Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Norweld 202 MIG: defekt trådmatning

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera svetsning här

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#1 » 20:44:31, 23-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag köpte mig nyss en Norweld(Lincoln) 202 MIG.
Jag fick den rätt billigt då trådmatningen endast går på fullgång.

Skickade nyss ett meddelande till Lincoln eletrics kundservice men det är väl tveksamt om de info om en 80-90tals svets.

Hade i alla fall hoppats att någon kunde tipsa mig i felsökningen.
Nu har jag bara inspekterat kretskortet, det enda som jag såg med ögat var att tre kablar var avknippsade och att stiftena markerade A-S-E inte är påkopplade.
Den förre ägaren säger dock att han inte visste om det och att den gått så hela tiden han svetsat med den.

Hoppas att ni kan peka mig i rätt riktning.
MVH Filip Arvidsson

Bild

Bild

PS. Då jag endast svetsat lite enfas MIG förut vet jag inte riktigt funktionen av de olika rattarna, så om någon kunde hjälpa mig med det skulle det vara bra.
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009



Michael Meier

#2 » 21:39:54, 23-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

styrningen har du via potentiometer brist på styrning brukar vara felfunktion på den.

Finns nya att tillgå för en femtiolapp dock passar dom int enkelt, jag brukar skifta plats på tidintervall och trådmatning eftersom den kan man vara utan.

Jag säger int benhårt att det verkligen är det felet på din maskin, det är en gissning.

Avklippta tåtar ? är du riktigt säke på att dom har suttit någonstans? dessa tre trådar kan ha blivit över i denna svets på grund av ...konfiguration?

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

Om du vill kan du testa skillnaden med en multimeter, eller så känner du skillnaden i fingertopparna när du snurrar på dom två potentiometrarna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#3 » 00:49:09, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag var ute och mätte på kortet.
Mellan mittstiftet och något av de två andra så varierade motståndet mellan 0-10k ohm beroende på hur man vred ratten.
Med svetsen igång så såg det ut som att det var ström på alla tre stiften.
Jag ska testa skillnaden mot någon av de andra potentiometrarna imorgon, glömde av det nu.

Kablarna vet jag inget om, enligt förre ägaren har de inte suttit någonstans.

MVH Filip Arvidsson
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

Michael Meier

#4 » 09:16:08, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om något... levererar 0K motstånd till ledningen från potentiometern så blir de ju samma effekt.
En test kunde vara att bryta utgående ledning från potentiometern för att se om det blir samma felfunktion = full spetta på trådmatningen

10K i motstånd låter bra, dock betyder det int säkert att den är hel/ger rätt signal i den strömsatta kretsen.

Den mest intressanta resultatet ges när man mäter utsignal under belastning, multimetern själv ger väldigt liten testströmstyrka.

Om du tar bort potentiometern från kretsen och trådmatningen står stilla, har du funnit felet,

Det finns säkert X andra sätt att finna fel/ serviceverkstäderna brukar byta komponenter typ hela kretskortet när dom felsöker, dyrt snabbt sätt :smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jevlar

#5 » 09:53:53, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är trissan till trådmotorn som är körd.

Kan du försöka följa anslutningarna från motorn in på kortet o se om du kan se vilken av transistorerna de går till?

U4 på högerkanten ser rejäl ut, den kan det vara. Vad står det för beteckning på den?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

rallejohansson

#6 » 10:47:28, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej filip

Vet du något om hur det gick till när svetsen fick detta fel ?

Hade den förra ägaren svetsat länge med detta fel om det nu alls gick att göra det ?

Ser man några uppsvällda elektrolytkondensatorer på kortet då det verkar som om det skulle finnas en hel del av dem, dvs är övre ändan av dem lite som en bula ?

Finns där lödfel på baksidan , i synnerhet där det finns kontakter eller grova motstånd ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#7 » 11:25:50, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt förre ägaren så fungerade den perfekt och plötsligt över en natt så fungerade inte trådmatningen som den skulle. Han hade då köpt en ny svets istället för att försöka laga.

Jag ska kolla upp kondensatorerna och ta lite bättre bilder.
Några lödfel har jag inte sett.
Får försöka löda loss potentiometern och testa mig fram.

MVH filip Arvidsson
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

rallejohansson

#8 » 11:51:07, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan man få problem med lödställen där effektmotstånd, stora belastade transistorer osv är anslutna.

Kallt och varmt hela tiden under årens lopps ställer till det så att lödningarna lossnar och lödningen börjar se gråaktig ut .Ta tag i dylika komponenter och kläm på dem och se på samma gång vad som händer på lödsidan .Benen kan vara lösa .

Stora kondensatorer tycker inte om långt liv i varm miljö

Ibland kan det också finnas nån liten spricka som knappt syns för blotta ögat , måste ses med lupp eller bra förstoringsglas.

För att hitta lödfel:-

ett sätt att kolla är att spraya kylspray på suspekta ställen , eventuellt värma med hårtork när du har apparaten igång.

Kanske du kunde kolla trådmatarmotorn med en variabel spänningskälla att den beter sig normalt
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#9 » 16:14:48, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag testade att löda bort potentiometern men matarhjulet vill fortfarande gå i samma hastighet.
På U4 står det 8602 TIC2160.
Ska väl klämma lite mer på kortet men har inte sett något annat än.

MVH Filip Arvidsson
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

Mikael.Johansson

#10 » 17:27:22, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den runda luckan bredvid slangen, är det till fjärrkontroll?
I så fall kanske den kan påverka.

Möjligtvis går det att följa kablarna från matarmotorn upp till kretskortet och finna ut vilken komponent som styr ut ström till motorn. En transistor kan nog gå sönder och leda igenom fullt oberoende av styrströmmen.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Michael Meier

#11 » 22:12:33, 24-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt klart är de inget fel på potentiometern som ja gissa på, synd, de hade vart enkelt fel.


Mikael.Johansson skrev:Den runda luckan bredvid slangen, är det till fjärrkontroll?
I så fall kanske den kan påverka.
....


Snarare en extern trådmatare kopplas i på denna,

och då bryts trådmatningsstyrningen på maskin och ersätts med den externa....eftersom enda "ursprungspositionen är 0Kohm"

de brukar finnas en väljare, att man väljer vilken styrning man vill ha, jag ser ingen väljaspak.

Är skruvlocket en väljare? oxid innanför skruvlocket så att elektroniken tror den externa mataren vill ha fullt?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#12 » 02:27:12, 25-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Skulle tro att det är en till en extern matning, trådmatarmotorn är kopplad till skruvlocket och till kretskortet.
Det är en 20st små stickkontakter men endast några används.
Ska kolla efter oxid!
MVH Filip Arvidsson
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

Michael Meier

#13 » 07:22:19, 25-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oxid är ju en simpel lösning igen *le* enkelt om de vore så.

Den externa drådmataren blir en dragande enhet, som ska samverka med basmaskinens påskjutande trådmatare, dessa två trådmatare måste då samverka via den externa trådmatarens potentiometer.

På något vis får den externa förtur (kan någon förklara?)till kretsen efter basmaskinens potentiometer, just den positionen vore intressant att finna,

(Borde int kretsen efter basmaskinens potentiometer inkludera snabbkopplingen ((och byglas där)) för enkel brytning)?

Enligt min ringa fattningsförmåga om elektroniska komponenter så borde det alltså räcka med 48V in på en av tåtarna i den runda snabbkopplingen (eller någonstans på vägen till kretskortet) för att få full snurr på basmaskinens trådmatare, utan möjlighet att justera hastigheten via basmaskinens potentiometer.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Filip Arvidsson (trådstartaren)

#14 » 02:25:03, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag försöker att spåra mig fram på kretskortet. Tror att det är kablarna till den externa matningen som är klippta.
Vet inte om ni får mycket ut av denna bild, rött är direkt ledning från potentiometern, gult där det förgrenar sig genom t.ex. motstånd, transistorer och kondesatorer.
Bild
Originalets URL: http://img686.imageshack.us/img686/6341/kretskort.th.jpg

Ska försöka gräva lite mer och mäta mig fram.
MVH Filip
Filip Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:32, 23-11-2009

Michael Meier

#15 » 09:51:12, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, har någon haft problem med att någonting på kretskortet hellre väljer den externa signalen än den interna potentiometern?

men det finns ju ingen signal? kablarna e borta.

något matar utgående ledningen från potentiometern med 0kohm =48V?
även när potentiometern är bortkopplad.



rallejohansson skrev:....
Kanske du kunde kolla trådmatarmotorn med en variabel spänningskälla att den beter sig normalt


Har du möjlighet att göra detta som RJ tipsar om? tokigt om det är så simpelt att motorn "ger sei själv full kräm"

innan du går för djupt in i kretskortet....

Jevlar skrev:Kanske är trissan till trådmotorn som är körd.
....


Vad är en trissa ? kan du förklara mera Jevlar?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se