Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Verkstadsbygge i bef. ladugård.

104 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 22:16:51, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Nu har jag äntligen börjat mitt bygge av garage/verkstad. Tanken är att i ett utrymme jag har haft mina traktorredskap och det gamla sädmagasinet bygga en verkstad med betonggolv, isolerade väggar och tak. Delen ska värmas med en luft-luft värmepump. Total yta är ca 73 kvadratmeter.

Projektet drar igång nu och målet är att kunna gjuta en platta i år. Sedan får vi se när resten blir genomfört. Jag vill inte gå till banken och låna pengar till bygget så det får bli till att spara lite pengar sedan bygga och därefter spara igen. Så ju mindre pengar respektive del kostar ju längre kommer bygget att fortskrida.

Ytan som ska tas i anspråk är två delar. Den stora delen är på 9x6,5 meter och består av jord-golv. Den lilla delen som slås ihop med den stora är det gamla sädmagasinet på 4x3,5 meter. I denna del består golvet av stora stenar med lite betong emellan.

Det som jag har köpt in till projektet såhär långt är en begagnad EAB-port (2,5x2,8m) som ungefär passar i befitligt dörrhål. Tycker jag fick den till ett överkomligt på 3000kr så den köpte jag redan för ett halvår sedan.

Nedan är lite bilder så ni ser vad jag står inför.
Det gamla sädmagasinet som städas ur och det förhöjda golvet tas bort. Väggen mot foderkammaren kommer att byggas om och isoleras.
Bild

Utrymmet där jag tidigare haft mina redskap och traktorn. H-balkarna i taket satte jag upp när jag byggde hötorken så att jag kunde bli av med en stötta som stog mitt i rummet.
Bild

Denna väggen ska delvis rivas då den angränsar till sädmagasinet.
Bild

Yttervägg mot norr som är gaveln på ladugården.
Bild

Dörröppning på långsidan av ladugården. Här ska porten på 2,5x2,8 meter in. EAB-porten skymtar ni till höger om dörren.
Bild

Här har jag rivit golvet i sädmagasinet och väggen med dess stenar. Den nyreglade väggen veter mot stallet med plats för 4 hästar.
Bild

Det som står näst på "att göra"-listan är att gräva bort jorden. Under den finns ett lager av stora stenar som fyll.

Jag har några funderingar som ni gärna får ge tips om.

1. Stenfoten på ladugården är som ni ser på bilderna inte tät. Stenfoten vill jag behålla då den är snygg på utsidan och det känns väldigt stort att riva den och ersätta den med något modernt. Jag har idag två alternativ för att göra det tätt och samtidigt lite isolernade.
a) Bygga gjutform och gjuta en sockel i betong mot befintliga stenar innan jag gjuter golvet.
b) Gjuta golvet först och sedan mura upp en ny vägg av leca innanför befintliga stenar.
Båda alternativen innebär att jag kommer att få en sockel runt hela verkstaden men det får jag leva med. Jag skulle väl gissa att alternativ b är det mest ekonomiska och kanske isolerar bäst. Vad säger ni?

2. Utanför ytterdörrarna planerar jag att gjuta en platta så att det blir enkelt att hålla rent utanför dörrarna. Tänkte gjuta in el-värmeslingor så att jag på våren när det brukar frysa till tjocka iskakor går att smälta dessa tillräckligt så de släpper från betongplattan och går att ta bort med skyffel. Har ni några tips på elslingor som kan passa eller är min ide helt utanför vad som anses normalt :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Bengt Erik Eriksson

#2 » 22:51:36, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detdär kan bli bra... Sockeln runt kan du gjuta med betong med leca i lösvikt som ballast. så får du en minimal sockel med hyfsad isolering..

Elslinga i plattan ute är nog många som önskat sig genom åren....

rekomenderar värme i golvet med.. gärna med luft buren värme i 10 cm kanaler. kräver en del isolering under plattan för att vara riktigt effektiv men det är gudomligt att kunna krypa runt på golvet utan att frysa häcken av sig.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Robban_C

#3 » 23:02:41, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför luft- och inte vattenburen värme?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bengt Erik Eriksson

#4 » 23:07:02, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: luft fryser inte hur man än bär sig åt.. de bör dock vara dränerade...
2 han kan blåsa med sin luft/luft värmepump!

visst kanalerna blir klumpigare än vattenvärme. annars kan man spackla in elslingor om nu någon skulle ha råd att värma med el i dag.....
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Andreas A (trådstartaren)

#5 » 08:40:08, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till luft-luft värmepump är att min far är installatör / servicetekniker för just sådanna pumpar. Brukar bli någon över då och då så de är så gott som gratis för mig. Sedan ser jag fördelarna att snabbt kunna få upp värmen från t.ex 5 grader till 15 grader när det behöver mekas. Den ger också cirkulation på luften så det torkar upp ganska fort om det blir blött.

Värme i betongplattan blir inte så flexibel då det tar lång tid att höja/sänka temperaturen.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Matte.Hartman

#6 » 10:00:57, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på två saker. Hur är det med verkstad och djur i samma byggnad?

Sen kanske ett alternativ om du vill behålla stenarna på utsidan, vara att köra i fogskum i mellanrummen på utsidan och lite brädor som håller emot. När betongen sedan stelnat är det bara att skrapa bort skummet. Teoretiskt sett. :grin:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

magloman

#7 » 10:20:06, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matte.Hartman skrev:Tänkte på två saker. Hur är det med verkstad och djur i samma byggnad?

Sen kanske ett alternativ om du vill behålla stenarna på utsidan, vara att köra i fogskum i mellanrummen på utsidan och lite brädor som håller emot. När betongen sedan stelnat är det bara att skrapa bort skummet. Teoretiskt sett. :grin:


Ett bra sätt är annars att ställa frigolitskivor mot stenarna o sen gjuta.
Då får man även en rörelsefog så inte betongen spricker när stenarna rör sig. För det gör dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andreas A (trådstartaren)

#8 » 16:38:48, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag gillar att ni ger olika förslag för att lösa problemet med stenfoten.

Jag vet inte om det är olika regler med djur eller inte men när jag pratade med försäkringsbolaget om bygget så har jag för mig att det skulle bransklassas till 60minuter. Vi pratade om dubbelgips på väggar och trippelgips i taket. Dörren är en industriport i stål med isolerglas. Fönsten tänkte jag använda 3-glas om jag inte hittar några begagnade rutor som är brandklassade.

Efter ha talat med försäkringsbolaget kan man säga att de har en massa krav hit och dit. Tidigare hade vi Länsförsäkringar och det som skedde om man inte uppfyllde deras krav eller om man handlat vårdslöst var att ersättningen sänktes med upp till 20%. Genom att bygga klokt och välja en lösning som ligger så nära reglerna som möjligt tror jag det finns goda förutsättningar för att få ersättning om något händer. Jag tänker i alla fall att det ska vara så säkert så att jag själv känner mig trygg i lösningen. Funderar på att lägga lite pengar på att installera ett vettigt brandlarm istället för att brandklassa allt precis enligt reglerna. För var gör några minuter hit eller det i brandklassning när det brinner om man inte blir uppmärksammad på det och märker det först när det är för sent.

Idag har jag grävt ut ytterligare en bit av golvet med skyffel och spade. Slitsamt för ryggen och jag är lite isäker på hur mycket jag behöver gräva ut. Under topplagret av jord ligger det ett lager av halvstora till små stenar. Under det är det lite olika, mer sten i kanterna och mer jord i mitten.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Andreas A (trådstartaren)

#9 » 06:23:05, 13-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat fram och tillbaka på era förslag om hur jag ska täta stenfoten. Tror det blir till att gjuta golvet först och sedan mura upp med lecastenar innanför stenfoten. Det kommer att bli ca 10cm tjockare än att forma och gjuta men kostnaden kommer vara klart billigare. Misstänker nämligen att det kommer gå åt flera kubikmeter med betong för att fylla upp vid gjutning.

Nu när jag håller på och gräver ut måste jag bestämma hur mycket jag ska gräva. Det avgörs ju av hur tjock plattan ska vara och hur mycket bergkross och eventuellt singel jag ska ha. Hur tjock platta anser ni vara lämpligt i ett garage som detta. Det ska in bilar och traktor. Dörrhöjden blir 2,8 så det blir inga större maskiner.

Kan ni ge lite tips på uppbyggnaden från bergkross till färdigt golv så vore jag tacksam.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stefan Lundberg

#10 » 07:41:59, 13-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9997&start=0 kanske finns något matnyttigt för dig.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

magloman

#11 » 09:10:22, 13-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

10cm tjock platta med kvalitén K25
Centralarmering med 150x6 mattor
20cm singel under 8-16
kanske 20cm 0-30 under det

detta kan nog vara ett utgångsläge iaf...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andreas A (trådstartaren)

#12 » 21:50:44, 15-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla

Idag har jag ägnat hela dagen till att gräva ut det gamla golvet. Hyrde en lite Kubota på lite under 1 ton och är ganska imponerad av kapaciteten och vad vi har kunnat göra under dagen.

Resultatet ser ni på bilderna nedan. Jag återanvände den sten som redan fanns där och har grävt ut allt löst material. Nivår ligger nu på ca 30-35 cm under färdigt golv.


Bild

Bild


I morgon ska jag gräva ut framför ytterdörren där det ska bli en platta med förhoppningsvis lite värmeslinga i.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

DanDiesel

#13 » 22:17:42, 16-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mkt intressant att följa detta :thummar:
Håller själv på att bygga i en befintlig ladugård.
DanDiesel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:02, 15-02-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF 690,Libra minigrävare.Teg 904 RD12

Andreas A (trådstartaren)

#14 » 06:36:33, 17-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår grävde jag färdigt utanför dörrarna. Grävde ca 70cm djupt och tänkte isolera det med frigolit innan jag gjuter plattan utanför. Nästa saker att göra blir att beställa hem bergkross 0-35 tänker jag mig. Sedan ska jag ge mig på stengrunden då det är några stenar som sticker in för långt, tänkte borra och sedan ta slägga eller snigeldynamit om det är stora stenar.

Blev lite tid över i går så jag kunde använda den lilla grävaren till att fixa till runt körbron. Var några stenar som hade glidit ut. Fick hjälp att köra maskin av min pojk Isak på 4 år. Som stolt far så filmade jag lite. Tycker han har fått in körstilen rätt OK för inte ha kört tidigare.

http://www.youtube.com/watch?v=xu--xMqHB5o

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Holger

#15 » 20:06:25, 17-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart säker på sin sak! :mrgreen:

Men ändock ryser jag lite när jag ser det (ingen "störtbåge"). En vuxen vet vad som gäller när en sådan maskin välter (tänkte på vältrisken när han körde ner skopan i muren) och kan hoppa längre. En unge sitter nog kvar och blir säkerligen fastklämd.

Okej, jag kanske överdriver ... men ...

Sorry, var bara tvungen att bli av med det! Ta inte illa upp!
Senast redigerad av Holger 20:07:18, 17-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se