Kanske idé att utveckla min presentation en aning... Det är väl egentligen rätt onödigt att vara sniken med info.
Har alltså en 108 ha åker, några hundra hektar skog, några hundra svin(edit, fr o m aug 2016 är jag växtodlingsgård, jippiii!/edit), arbetar i princip enbart åt mig själv även om man nog utför lite mindre traktor-/gräv-/verkstadsarbeten åt grannarna också. Bor i utkanten av Närpes, Finland, i en lokal skogsbygd kan vi väl kalla det. Som kuriosa kan jag nämna att vi finlandssvenskar är ju ganska inträngda på en smal kustremsa, själv bor jag så långt från kusten som möjligt och har därför en dryg kilometer till ett ganska helfinskt samhälle österut. Som "tur är"
så har vi en öppen mosse utan någon som helst bärighet emellan.
Jag har ett brinnande intresse för att konstruera eller modifiera maskiner, oftast är fabrikstillverkade grejor byggda just precis så att de nätt och jämnt fyller sitt syfte. Själv föredrar jag nog att fixa till dem så att de blir lite mer mångsidiga, användarvänliga eller bara mer hållbara. Vem ska man skylla på för detta intresse då? Jaaa, kan ha något att göra med farsan möjligtvis. Innan han tog över gården en gång i tiden körde han
lastbil. Och som jag förstått det så var det ju inte så speciellt hållbara grejor då heller så det blev ju en hel del reparationer av alla de slag. Inte var det ju speciellt lönsamt med bonderiet heller så det blev ju att bygga en del maskiner och vagnar själv och så... Utrustningen han använde var väl inte mycket mer än pinnsvets och skärbrännare men nog fick han till lite saker han också.
Brukar normalt kalla mig Jan-Anders Lindfors men för att förenkla det lite så kan man bra kalla mig "J-A" eller varför inte "bond" som verkar blivit det mest vedertagna.
Det tog väl närmare tio år av lurkande på diverse forum innan man tog mod till sig och börja delta och skriva inlägg själv. Det blev ju inte sämre av att man hittade det fullständigt perfekta forumet: Maskinisten.
Det tog inte lång stund innan man valde att registrera sig som medlem här.
Har tänkt en längre tid jag borde göra ett "register" eller vad man ska kalla det över mina bravader. På detta sätt blir det enklare för bekanta o andra att hålla reda på vad jag håller på med för närvarande. Nån egen hemsida har jag inte direkt tänkt göra utan jag är nog helt nöjd med att "snylta" på forumet.
Tanken är att jag ska uppdatera när nåt nytt är på gång, får väl se hur den teorin förlöper
Följande saker(bland annat) har jag byggt/reparerat under de senaste tjugo åren:
Register över mina maskinbyggen på Maskinisten:Kobelco SK235 SRLC -03:Länk:
[Grävmaskiner] Nu ska Kobelco få veta att den LEVER!Gallerskopa, 180cm med NTP10/B20 fäste, hylsmonterade kamstål:Länk:
ja-bond77 @ GallerskopaI verkstadsdagboken kan man hitta en del mindre godbitar:
Länk:
VerkstadsdagbokenDessutom:
Traktorns frontlyft med sidolutningsfunktion. Länk:
Egentillverkad frontlyft med tiltMera om Valtra traktorn:
Länk:
[Traktorer] Valtra framaxelns uppslitna pendelledStenplockare: Länk:
Bygga stenplockningsmaskin av grov kaliber!Tankförhöjning(ar) till tröska. Länk:
Sampo Rosenlew modifiedDjupindikator till Väderstadharv Länk:
Mek djupindikator till såbäddsharvFlyghavremoped Länk:
Egentillverkad flyghavremopedKonvertering av Volvo BM SM868 till
skogsvagn med raminfästning, allhjulsdrivning och "ramstyrning" till
traktor. En "kapad" tråd (sorry Andreas B
)
Länk:
KraftöverföringsaxelRedskapsfäste med hydraulisk låsning Länk:
Stora BM fäste-3punktfäste, alternativ konstruktion?Skrivplatta. Länk:
Justerbar skrivplatta till t ex traktorStödlager / stöddocka till svarven Länk:
Stödlager <> fast stöddockaBorrigg för motorbergborrmaskin. Länk:
Borrtorn till grävmaskin.Slyröjningsaggregat: Länk:
Kedjeröjare till grävmaskinInget bygge, men väl en ordentlig
renovering av Valmet 6000 grävlastare: Länk:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Valmet 6000 renoveringOch till grävarrenoveringen behövs lite
tappar :
Länk:
Kanske man skulle svarva sig lite expander...Med
nyare Lännen 860S grävlastare införskaffad så blir det ny renoveringstråd:
Länk:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Lännen 860S' liv o leverne!Skaffade en
Kockum 414B dumper som jag fixar de mest elementära felen på:
Länk:
Nyförvärv: Kockums 414BMera upprustning, en
självgående spruta, Gem Emerald som jag släpade hem från England:
Länk:
Självgående juvelspruta från UKI verkstaden behövs det också lite
lyftverktyg :
Länk:
Bockkran till verkstadenHär skymtar
Verkstadspressen med elektrisk
bordlyft och rälsmonterad domkraft.
Länk:
Verkstadspress á la Bond77Råkade på en
Universalfräs :
Länk:
Värnamo U-3MM, finns det nått att säga om denna?Täckdikesspolare: Länk:
Grävlastarmonterat spolningsaggregat för täckdikenNy större kippgrop till spannmålstorken: Länk:
Kippgropar till Spannmålstorken?-----------------------------------------
Lite byggnadsrelaterat…This is where the magic happens:
Verkstad Länk:
Min verkstad, brand, sanering, återställning!Egentillverkade isolerade betongelement (sandwich) Länk:
Tillverka o bygga i betongelementEn "liten"
värmekulvert till verkstaden har jag också fått grävd...
Länk:
Bygga kulvert med värme, luft, fiber, el, tele, nätverk, mVidare kan man hitta
bilder med kortare beskrivning på andra saker jag byggt. Hänvisningarna nedan är direktlänkar till mina specifika inlägg i trådarna.
Svämgödselomrörare Länk:
ja-bond77 @ Bondedagbok !Sten- och stubbklo Länk:
ja-bond77 @ GallerskopaLyftbom till frontlastaren:
Länk:
ja-bond77 @ Visa era LastarredskapKamerastativ Länk:
ja-bond77 @ Vad har ni för digitalkamera/analog kamera?Liten
vedklyv för övergrova träd som jag slängde ihop utan nån större planering
:
Länk:
ja-bond77 @ Vedklyv till grävmaskinEn
täckdikningsplog till grävlastaren:
Länk:
Täckdikesplogning med grävare/traktorEn utsädesvagn, en
kärra för påfyllning av utsäde till såmaskin:
Länk:
ja-bond77 @ Bilder/info kring såddens logistiklösningar mmOch till sist en annan av mina "passioner",
NYODLING! Länk:
Nyodling på bonderiet!Ja just det ja, Jag har ju en kanal på Youtube också, med lite filmer över sånt som jag knåpar med:
https://www.youtube.com/user/jabond77Och då röret krånglar med mina musikvideor tar man till vimeo:
https://www.vimeo.com/user1452338