én var ødelagt, så den er byttet, de andre hadde i hvertfall rett motstand. Nye spisser til dysene (spridarne) har jeg også spurt om pris på.


Vi skulle kanskje hatt en norsk-svensk ordbok :-)

Omtrentlig = ca. , ungefär.
Nektet = ikke godta.

Den norske tullen kan være ganske vanskelig å ha med å gjøre. Derfor er det flere svenske firma som ikke vil sende til til Norge. (f.eks. www.sigro.se) Ikke vil jeg at de skal sende heller, for siden vi er utenfor EU, så må jeg betale 25% MVA når jeg får ting sendt hjem. Det er ofte ikke lett å få tilbake svensk MVA, så da blir ting ekstra dyrt. Hvis jeg får det sendt til noen i Sverige og henter selv, så kan jeg lovlig ta med varer for 6000,- uten å betale MVA.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

frodes (trådstartaren)

#7 » 12:27:34, 09-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

frodes skrev:
Robban_C skrev:Ja, det heter "kolvringar" på svenska.

Kolvringar och otäta ventiler är nog det som orsakar startproblemen men jag skulle tro att det är lämpligt att byta vev- och ramlager, ventilstyrningar och möjligen kamlager samtidigt. Eller i alla fall kontrollera skicket på dessa.
Alla packningar och packboxar brukar man byta samtidigt.

Och ja, du måste demontera topplocket.

Reservdelar:
http://www.blocket.se/goteborg/Reservde ... ?ca=12&w=3

Glöm inte rapportera hur det går.


Skal selvsagt rapportere hvordan det går.

Vet du omtrentlig hva jeg kan forvente av priser? Jeg har sendt en beskjed til firmaet du linket til, så håper jeg de svarer en stakkars Nordmann. Heldigvis har jeg en adresse i Sverige det kan sendes til, ellers hadde de vel nektet pga. den norske tullen.

Takk for linken. Disse skal nok jeg benytte meg mye av.


Har noen prøvd å kontakte disse, og fått svar? De har ennå ikke svart meg. Useriøst :-(
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

frodes (trådstartaren)

#8 » 13:35:37, 09-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

frodes skrev:Har noen prøvd å kontakte disse, og fått svar? De har ennå ikke svart meg. Useriøst :-(


Nå tok de kontakt, like etter at jeg sendte en ny forespørsel og lurte på om ikke de svarer kundene sine.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

knut.sonsteby

#9 » 13:43:04, 09-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den norske tullen kan være ganske vanskelig å ha med å gjøre. Derfor er det flere svenske firma som ikke vil sende til til Norge. (f.eks. www.sigro.se) Ikke vil jeg at de skal sende heller, for siden vi er utenfor EU, så må jeg betale 25% MVA når jeg får ting sendt hjem. Det er ofte ikke lett å få tilbake svensk MVA, så da blir ting ekstra dyrt. Hvis jeg får det sendt til noen i Sverige og henter selv, så kan jeg lovlig ta med varer for 6000,- uten å betale MVA.


Du betalar inte svensk moms för varor som skicks som paket (post/spedition). Det har jag aldrig hört om förut. Och häntar du själv måste du ilägga svensk moms. Ersättning får du nog endast om du framskaffer betyg på införtullandet til Norge.
Prylar för endast 6000 spänn räcker nog inte långt. För en så liten summa skulle jag inte ens tänke på att åke över grensen. Undantaget är vel om du bor i gränstrakterna.

/Knut S.
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem

frodes (trådstartaren)

#10 » 13:49:00, 09-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

knut.sonsteby skrev:
Den norske tullen kan være ganske vanskelig å ha med å gjøre. Derfor er det flere svenske firma som ikke vil sende til til Norge. (f.eks. www.sigro.se) Ikke vil jeg at de skal sende heller, for siden vi er utenfor EU, så må jeg betale 25% MVA når jeg får ting sendt hjem. Det er ofte ikke lett å få tilbake svensk MVA, så da blir ting ekstra dyrt. Hvis jeg får det sendt til noen i Sverige og henter selv, så kan jeg lovlig ta med varer for 6000,- uten å betale MVA.


Du betalar inte svensk moms för varor som skicks som paket (post/spedition). Det har jag aldrig hört om förut. Och häntar du själv måste du ilägga svensk moms. Ersättning får du nog endast om du framskaffer betyg på införtullandet til Norge.
Prylar för endast 6000 spänn räcker nog inte långt. För en så liten summa skulle jag inte ens tänke på att åke över grensen. Undantaget är vel om du bor i gränstrakterna.

/Knut S.


Jeg har en kompis i sverige som tar med ting til meg. Selv bor jeg ca. 1 time unna grensen.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

Holger

#11 » 14:43:03, 09-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

frodes skrev:Vi skulle kanskje hatt en norsk-svensk ordbok :-)

Omtrentlig = ca. , ungefär.
Nektet = ikke godta.

Det har vi: Bild

http://www.maskinisten.net/ml_lexicon.php
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

frodes (trådstartaren)

#12 » 21:26:56, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ting tar tid her. Det er så mye annet å gjøre, og graveren har jeg ikke fått gjort så mye med.

Jeg fikk et tilbud fra diesel power, men dessverre koster deler ganske mye derfra også.

Jeg har prøvd å starte graveren noen ganger nå i våres, men det må nok bli noen plussgrader før den vil. Det var nesten da det var +2C.

Først og fremst må jeg nok få målt kompresjonen. Hvis den er dårlig, så kan det hende jeg prøver å bytte stempelringer og minst mulig annet. Bare stempelringer koster ikke mindre enn 2750 SEK. Et paknignssett koster 2330,-

Hvis det må borres til overdim, så koster det 7226 SEK for stempler + stempelringer i tillegg til pakningssettet. Da er jeg oppe i 10.000 SEK, og det eneste jeg har da er en gammel motor som har gått veldig lenge og har nye stempler og stempelringer.

Jeg er redd det ikke er verdt det. En ny motor koster ca. 30.000.

Et alternativ er å bare la den gå som den går så lenge det varer.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

gunnar_holm

#13 » 22:06:23, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Jag har en Hanix med likadan motor som du har i din maskin, Mitsubishi L3E, fast med bara 1800 timmar.
Jag funderade på samma sak, att den var svår att få igång vid bara några få minusgrader. Bytte till syntetolja 5W40 istället för den 10W30 mineralolja som var i. Maskinen startar nu ner till ca -10 grader. Däremot ryker det en del så länge den är kall och man belastar lite. Enligt Mitsubishis instruktionsbok skall man glöda max 6 sekunder, men vid ordentlig kyla behöver min glödas ett par omgångar om ca 10 sekunder med startförsök emellan. Oljeförbrukningen på en maskin som har gått 5000 timmar är väl inte så farlig, jag har för mig att vissa biltillverkare inte accepterar reklamationer om en ny bilmotor drar mindre än 1 liter olja på 100 mil. Om det var min maskin skulle jag inte kosta på någon reparation så länge motorn orkar med jobbet när den blivit varm, sen blir det säkert billigare med en bytesmotor än att hålla på och renovera den gamla.

Mvh,
Gunnar
gunnar_holm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:24, 26-03-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H15B

frodes (trådstartaren)

#14 » 21:33:11, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men i hel... *** ????

Jeg gikk ut for å pusle litt med graveren i dag. 2-3 grader i lufta, men den skulle ikke starte for det. Det var nesten.

I sommer byttet jeg en glødeplugg, så jeg tenkte jeg kunne sjekke om de to andre fortsatt fungerte.

Jeg tok av skinna mellom pluggene og målte, men alle sammen viste 0,9 ohm. Derved skulle man jo tro de var i orden, men for sikkerhets skyld hentet jeg batteriladeren, koblet - til jord, og satt + rett på hver glødeplugg. På begge de to gamle gikk nåla opp til ca. 30A før den ganske fort gikk ned til ca. 10A. Da viste spenningen 9V. På den siste, den helt nye, viste nåla knapt utslag. Ca. 3A ved 10V.

Den nye pluggen skrudde jeg ut for å inspisere, men den så helt fin ut. Jeg tørket av den og leste på nummerne...

WTF ??
24V ???

Kjøpt på mekonomen, og vi bruke laang tid for å finne riktig type plugg, men jeg sjekket jo selvsagt ikke spenningen. Jeg får ta en ny tur og kjefte litt.

Motoren blir nok ikke BRA med riktig plugg heller, men den burde i hvertfall bli bedre.
[/b][/i]
Senast redigerad av frodes 21:33:48, 27-03-2010, redigerad totalt 1 gång.
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4

frodes (trådstartaren)

#15 » 11:59:45, 12-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg lovte vel å holde dere oppdatert på hva som skjedde.

Jeg fant ut at det var så mye galt med den gamle motoren, så mye som måtte overhales, og så dyre deler, at jeg kjøpte en brukt motor fra USA og satt inn.

Jetcarrier hadde billig frakt, så det hele kom på ca. 12.000 norske kroner.

Dessverre viser det seg at det er dårlig toppakning på den nye motoren, men forhåpentlig får jeg byttet den uten mye jobb. Motoren virker ellers veldig bra. Den starter lett, og selv uten å gløde starter den på bare noen sekunder. Røyk er det lite av, og den går ganske pent. Den bråker mye mindre enn den gamle motoren. Det merkes også at den nye motoren har mye mer kraft enn den gamle, og den regulerer turtallet selv. Den kan gå på tomgang, og fortsatt kan jeg kjøre alle tre pumpene til max uten at den stopper

Her er oppstart av ny motor (kald) :
http://www.youtube.com/watch?v=3BPkO89O ... rofilepage

og gammel :
http://www.youtube.com/watch?v=t-OZm4npicg&NR=1
frodes
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:57:48, 07-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: '98 Volvo-Pel Job EC 12.4


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knasen28 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se