Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Rensa tanken. Några tips?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

diskoper (trådstartaren)

#1 » 13:04:18, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har troligen haft skit i tanken. Dieselfiltret var i alla fall inte särskilt snyggt när jag kollade det!

Det började med att maskinen ryckte lite, och tappade varvet. Gärna när det var lite guppig väg. Det inträffade även precis efter att jag tankat. Troligen rördes väl skiten upp från botten!

Nu har jag tappat ur all diesel. Är det bara att sätta igång och spola med vatten? Nåt jag bör tänka på?

Ett litet krux är att maskinen står parkerad så den lutar lite framåt. Tanken är väldigt avlång, så jag gissar att det är ungefär en, i värsta fall två, liter diesel kvar. Om jag spolar med vatten kommer det ju till slut vara vatten där istället för diesel. Blir jäkligt svårt att få ut det därifrån...
:klia:

Tanken är själva balken. Den är nog 1,5 meter lång eller så. I bulan som syns framför däcket sitter avtappningenspluggen.

Bild


/per
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18



Robban_C

#2 » 13:11:27, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spola med vatten låter inte helt genomtänkt. Jag skulle nog satsa på att slå i några liter diesel och sen tappa av igen och göra om tills det inte kommer ut så mycket goja.

Kan det vara läge att flytta maskinen så att du får lutet rätt? Kanske bara en dom kraft under i ena änden?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson

#3 » 13:15:35, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog först och främst satsat på att få avtappningen på lägsta punkten. Går det inte att köra direkt från dunk och flytta eller lyfta och palla under maskinen så du får fall mot avtappningen?
Sen skulle jag undvika att spola med vatten. Det går nog fint om man får bort allt men känns lite fel. Kan du kanske spola med ren diesel tills du spolat väck skiten?

Hur såg filtret ut? Var det alger i dieseln kan det vara läge med nåt medel som har ihjäl bakterier.



Edit: Robban var snabbare :smile:
Senast redigerad av ErikPetersson 13:16:14, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Beirut

#4 » 13:17:50, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skölj med diesel och blås med tryckluftsrör så att du får ur skiten. Diskborste fastsatt med slangklämmor på tunnare pemslang funkar bra om det nu ryms in på den maskinen? Går väl att lyfta maskinen med domkraft? Kolla med ett vattenpass mot tanken så att du ser att den verkligen lutar rätt.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

diskoper (trådstartaren)

#5 » 13:48:17, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra dag att ställa frågor på forumet märker jag! :grin:

Det kan vara så att det kommit in lite sjövatten i tanken... :vissla:

Dieselfiltret var brunt och jag uppfattade det mest som rost. Alger, hur ser det ut?

Ska försöka räta upp maskinen med domkraft, eller köra från dunk. Det räcker att jag får ner stödbenen med lite underlägg så är jag i våg. Skölja borde jag kunna göra med en del av dieseln. Den var rätt partikelfri, bortsett från första slatten.

/per
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

Robban_C

#6 » 13:51:09, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, just det ja. Du körde ju den där iklädd badbyxor nån gång ja. Det hade jag glömt. :mrgreen:

Sista sköljningen ska nog vara med helt ny och ren diesel så att det inte blir nåt vatten eller så kvar i tanken. Kanske de två sista sköljningarna till och med.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ErikPetersson

#7 » 14:07:14, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista sköljningen ska nog vara med helt ny och ren diesel så att det inte blir nåt vatten eller så kvar i tanken. Kanske de två sista sköljningarna till och med.


Håller med!


Dieselfiltret var brunt och jag uppfattade det mest som rost. Alger, hur ser det ut?


Det kan vara så att det kommit in lite sjövatten i tanken... :vissla:


Ser det ut såhär i tanken? :grin:


Bild





Är ingen algexpert, men kan bidra med min upfattning: Alger kan se ut lite olika, tänker man "Vad f-n är det här för något?" när man kikar på filtret kan det nog ofta var alger. De kan vara som svarta trådar, eller svart/brunt slem/gelè, kan säkert se ut på andra vis.
På min minigrävare hade någon tidigare brukare bankat ned tanksilen i tanken, detta blev som en perfekt stomme för algerna och hela silen, som låg och skramlade löst på botten av tanken, var inväxt i ett brunt slemlager. Alger lär växa i gränsskiktet mellan vatten och diesel såvitt jag vet, så därför jag tänkte det kanske kunde vara alger iom att du haft vatten i tanken.


Edit: Skall man ändå tömma tanken så kan det vara ide att göra detta genom hävert, då kan man använda slangen som "dammsugarslang" på botten/i hörn och få med sig skit som kanske inte orkar rinna bort till avtappningspluggen. Sen bör man såklart oxå öppna avtappningen och tömma det sista där, men det ger sig sjävt eftersom det är svårt att suga tanken torr med hävert.
Senast redigerad av ErikPetersson 14:17:56, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

diskoper (trådstartaren)

#8 » 14:20:46, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ErikPetersson skrev:Ser det ut såhär i tanken? :grin:

Åhhh! Om det såg ut sådär skulle jag ta ett dopp! :lmao:

Det kan vara alger, med tanke på att det var lite slemmigt i filtret. Tänkte att det var rost främst, men nu när du säger det så kan det varit lite mer än så!

Edit: Medel mot alger? Vad kan det vara? Finns det nåt särskilt som är avsett för petroluembaserade produkter?
Senast redigerad av diskoper 14:28:36, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18

ErikPetersson

#9 » 14:46:26, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara alger, med tanke på att det var lite slemmigt i filtret. Tänkte att det var rost främst, men nu när du säger det så kan det varit lite mer än så!


Slemmigt brukar det vara, men det måste inte betyda att det är alger.


Medel mot alger? Vad kan det vara? Finns det nåt särskilt som är avsett för petroluembaserade produkter?


Det finns en handfull (vad jag känner till) medel avsedda just för (mot) dieselalger.

Tex denna:
http://www.hermico-hellberg.se/33173917

Det är såvitt jag vet ett gift som man slår i dieseln som dödar alger.

Inte att förväxla med medel som skall "Höja effkten, minska utsläppen, bränsleförbrukningen och allt möjligt""
Dessa mirakelmedel har diskuterats mkt här på forumet.

Men medel mot alger använder vi bla ute på båten för att förebygga algodlingar i tankar. Alger har även ställt till stora problem ibland, ingen hit när när filter snabbt kloggats igen och huvudmaskinerna börjar gå som skit. :uupps:
Har inte varit med om det personligen men en båt jag var på hade fått det problemet tidigare.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Ivar Risslén

#10 » 14:52:19, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besök kemikaliehyllan på en bensinmack så finns det flera olika tillsatser som ska ta död på och hindra tillväxt av alger.

Den ena verkar vara bättre än den andra när man läser på flaskorna men innehållet brukar vara ungefär samma. Mellan 50% och 150% :grin:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

nisse

#11 » 20:41:48, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dummt med franska maskiner :mrgreen: Min italienare hade en stor rund lucka i tanken. Perfekt för att spola rent med högtryckstvätten och torkar ordentlig efteråt. Du har inte en sån antar jag?
I matarpumpen finns oftast en liten plastfilter. Kollar om den är rent. Jag fick tvätta den först innan maskinen började går fint igen. Helt igenproppad av skit.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

dimorep

#12 » 21:03:21, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök att tvätta tanken med något som löser upp den oljefilmen som dieselen lämnat kvar i stället. för även om dagens bränsle är "torrt" så blir där ändå lite kvar som skiten sitter fast i. Bromsrengörning fungerar utmärkt (även) till det och sen när skiten är "lös" så brukar det gå att blåsa bort den från de oåtkomliga ställena med hjälp utav tryckluft.

Enda nackdelen med att ta bort all oljefilmen inv. i tanken är att den rostar om den inte fylls upp igen efteråt.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

micke wik

#13 » 21:23:16, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett tips av en petroleum expert att har man alger i tanken skall man hellst skölja tanken med lacknafta. o innan ska man givetvis ha algdödande medel i tanken, nu kasnek inte alger är ditt problem men jag skrev det endå :uupps:
Senast redigerad av micke wik 21:24:13, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

diskoper (trådstartaren)

#14 » 21:59:45, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nisse skrev:Dummt med franska maskiner :mrgreen:


Ja, det är nåt med mig och fransoser! :slag:

Franskt mixerbord (Innovason), franskt PA (Nexo), fransk databasmotor till bokningssystemet (4D), fransk konstig maskin (Mecalac), franska viner
:eat:

Konstigt att jag inte har fransk bil! Men nu när det snart inte finns några Saabar så kanske det är dax! :lmao:

..och ska jag vara ärlig så har både PA och mixerbord fått tyska och amerikanska efterträdare, och det är på gång med bokningssystemet också. Maskinen, däremot, kommer vara kvar på gårn!
:driver:
Senast redigerad av diskoper 22:00:48, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Mecalac 8cxi -94
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=
Användarvisningsbild
diskoper
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:02, 28-04-2007
Ort: Knivsta
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Mecalac 8cxi
Mercedes-Benz ACTROS 1842 -15
Volvo FH 460 -18


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se