(Genväg till länklista på andra projekt jag lagt upp på Maskinisten:)
Maskinistmedlem... ...med grävlastare
Jaha så blev det lite tillskott till maskinparken då. Medlemmarna här på Maskinisten har "ett antal gånger" antytt att jag utnyttjar mina maskiner till max, eller kanske rentav överskrider maxgränsen vad de är byggda för att klara. Ja vad göra åt det då? Tar en aspirin? Man kan göra så... men det är ju inte RÄTT! Man skaffar sig givetvis en STÖRRE maskin. Hur stor då? Ja då blir det ju strax svårare... Vi provar med en i 23 tons klassen:
Kobelco SK235 SRLC -03
Broschyr: Kobelco SK235SR/SK235SRLC broschyr
Verkstadshandbok: Kobelco SK235SR-1E/SK235SRLC-1E/SK235SRNLC-1E verkstadshandbok
Specs:
- Importmaskin från Belgien
-700 plattor
- Extra 1400kg motvikt, förutom standard 5900kg.
- Automatsmörjning från ny.
- Nått connect'o'maat fäste som kommer att åka i bingen. Direktinfäst Marttiini HD-tilt NTP10/B20 med centralsmörjning beställt. Endast det bästa är gott nog...
- AC
Övrigt:
- Larverna är inte servade ännu men de ska väl rulla en tusen timmar ännu så... den dagen den sorgen.
- Tyvärr ingen extra hydraulik, förutom skoplås. Jag ska ha två ventiler så det blir väl en fyra rör att dra längs bom och sticka samt satsa på att eftermontera nån ventil och servopedaler...
- Annars verkar maskin hyffsat tät i lederna trots sina 10500 timmar.
- Mycket torr maskin, har inte hittat nåt som fuktar ännu.
- Grävkrafterna är jag lite osäker på då skalan på detta monster är i en helt annan klass mot vad jag är van med så mina referensramar har jag ingen vidare nytta av. Men klen är den ju inte. Kring dubbelt starkare gräv- o brytkrafter mot en 135:a. En stor orsak till varför det blev denna storlek är för att kunna lyfta upp storstenar på dumpern. 13-tonnare blir ju så hemskt svaga när bommen kommer upp en bit så man kommer helt enkelt inte över sargen med skopan om stenen är... tänkte säga "stor" men det är f** att ta i, 13-tonnare lyfter nog inte mycket. Speciellt med RT på. *rolleyes* Eftersom jag testat o jämfört så kan jag ärligt påstå att jag lastar större sten över sargen med Lännen än med Kobelco 135 med RT.
Ser ut att finnas en extra ventil på limpan ute till höger på bilden men ingenting ikopplat...
Extra funktion nummer två kommer på ändan av den andra raden i limpan, närmare kameran. Så här kan det se ut då: