Länk till länklista på mina övriga byggen på Maskinisten:
Maskinistmedlem... ...med grävlastare
Vet inte om detta är rätta forumet men…here goes.
Tänkte höra om det finns åsikter om flyghavremopeder här på forumet. Här i Finland har vi en tillverkare, men jag tycker nog den varianten suger ganska rejält: http://www.ati-teras.fi/Peltomopo.html
Känner nog inte till några andra tillverkare….
Det kom lite frågor om vad flyghavre egentligen är längre ner i tråden så - here goes:
Flyghavre är ett ogräs som till skillnad från de flesta andra ogräs är extremt svårbekämpat i åkern, många skulle nog säga att har man en gång fått den i åkern så slipper man den aldrig. Den är en väldigt aggresiv växt som har en enorm fortplantningsförmåga och tränger undan de flesta vanliga sädesslagen. Den dröser lätt ur( fäller sina frön till marken) och flyghavrekornen kan ligga latent i jorden i många, många år varefter de kan i ett passande läge plötsligt slå ut en grodd och växa upp. Flyghavrekärnorna går med bibehållen grobarhet genom djurens(t ex fåglars, svins o kors) matsmältning och kan t om klara sig genom vissa kvarnar och kan fortfarande börja gro. Själva flyghavren i sig har inget näringsvärde även om den ser ganska lika ut som vanlig havre. Det är detta som är själva funktionen varför flyghavren måste utplånas till(nästan) varje pris. En åker full med flyghavre är visserligen billig i anläggning(ingen traditionell sådd nödvändig) men man får ingen som helst näring med sig i "skörden", möjligen växtfiber.
Det finns dyra bekämpningsmedel mot flyghavren men dessa fungerar bara i vissa grödor t ex korn, ryps mm, dock inte i havre! Det absolut vanligaste är därför i våra trakter att punktbekämpa med flyghavrebekämpningsmedel och därefter gå runt i åkern och plocka bort varenda flyghavreplanta, som man missat, förhand. Har man lite flyghavre kan man klara bekämpningen enbart mekaniskt:
1.ta försiktigt tag i flyghavreplantan
2.riv försiktigt upp plantan så att man får med roten och samtliga sidoskott.
3.Vik ihop plantan och försök få ner den i säcken utan att drösa.
4.Upprepa steg 1-3 så många gånger som det behövs...
Ner i europa så har flyghavren nog tagit över helt o hållet och en glyfosatbekämpning före sådd eller t om före skörd är som jag förstått i princip regel. Glyfosat(roundup) är nämligen betydligt billigare än flyghavremedel. Glyfosat före skörd är ju nånting som inte alls förekommer här... inte alls...inte alls....
En flyghavremoped används som transportmedel främst inom åkern under den tid då flyghavren skall plockas. Att göra detta arbete till fots så är väldigt tungt och enformigt. Att gå 5-10 kilometer eller mera om dagen i växande gröda med en plastsäck på 0 till 20 kg + kikare + gps, många gånger i gassande solsken är nog ingen fröjd direkt... Vid själva granskningen måste man huka sig ner så att ögonen kan följa "toppen" av grödan annars missar man lätt någon flyghavreriska, flyghavren växer sig oftast betydligt längre än vanliga grödor.
En flyghavremopeds viktigaste egenskap(förutom själva transportfunktionen) är att göra så liten skada som möjligt till grödan som man kör i. Detta klarar man bäst med smala hjul som ger så små och få spår som möjligt.
Hoppas detta svarar på era frågor...
Läste i somras om en variant av flyghavremoped i min smak i en Lantmannen tidning(6/2006 sid 26-27). Och eftersom jag har svårt att hålla fingrarna i styr sååå... ...blev det att börja skissa....
Funktioner:
- Det ska gå att variera sitshöjden under gång eftersom grödhöjden inom skiftet/olika grödors höjd kan variera. Det är ju trots allt endast ett mycket smalt höjdområde(över grödan) där man faktiskt kan se flyghavren bra även på nära håll.
- Variabel spårvidd. Dels eftersom man kan ha olika spårviddsinställningar på olika gårdar, dels eftersom jag vill att den ska gå att ställa ihop så pass att den ryms in i en vanlig skåpbil vid längre förflyttningar.
- "Mopeden" ska vara fyrhjulig. Det är helt enkelt enklast så
- Den ska vara midjestyrd med midjan centrerad mellan fram- och bakaxlar för att ge så lite spår i grödan som möjligt.
- Hastighetsområdet bör vara ganska brett. Långsamt i åkern, "snabbt" vid förflyttning mellan åkrar.
- Smala hjul så att även de som inte använder sprutspår ska kunna köra med den i grödan. Här e spårvidden också viktig så att den passar till t ex radavstånd 12,5cm. Om det går att köra så precist är en annan femma.
- Stråskiljare runt alla hjul förstås.
- Skapelsen ska vara tvåsitsig, dels för att få bättre balans, dels så är fyra ögon alltid bättre än två, dels…. Okej då, det är väl för att jag är för lat att plocka all flyghavre själv...
- Tvåhjulsdriven, eftersom det är för invecklat/dyrt att få den fyrhjulsdriven.
Planerna har kommit så långt i dagsläget att jag har… slaktat min gamla MTD körgräsklippare, skaffat lite mopedhjul, drev, kedjor, fyrkantprofil, sitsar, vindrutetorkarmotorer mm. Så det blir väl att börja på allvar nu i dagarna.
Här kommer en skiss som beskriver det mest elementära. Sånt som kommer till är bl a ihopvikbar pakethållare(för flyghavresäckar), plats för acku, bränsletank, eldosa mm. Axelavståndet kommer förmodligen att behöva ökas lite för att få styrningen att funka ordentligt. Fortfarande finns det nog en del frågetecken men dom rätas nog ut vartefter skulle jag tro…
Är det nåt jag glömt
EDIT: lägger till en bild på fabriksvarianten(som jag länkade till överst), som enligt mitt tycke suger ganska rejält...
Och min