Det hela började någongång på våren 2004 då jag gick en motorvårdskurs som avhandlade tändkulemotorer, något som både på gott och ont har kostat mig stora summor pengar på många vis, inte bara inköp och renovering av tändkulemotorer utan jag kom på ett tidigt stadie till insikt med att det behövdes någon form av transportfordon för det hela. Efter en stunds funderande så insåg jag att jag behövde en lastbil, gärna med kran samt vara tillräckligt gammal för att vara skattebefriad vidare krav var att det skulle vara en riktig bil med nos, gärna av fabrikatet Volvo.
Nåväl, ett digert letande började och efter en del letande så hittades en Volvo N-86 av 1966 års modell, åtminstone om man ska tro bilregistret, Bilen är inregistrerad 01-01-66 med det förföriskt låga tillverkningsnumret 275 , samt att det var en otroligt tilltalande låg mätarställning 18930km

ja det rör sig om en utrangerad brandbil, när den kom i min vård endast ett chassie.
Detta var hösten 2005. Med hjälp av en god vän och hans Scania 50 så kom bilen hem till jobbet, det var en härlig oktoberdag solen och jag sken ikapp under hemfärden, drygt 12 mil i bogserstång i en bil som stått bakom ett uthus i 14 år D-70 motorn tuffade på något förhöjd tomgång hela vägen hem. Väl hemma så började arbetet med att tvätta av bilen samt att senare riva isär bromsar för översyn, fantastiskt nog satt ingenting fast. bilen börjades så smått att demonteras för en lättare renovering, trodde jag

Rosthål i varierande storlekar

Det var här arbetet stannade.