Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Egentillverkad flyghavremoped

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 19:39:45, 10-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk till länklista på mina övriga byggen på Maskinisten:
Maskinistmedlem... ...med grävlastare

Vet inte om detta är rätta forumet men…here goes.

Tänkte höra om det finns åsikter om flyghavremopeder här på forumet. Här i Finland har vi en tillverkare, men jag tycker nog den varianten suger ganska rejält: http://www.ati-teras.fi/Peltomopo.html
Känner nog inte till några andra tillverkare….

Det kom lite frågor om vad flyghavre egentligen är längre ner i tråden så - here goes:
Flyghavre är ett ogräs som till skillnad från de flesta andra ogräs är extremt svårbekämpat i åkern, många skulle nog säga att har man en gång fått den i åkern så slipper man den aldrig. Den är en väldigt aggresiv växt som har en enorm fortplantningsförmåga och tränger undan de flesta vanliga sädesslagen. Den dröser lätt ur( fäller sina frön till marken) och flyghavrekornen kan ligga latent i jorden i många, många år varefter de kan i ett passande läge plötsligt slå ut en grodd och växa upp. Flyghavrekärnorna går med bibehållen grobarhet genom djurens(t ex fåglars, svins o kors) matsmältning och kan t om klara sig genom vissa kvarnar och kan fortfarande börja gro. Själva flyghavren i sig har inget näringsvärde även om den ser ganska lika ut som vanlig havre. Det är detta som är själva funktionen varför flyghavren måste utplånas till(nästan) varje pris. En åker full med flyghavre är visserligen billig i anläggning(ingen traditionell sådd nödvändig) men man får ingen som helst näring med sig i "skörden", möjligen växtfiber. :lmao:

Det finns dyra bekämpningsmedel mot flyghavren men dessa fungerar bara i vissa grödor t ex korn, ryps mm, dock inte i havre! Det absolut vanligaste är därför i våra trakter att punktbekämpa med flyghavrebekämpningsmedel och därefter gå runt i åkern och plocka bort varenda flyghavreplanta, som man missat, förhand. Har man lite flyghavre kan man klara bekämpningen enbart mekaniskt:
1.ta försiktigt tag i flyghavreplantan
2.riv försiktigt upp plantan så att man får med roten och samtliga sidoskott.
3.Vik ihop plantan och försök få ner den i säcken utan att drösa.
4.Upprepa steg 1-3 så många gånger som det behövs...

Ner i europa så har flyghavren nog tagit över helt o hållet och en glyfosatbekämpning före sådd eller t om före skörd är som jag förstått i princip regel. Glyfosat(roundup) är nämligen betydligt billigare än flyghavremedel. Glyfosat före skörd är ju nånting som inte alls förekommer här... inte alls...inte alls.... :laes_detta:

En flyghavremoped används som transportmedel främst inom åkern under den tid då flyghavren skall plockas. Att göra detta arbete till fots så är väldigt tungt och enformigt. Att gå 5-10 kilometer eller mera om dagen i växande gröda med en plastsäck på 0 till 20 kg + kikare + gps, många gånger i gassande solsken är nog ingen fröjd direkt... Vid själva granskningen måste man huka sig ner så att ögonen kan följa "toppen" av grödan annars missar man lätt någon flyghavreriska, flyghavren växer sig oftast betydligt längre än vanliga grödor.

En flyghavremopeds viktigaste egenskap(förutom själva transportfunktionen) är att göra så liten skada som möjligt till grödan som man kör i. Detta klarar man bäst med smala hjul som ger så små och få spår som möjligt.

Hoppas detta svarar på era frågor... :hotar2:

Läste i somras om en variant av flyghavremoped i min smak i en Lantmannen tidning(6/2006 sid 26-27). Och eftersom jag har svårt att hålla fingrarna i styr sååå... ...blev det att börja skissa.... :razz:

:idea: Funktioner:
- Det ska gå att variera sitshöjden under gång eftersom grödhöjden inom skiftet/olika grödors höjd kan variera. Det är ju trots allt endast ett mycket smalt höjdområde(över grödan) där man faktiskt kan se flyghavren bra även på nära håll.
- Variabel spårvidd. Dels eftersom man kan ha olika spårviddsinställningar på olika gårdar, dels eftersom jag vill att den ska gå att ställa ihop så pass att den ryms in i en vanlig skåpbil vid längre förflyttningar.
- "Mopeden" ska vara fyrhjulig. Det är helt enkelt enklast så :)
- Den ska vara midjestyrd med midjan centrerad mellan fram- och bakaxlar för att ge så lite spår i grödan som möjligt.
- Hastighetsområdet bör vara ganska brett. Långsamt i åkern, "snabbt" vid förflyttning mellan åkrar.
- Smala hjul så att även de som inte använder sprutspår ska kunna köra med den i grödan. Här e spårvidden också viktig så att den passar till t ex radavstånd 12,5cm. Om det går att köra så precist är en annan femma.
- Stråskiljare runt alla hjul förstås.
- Skapelsen ska vara tvåsitsig, dels för att få bättre balans, dels så är fyra ögon alltid bättre än två, dels…. Okej då, det är väl för att jag är för lat att plocka all flyghavre själv... :roll:
- Tvåhjulsdriven, eftersom det är för invecklat/dyrt att få den fyrhjulsdriven. :sad:

Planerna har kommit så långt i dagsläget att jag har… slaktat min gamla MTD körgräsklippare, skaffat lite mopedhjul, drev, kedjor, fyrkantprofil, sitsar, vindrutetorkarmotorer mm. Så det blir väl att börja på allvar nu i dagarna. :driver:

Här kommer en skiss som beskriver det mest elementära. Sånt som kommer till är bl a ihopvikbar pakethållare(för flyghavresäckar), plats för acku, bränsletank, eldosa mm. Axelavståndet kommer förmodligen att behöva ökas lite för att få styrningen att funka ordentligt. Fortfarande finns det nog en del frågetecken men dom rätas nog ut vartefter skulle jag tro…

Är det nåt jag glömt :?

EDIT: lägger till en bild på fabriksvarianten(som jag länkade till överst), som enligt mitt tycke suger ganska rejält...
Bild

Och min
Bild
Bild
Senast redigerad av ja-bond77 16:07:16, 11-07-2007, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



ja-bond77 (trådstartaren)

#2 » 19:57:06, 28-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar inte finnas speciellt många HC bönder här på forumet. :uupps: Väntade mig nog lite respons. Nå, jag antar att de har väl inte hittat hit ännu...

Hur som helst så tror jag säkert det finns intresse för hjälpmedel vid plockandet av flyghavre så jag fortsätter väl min redogörelse av projektet. En annan orsak är att det är enklast på detta sätt jämfört med om jag via telefonuppkoppling skulle maila bilderna personligen till kompisarna. :uupps:
Det har kommit så långt nu så att jag har den att stå på alla sina fyra hjul. Tippar att 40-50% av byggandet är klart.
Största bakslaget blev väl nog den dan jag måste gå ner i mina krav vad gäller sittande mellan fram- och bakaxel samt bakhjulsdrivning. Jag kom bara inte på den ultimata lösningen för hur man skulle få en framaxel med variabel spårvidd konstruerad så att man fortfarande har 180 grader fri sikt från sitsen så att det faktiskt funkar. Och eftersom tiden är en bristvara så bestämde jag mig för att skippa det och göra en enklare konstruktion med sitsen framför framhjulen - återstår att se om det är genomförbart. Även där finns vissa frågetecken....
Såhär efteråt har jag nog kanske kommit på en lösning men det är aningen sent att gå tillbaka nu... :sad: Vem vet, kanske jag arbetar om den efter att jag fått den körklar. :P

Fastställda tekniska data hittills(vissa teoretiskt uträknade):
Motor: 12,5hk B&S hållbart varvtal: 1500 - 3300 rpm
Transmission: Kilremsvariator
Hastighet fram/bak 3300rpm: 5,0 - 20,0 kmh
Hastighet fram/bak 1500rpm: 2,3 - (9,0=knappast möjligt i praktiken) kmh
Spårvidd: 103 - 180 cm (steglöst)
Axelavstånd: 125 - 170 (5cm delning)
Frigångshöjd: 85 cm

Och så till bilderna...

Varvtalsmätning:
Bild

Min kära gamla MTD som finns ej mer...
Bild

... och det här e ungefär va som lämna efter slakten.
Bild

Sitsar och hydraulisk roderstyrning mm
Bild

svarvade lagerhus, kraftuttagsaxelrör mm
Bild

Extra axel mellan motor och variator:
Bild

Notera det lilla kugghjulet mellan axlarna mellan kedjestängerna:
Bild

Här syns midjan samt kedjedrivningen(utan kedjor) ganska bra.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Anton

#3 » 23:50:58, 28-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt Du, det är mycket läsvärd. Men Du måste förstå att, om man läser rupriken första gång och inte har en aning om problematiken, tänker att det är en plöj.
Nu har jag upptäckt att det är ett allvarligt ämne.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Palm

#4 » 00:54:58, 29-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt att skriva man lär sig alltid något :thumme: Vart har du förresten köpt stolarna och vad kostar sådana ungefär?
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

ja-bond77 (trådstartaren)

#5 » 09:07:34, 29-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, stolarna är från http://www.ikh.fi/ikh2003/index.php (även på engelska) och kostade 79e inkl moms/st.

Senare hittade jag på http://www.agrimarket.fi/main.cfm (även på svenska) mycket snarlika stolar men med skenor för längdinställning under som var ett par euro billigare. :sad:

Nackstöden hör ju inte till sitsarna om någon trodde det... :slag:

Verkar vara ganska allroundsitsar som säkert även finns i Sverige.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

krylle

#6 » 11:54:13, 02-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå.
Jodå, detta är helt klart läsvärt, har oxå funderat på att försöka mig på något sånt här, är inte alls intresserad av att gå runt o plocka flyghavre på jobbet, vi har väl åtminstone 200 ha att gå över, och man gör det ju inte bara en gång tyvärr...
Så fortsätt du, jag ska oxå fundera lite för att se om jag kan bidra med något.
Christian
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

ja-bond77 (trådstartaren)

#7 » 16:48:46, 02-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att höra, har nog tänkt att skriva lite vartefter.

200 ha säger du, jag avundas dej nog inte. :mad: Själv har jag bara en 50-60 som skall gås igenom ett par gånger varje sommar(juli) men det räcker nog bra till.

Det är en ganska kort tid varje sommar som man har användning för en flyghavremoppe (kanske 3-4veckor), så för att få denna manick betald har jag så smått funderat på att försöka hyra ut den. Det finns ju en del risker med det också, bl a får man va rädd att man själv lämnar utan moppe när det blir så dags... :slag: ...när den e ute på uppdrag.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

krylle

#8 » 11:19:12, 03-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå.
Javisst, 210 ha rent av tror jag..
Nja, hyra ut den vet jag inte om jag hade vågat, som sagt, den vindstilla morronen när du behöver den, då ringer ju garanterat telefonen...
Så det hade jag nog inte vågat, hade nog fasten siktat på att typ kunna skifta däcken till något bredare, kanske kunnat ha andvändning av den på nått fyrhjuling liknade vis, köra o kolla betet o djuren.. Kanske köra lite balor dit.. byggt nån vagn/redskapsfäste, kan ju harva gårdsplanen, eller kanske hänga på ett klippaggregat..
Jag vet inte, bara bollar lite idee`r.. För jag tycker den verkar vettig, så jag hoppas på ett bra resultat! =)
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

ja-bond77 (trådstartaren)

#9 » 17:01:04, 03-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta du nämner har jag faktiskt beaktat. Tänkte från början svetsa i centrumdiskar i moped fälgarna för att kunna byta däck precis som på andra maskiner. När jag sedan började studer den ynka differentialbromsen som fanns på MTD-kardan så blekna det nog bort.

Det blev ju så extremt enkelt att slänga på färdiga mopeddäck med bromsade nav o allt så hade man allt färdigt jämfört med att börja bygga egna nav med bromsar. :uupps: Färdiga bilnav hade nog blivit för tunga...
... finns det tro nåt annat fordon med bromsade/drivande SMÅ/LÄTTA nav med fälgfästning :?

Kan ju hända jag säljer den och bygger en ännu bättre flyghavremoped/universalfyrhjuling senare... ...måste nu få den här byggd och praktiskt testad i fält först...

- Jag tänkte faktiskt montera en nedfällbar dragkrok...
- Jag har färdigt borrade/gängade hål för att montera en PTO-tapp undertill för t ex ett klippaggregat e d.
- Jag har färdigt extra remskivor monterade för övrig drivning, t ex hydraulpump mm.

Gaffel som omsluter muttern som skjuter ut/in ena axeln, andra axeln följer efter via kedjestängerna och ett kugghjul:
Bild

Bakaxeln:
Bild

Här syns bulthålen för ev PTO-axel eller dylikt:
Bild

Variatorn, hade kunnat byggt den mer kompakt om jag bytt ut originalremmen...
Bild

Tänkte lägga sitsen enligt bilden. Det ger dock ett stort vikt/balansproblem...
Bild

Främre axeln ihopdragen, bakre i sitt yttersta läge:
Bild
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#10 » 12:03:21, 17-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vindrutetorkarmotorn som gängar axeln på bilden ut och in(DSCN1443) så visade sig vid provkörning vara för klen/ha för stor matning(gängan:2mm/varv). Återstår att se hur jag löser detta, kanske rentav det blir med muskelkraft i alla fall... :???:

Om jag placerar sitsen som på den tidigare bilden(DSCN1441 copy) så blir det troligtvis för tungt för de smala mopedhjulen så att det blivit väldigt spårigt där man kört. Samt att "bakdelen" antagligen skulle ha behövt motvikter - inget vidare mao. :mad: Konstruktionen hade även blivit med ett ganska stort överhäng framtill - knappast bra i åkern(speciellt i kurvor).
- Om jag vänt om sitsen och placerat den bakom "bakhjulen" och istället haft den ändan som framände så att sitsen även då skulle va främst, då skulle tyngdproblemet försvunnit - eller åtminstone bytt karaktär. Nu skulle problemet istället bli för lågt vikt på de drivande hjulen jämfört med dom ickedrivande, åtm 60% tycker jag borde ligga på drivande hjul om det ska va "säker" framdrivning i åkern. Samma problem med överhänget.

Det blev nog att placera sitsen mellan hjulen i alla fall... Främsta orsaken till det var att:
- Detta bör ge lagom vikt på de drivande hjulen, utan extra motvikter.
- Inget extra överhäng som ställer till med problem.
- Behöver ingen avancerad ihopfällningsmekanism av sitsen+pedaler för att få den att klara mina längdkrav.
- Sikten blir till en del skymd, men hoppas att det inte ska störa allt för mycket. Sitsens höjdinställning kan ev kompensera lite. Är man två på flyghavrebilen så ska det väl inte störa nämnvärt.
Nackdelar:
- I vissa lägen kan sitsen ta i bakre fordonsdelen vid svängar.
- Vissa tippningsproblem vid stora styrutslag, större risk vid smal spårvidd. Detta eftersom hela person+sitsvikt kommer utanför fordonets understödsyta(Sker t ex när den på vänstra sidan sittande föraren svänger åt höger - om han sitter ensam på maskinen).
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#11 » 12:24:33, 17-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har projektet kommit så långt att jag fått fast ena sitsen inkl höjdinställningsmekanism(av en biltemaeldomkraft), ratt samt sitsfjädring. Måste nog sägar att det blev en massa svetsande och losskärande innan jag fick allt att fungera ungefär som jag ville. Därför kommer nog mekanismen att se ut därefter också... :roll:

F n håller jag på att svänga om motordelen(bakdelen) helt runt - 180 grader. Detta för att:
- Få motorljudet lite lägre vid sitsen
- Få en bättre placering av styrcylindern så att den och motorvaggan inte tar i sitsen när man svänger.
- För att kunna justera midjeavståndet teleskopiskt även på denna maskinhalva. Detta bör om det lyckas göra att jag kan köra med olika axelavstånd men med midjan centrerad mellan axlarna i "alla" lägen. Har i slutändan knappast nån betydelse men än så länge vet jag ju inte vilket axelavstånd som är optimalt med tanke på sitsens tendens att ta i ramkonstruktionen. Detta e sånt som kan behövas på en prototyp...

En sak som är knepig när man sysslar med prototyper(tycker jag) är att det är svårt att fundera ut hur en maskin verkligen ser ut och fungerar i verkligheten. Därför brukar det ibland bli många timmar att sätta på bara att fundera ut saker. Är det invecklade konstruktioner så är det ju ändå svårare. Det är ingen ide att börja på om inte hela konstruktionen är någorlunda utfunderad.
Det är betydligt lättare att se hur en färdig maskin ska förbättras än en som man utvecklar från noll. I och med detta så har jag - utan nån som helst praktisk provkörning ännu - redan kommit till följande:

Nästa flyghavremoped bör:
- Vara hydrostatiskt fyrhjulsdriven. Jo den e lite dyrare än kardandrivning, men man slipper en massa kedjor, remmar och bromsar(en kort kedja kommer dock att behövas mellan hjul och den bromsande hydraulmotorn) så det är inte säkert att den blir så farligt mycket dyrare i praktiken.

- Ha hydrostatisk styrning(mycket billigare än hydr. roderstyrning), hydraulisk spårviddsinställning, hydraulisk sitshöjdsinställning alternativt hydraulisk fordonshöjdsinställning. Detta eftersom elmotorer(linjärmotorer) verkar nog vara för svaga/långsamma i denna tillämpning. Vill man köra nån lite släpvagn så har man färdigt olja för ev kippcylinder.

- Ha hjul med vanlig fälgfattning - så att man som krylle nämnde fort skall kunna byta hjulutrustning.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

AntonNormark

#12 » 17:38:50, 17-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant maskin det där!.. Ska bli kul att se hur det blev med sitsarna!
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

MagnusGoransson

#13 » 22:09:03, 18-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket roligt bygge! Dock skulle nog jag ha valt en liten motorcykel-motor istället för gräsklippar motorn. Tystare, snålare och med större möjlighet till god hastighet vid förflyttning.

Jo... Jag vet hur det är med ombyggnader... På min lastmaskin (som snart har en beskrivning i denna area) har jag tänkt om flertalet gånger. Tex hade jag först en stel bakaxel och en växellåda från en åkgräsklippare. Sedan en variabel pump och en hydraulmotor. Sedan monterade jag en integrerad hydrostat-bakaxel som jag sen skar loss för att montera den på nytt på ett annat sätt.

Styrningen har haft tre olika varianter. Sen senaste består av två tunna kolvar, monterade på var sin sida om midjan. Skall man ha stora styrutslag är två kolvar nästan ett krav för att det skall fungera. Dessutom får man inte problemet med att det är fler rattvarv åt ena hållet jämfört med det andra hållet. Det kan man ju dock leva med.

Lycka till med bygget!

/Magnus
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

krylle

#14 » 20:08:52, 22-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se hur bygget knatar på.. Snabb fråga, du råkar inte prenumerera på tidningen lantmannen?
Såg en riktigt fin, hemmagjord midjestyrd flyghavremoped i en lite äldre tidning nämligen.. Ska kolla upp nr, har du den inte kan jag stjäla lite ideer.. =)
Bara det brummar, så vill jag köra det..
Användarvisningsbild
krylle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:38, 23-02-2006
Ort: Borrby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH

ja-bond77 (trådstartaren)

#15 » 22:32:36, 22-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krylle: - Jo jag prenumererar, den midjestyrda modellen du nämner är väl den jag hänvisar till i mitt första inlägg i denna tråd antar jag :? :roll:

Den tyckte jag verkade vettigast(jämfört med den andra varianten i Lantmannen ca7?/2006 samt den finska varianten). Om du tänker på nån äldre tidning så är det möjligt att jag missat den(ett par år har prenumerationen lämnat bort).

Om nån känner till nån annan variant så presentera dem gärna här.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se