Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

A-traktor i andra EU-länder?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Emppo (trådstartaren)

#1 » 21:58:35, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blivit tillsagd av Finska polisen att det inte är tillåtet att köra med A-traktor i Finland därför att det klassas som "paketti auto" Skåpbil (?) och får därför endast framföras om man har minst B behörighet på körkortet. Bryter man mot den lagen blir det 60€ (ca 600kr) i böter och även körkortet kan dom ta för det räknas som olovlig körning.

Men skulle jag fara över gränsen med Case:n så räcker traktorkort gott och väl och båda är ju trots allt registrerade som traktorer :slag2:

Då började tankarna snurra att eftersom både Sverige och Finland är EU länder och vad jag förstått så ska alla EU länder ha samma regler eller åtminståne tolerera andras regler (därför bla polska lastbilar får köra med blankslitna däck på vintern i sverige?) så tycker jag att samma regel borde gälla för A-traktorer i Finland.

Jag undrar om det är någon på forumet som vet vart man ska ta kontakt så skulle jag kunna försöka knåpa ihop ett mail på finska o fråga om saken. :grin:

Bara lite funderingar av mig.. /Emil
Emppo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:04, 28-11-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 3050, BM Terrier



Beirut

#2 » 22:07:07, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju oxå testa att åka till tyskland med dubbdäck :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

grubbon

#3 » 23:23:39, 03-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan bra skriva ditt brev på svenska.
Finland är ett tvåspråkigt land och betjäning på svenska i statliga verk garanteras (än så länge) i grundlagen.

Du kommer givetvis inte att få lika snabb betjäning på svenska som om du skrev på finska men i teorin ska alla tjänstemän ha klarat ett språkprov i svenska. Tyvärr håller denna språklag på att luckras upp och snart försvinner väl nog det svenska språkets särställning i Finland.


Edit: Du fråga ju visst vart du skulle vända dig :)
Inte helt säkert men kanske hit: http://www.ake.fi/AKE_SE/
Eller www.polisen.fi
Senast redigerad av grubbon 23:33:34, 03-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
grubbon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:17, 20-12-2005
Maskintyp: Lastbil

Fredrik_

#4 » 19:19:34, 04-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

(därför bla polska lastbilar får köra med blankslitna däck på vintern i sverige?)

:wave:
ALLA lastbilar ska ha minst 5mm runt om på vintern, även de svenska som förr kunde ha lika blanka på ytterhjulen!! :uupps:

Lycka till med förfrågandet :thumme:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jakerblom

#5 » 12:12:25, 03-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar ingen roll om Ni svarar på finska eller svenska betjäningen är lika snabb ändå, lycka till med att få igenom A-traktor bestämmelserna i Finland. Innan det ens har blivit behandlat har du tappat ditt körkort p.g.a hög Ålder och dålig syn.
:rock_on:

1 person gillar det här inlägget.
jakerblom
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:25, 09-01-2012
Ort: Saltvik
Åland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se