Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vad jag hatar moderna skivbromsar!

91 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bil-teman här

BM 4 ever

#61 » 10:45:26, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde dom inte självläka om man tokkör tillräckligt länge med rykande anliggande bromsar. Blir ju minst lika varmt som i ugnen :djaevul:
Blir man bara tillräckligt lat så njuter man av varje ledig stund
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#62 » 10:47:12, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det krävs mer tid än man rimligtvis kan lägga ner på att köra omkring med glödande bromsar. Och värmeenergin som ska tillföras för att koka bort vattnet ur bakeliten är mycket billigare i form av elström till ugnen än i form av bränsle till fordonet :)

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#63 » 10:56:48, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hörde av en bekant som jobbar på bilverkstad att vid service där bromsvätskebyte förordas så kollas vattenhalten i behållaren. Är halten hög görs ett byte, inte annars.
Men vad säjer det om vad halten är i oken?
Står det byte i serviceboken så är det ju det som gäller och inte en mätning =fusk
Förr fanns det nog inga såna mätare
Jag tycker inte det är konstigt att oken krånglar..
"it always impossible until it´s done"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#64 » 11:08:28, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon gång på 80-talet så funderade Bilprovningen på att införa kontroll av vattenhalt i bromsvätskan vid besiktning. Det anskaffades några vattenhaltsmätare som utvärderades, och man gjorde stickprover på ett antal bilar. Dock visade det sig snart att det som regel var mycket högre vattenhalt vid bromsoken än i behållaren, och för besvärligt att öppna luftnipplar för att ta prov där vid besiktning, så man skrinlade alltsammans.
För övrigt var det inte alla testade vattenhaltsmätare som överhuvudtaget fungerade. Och åtminstone någon av dem förstördes om man av misstag försökta mäta på mineralolja med den.

Tyvärr finns det också verkstäder som har "bytt" bromsvätska bara genom att suga ur behållaren och fylla i fräsch bromsvätska där. Men då är ju all gammal vattenhaltig sörja kvar i huvudcylinder, ABS-enhet och bromsok i alla fall. Men det går ju fort, till fördel för ackordet...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Torpöbo

#65 » 11:19:15, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte ok och bromvätska på min passat. Pedalen blev nästan som ny gällande stumhet. Körde med biltemas bromsluftare vid tömning av systemet. Nått som är tråkigt är när oken drar tjuvluft mellan gängan och luftningsbippeln vid luftning. Inträffar vid användning av budgetok.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

dc_lindberg

#66 » 11:44:55, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag gjort sista "testen" - dvs återmonterade de gamla bromsklossarna.
...samma resultat som med de nya... o i tjocklek skiljer de sig ca 1/10mm...

När jag drar in bromshantaget är det svampigt = luft i systemet
Håller jag bromshandtaget inne så sjunker det ytterst sakta med tiden. Släpper jag efter lite på trycket "pumpar" så får jag in hantaget till styret; oavsett om jag har hårdhetsläge 1,2,3 eller 4 (finns en ställ skruv på bromshantaget). = otät huvudbromscylinder

Då reagerade jag -rätt- sist jag körde moppen; det kändes som om bromsar låg på; känslan av att bromsas när jag frikopplade - det där "flytet" "rullet" liksom bara fanns inte där... Tänkte, ja ja - motvind...

Nu har jag haft just detta problem med alla mina BMW mopeder... dvs Brembo bromssystem. På min Suzuki gs850gn så honade jag huvudcylindern, ny kolv med nya packningar = problem löst. Kawan minns jag inte hur jag gjorde med, men det fanns -inga- broms problem med den heller.
Japan = + 2
Tyskland = - 5 (vara av en nu i 27 år...)
Tycker det säger något om Brembo!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

tortap

#67 » 14:50:26, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog många kunder som klagat på byte av bromsvätska i 'onödan'. Kan man som verkstad mäta vattenhalten så kan man motivera bytet. Det är lite svårt att förklara att vätskan drar fukt genom slangen ute vid oken! Men det är tydligen så vattnet kommer in.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Datamaskin

davidof

#68 » 15:28:48, 20-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Då har jag gjort sista "testen" - dvs återmonterade de gamla bromsklossarna.
...samma resultat som med de nya... o i tjocklek skiljer de sig ca 1/10mm...

När jag drar in bromshantaget är det svampigt = luft i systemet
Håller jag bromshandtaget inne så sjunker det ytterst sakta med tiden. Släpper jag efter lite på trycket "pumpar" så får jag in hantaget till styret; oavsett om jag har hårdhetsläge 1,2,3 eller 4 (finns en ställ skruv på bromshantaget). = otät huvudbromscylinder

Då reagerade jag -rätt- sist jag körde moppen; det kändes som om bromsar låg på; känslan av att bromsas när jag frikopplade - det där "flytet" "rullet" liksom bara fanns inte där... Tänkte, ja ja - motvind...

Nu har jag haft just detta problem med alla mina BMW mopeder... dvs Brembo bromssystem. På min Suzuki gs850gn så honade jag huvudcylindern, ny kolv med nya packningar = problem löst. Kawan minns jag inte hur jag gjorde med, men det fanns -inga- broms problem med den heller.
Japan = + 2
Tyskland = - 5 (vara av en nu i 27 år...)
Tycker det säger något om Brembo!...
Hur går du tillväga som då du luftar?

1 person gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Stefan1972

#69 » 13:46:38, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast vatten i bromsvätskan har absolut ingenting med kärvande bromsok att göra. Man ser nästan aldrig nån märkbar rost inne i bromsok. Det som gör att de rostar är fukt som kommer utifrån och gör att det rostar mellan hydrauliktätningen och damasken. När det rostar där så nyps kolven fast förr eller senare.
Jag brukar göra som så när jag har bilar med anliggning att om oken ser hyfsade ut så trycker jag ut kolven och rengör och monterar ihop igen. Smörjer man ordentligt med fett innanför damasken så stoppar det nog bra länge. Nya bytesok tillför i det läget inte särskilt mycket annat än att de ser fina ut.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#70 » 06:36:15, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Största anledningen till att få bort vatten ur vätskan är gasbildningen vid upphettning, inte sediment och fritt vatten vid oket.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#71 » 10:55:52, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Då har jag gjort sista "testen" - dvs återmonterade de gamla bromsklossarna.
...samma resultat som med de nya... o i tjocklek skiljer de sig ca 1/10mm...

När jag drar in bromshandtaget är det svampigt = luft i systemet
Håller jag bromshandtaget inne så sjunker det ytterst sakta med tiden. Släpper jag efter lite på trycket "pumpar" så får jag in hantaget till styret; oavsett om jag har hårdhetsläge 1,2,3 eller 4 (finns en ställ skruv på bromshandtaget). = otät huvudbromscylinder

Då reagerade jag -rätt- sist jag körde moppen; det kändes som om bromsar låg på; känslan av att bromsas när jag frikopplade - det där "flytet" "rullet" liksom bara fanns inte där... Tänkte, ja ja - motvind...

Nu har jag haft just detta problem med alla mina BMW mopeder... dvs Brembo bromssystem. På min Suzuki gs850gn så honade jag huvudcylindern, ny kolv med nya packningar = problem löst. Kawan minns jag inte hur jag gjorde med, men det fanns -inga- broms problem med den heller.
Japan = + 2
Tyskland = - 5 (vara av en nu i 27 år...)
Tycker det säger något om Brembo!...


Det är nog inget fel på bromssystemet utan det är du som är för kraftig i nyporna. :lmao:
När jag var yngre så hade jag inget större problem med att nypa in handbromshandtaget så att det gick i botten mot handtagsgummit. Jag gjorde det även på fabriksnya motorcyklar. Det var oberoende av tillverkningsland av bromssystemet. Det är bromsslangarna som flexade.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer

#72 » 10:57:24, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Intressant tråd! Kommer nog att få anledning att återvända hit snart. :grin:

Om jag inte slarvat i läsningen så har ingen nämnt luftnipplar. De är de största problemet jag stött på i samband med bromsok, nyare som äldre. Ibland verkar det nästan som de inte ha rörts sen produktionsdatum. Slarv med oljebyten är väl största anledningen till det. När oken ska bort för tänkt renovering, vilket inte är ovanligt runt 20 - 25'000 mil, kan det bli problematiskt. VW från 80-talet har ju en förkärlek för M6 i nipplarna. Ett antal års rost på dem och det är nästan inget kvar i godset under sexkanten. Har dragit av ett par stycken. Hur löser man det? :klia: Så här kanske; Urtagning av avdragna skruvar i motorblock

Men fick faktiskt bort dem på pickupen jag har efter stilla böner, värme, olja och knackande i omgångar. :hurra:
//R
-------
Söker ett hus/villa/liten gård i södraste Dalarna. Vet DU något som inte finns i de officiella kanalerna? Tveka inte att skicka ett PM. :smile:
Lånelöfte finns...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Bergslagen / Västmanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#73 » 20:40:11, 15-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast vatten i bromsvätskan har absolut ingenting med kärvande bromsok att göra. Man ser nästan aldrig nån märkbar rost inne i bromsok.


Kasserade samtliga cylindrar på Amazonen vid renovering på grund av rost i centrum (där inte kolven går)
Nu kan man ju tycka att om inte kolven går där och ingen tätning finns på den ytan så är det onödigt att byta. Men det är enkrets.

Även bromskraftsregulatorerna som inte har någon förbindelse med luft (på äldre bilar typ Amazon och 140) så är alla på skroten fastrostade.
Så vatten i bromsvätska är inte bra. Om det sedan blir dåligt på 2 år eller 10-15 blir då en annan historia.

Men att uppleva att bromsarna "försvinner" i slutet av en hård inbromsning är inte roligt. Bara det fenomenet gör att det är värt att byta vätskan vartannat år.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W

Blockstens trollet

#74 » 17:31:37, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bromsok som trög fastnar är ju vanligt fick problem bak på opel vivaro tog loss de och drog in med tving de gick att få rotera in satte broms oks fett rött under damask
och gorde ut och in både med pedalen och handbromsen 70 gånger upp ner per gång på flera in tving den blev att gå till slut.
Blockstens trollet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

ac tc (trådstartaren)

#75 » 11:01:42, 17-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Då har jag gjort sista "testen" - dvs återmonterade de gamla bromsklossarna.
...samma resultat som med de nya... o i tjocklek skiljer de sig ca 1/10mm...

När jag drar in bromshantaget är det svampigt = luft i systemet
Håller jag bromshandtaget inne så sjunker det ytterst sakta med tiden. Släpper jag efter lite på trycket "pumpar" så får jag in hantaget till styret; oavsett om jag har hårdhetsläge 1,2,3 eller 4 (finns en ställ skruv på bromshantaget). = otät huvudbromscylinder

Då reagerade jag -rätt- sist jag körde moppen; det kändes som om bromsar låg på; känslan av att bromsas när jag frikopplade - det där "flytet" "rullet" liksom bara fanns inte där... Tänkte, ja ja - motvind...

Nu har jag haft just detta problem med alla mina BMW mopeder... dvs Brembo bromssystem. På min Suzuki gs850gn så honade jag huvudcylindern, ny kolv med nya packningar = problem löst. Kawan minns jag inte hur jag gjorde med, men det fanns -inga- broms problem med den heller.
Japan = + 2
Tyskland = - 5 (vara av en nu i 27 år...)
Tycker det säger något om Brembo!...


- du kan ha "mjuk" bromsslang, prova att byt ut den.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates