Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 350 startar ej längre - Havererad hydraulpump?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johnnie Olja (trådstartaren)

#1 » 10:21:29, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hoppas det finns någon som kan hjälpa en hobbybonde i nöd.
Mitt problem gäller en Volvo BM 350 Boxer -63 som används 2-3 ggr i veckan till att flytta rundbalar och andra ”hästgårdssysslor”. Inga längre arbetspass, men traktorn är nödvändig för att allt ska fungera på ”gården” . På senare tid har jag märkt att frontlastaren har ”hackat” lite, alltså inte gått lika jämnt och fint som tidigare.

Igårkväll började det plötsligt ”tjuta/skrika” när jag körde. Motorn gick trögt. Ljudet kom framifrån. Tyckte mig även se lite rök. Jag stängde av efter 3-5 sekunder. När jag sedan försöker starta igen så orkar startmotorn inte dra runt ordentligt. Motorn dras runt mycket sakta, som om det är motstånd någonstans. Efter att ha kollat runt på olika forum har jag fått för mig att det kan vara hydraulpumpen som rasat (men jag tar tacksamt emot även andra förslag på vad orsaken kan vara).

Kan en havererad hydraulpump göra så att traktorn inte startar? Går pumpen alltid när motorn startas/ är igång? Hur gör jag lättast för att testa om det är hydraulpumpen som är orsaken?
Kan jag tömma traktorn på hydraulolja, montera av hydraulpumpen och sedan starta traktorn utan att det är någon fara? Eller ska jag dra runt motorn förhand? (Hur gör jag det lättast?) Om jag nu ända ska montera av hydraulpumpen så är det kanske lika bra att byta returoljefilter och rengöra sugsilen. Några tips angående detta?

Örvig info som kan vara nyttig:
Oljenivån i motorn har jag kollat med jämna mellanrum. Kollade senast två dagar innan haveriet (och även efter haveriet). Inget fel på batteriet (har mätt, och även testat med starta med batteriladdare/startboost). Hydrauloljenivån kollade jag någon timme före haveriet. Den var lite låg så jag fyllde på till rätt nivå (samma olja från samma dunk som jag kört på tidigare).

Tacksam för hjälp!
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor



Peter Persson

#2 » 10:33:23, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan bara skruva bort pumpen och kolla om den startar då, det kanske åker ut lite olja i hålet efter pumpen men bara för att testa så den startar bör det inte vara några problem. Eller så plockar du av pumpen och känner på motorn för hand plus att du kan känna på pumpen också.

Pumpen är direkt driven så har den skurit så går det nog tungt...

Se min tråd när jag bytte pump mm för lite bilder på hur det ser ut
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=18160
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

LeifAndersson

#3 » 10:54:18, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första du ska göra är att lossa fläktremmen och provstarta. Steg två blir att demontera hydraulpumpen och inspektera den, men det är mycket ovanligt att hydraulpumpen skär. Om du inte av misstag råkat fylla glykol i hydraulsystrmet?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beirut

#4 » 13:50:01, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju bara vara generatorn som skurit ihop? Som Leif sa lossa remmen först.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Johnnie Olja (trådstartaren)

#5 » 14:40:30, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får hålla tummarna för att Leif och Beirut har rätt. Generatorbyte låter både enklare och billigare. :smile:

Återkommer när remmen är lossad!
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#6 » 14:43:16, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnnie Olja skrev:Jag får hålla tummarna för att Leif och Beirut har rätt. Generatorbyte låter både enklare och billigare. :smile:

Återkommer när remmen är lossad!


Och även vattenpumpen får du med på samma test.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johnnie Olja (trådstartaren)

#7 » 21:47:56, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläktremmen lossad. Dessvärre verkar både vattenpumpen (som jag bytte förra året) och generatorn fungera som de ska.
Nästa steg får bli att demontera hydraulpumpen. Ser lite trångt ut. Gissar att jag får tömma ut glykolen och lossa kylaren för att komma åt.
Hoppas att hitta tid till detta under helgen.

Återkommer med resultat.
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor

eriksdal

#8 » 12:27:02, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en hydralpump på hyllan
eriksdal
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:08:16, 27-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo l 60 E
Valmet 8550
Zetor Proxima 8441
Zetor Forterra 135
Volvo 650 -71
Volvo 350 -59 -62

LeifAndersson

#9 » 14:00:46, 01-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det visar sig att hydraulpumpen är mer eller mindre stum, bör du inte bara stoppa dit en ny pump. Då bör du också demontera transmissionskåpan på motorn och kontrollera dreven och då framförallt kilar och kilspår på dessa, annars är risken stor för ett omfattande haveri om något blivit skadat där. (kamaxelns drev brukar få stryk.)

Du har inga fler "hjälpaggregat" monterad på din maskin, som t.ex. servostyrning med separat pump, slacka då remmen även på den och testa. Och innan du demonterar pumpen kan det vara lämpligt att tömma motorn på olja och kolla om det finns metallpartiklar där.
Ytterligare en felkälla kan vara så enkelt så startmotorn inte släppte vid sista starten och drogs med av motorn och skadades, brukar synas på utsidan av startmotorn om man granskar den ordentligt. Eller om du lossar de två skruvar som håller den stora kåpan längst fram, har något hänt där sprider sig en påtaglig lukt av "härdsmälta" när kåpan lossas.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kalle Gustafsson

#10 » 09:39:34, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något liknande hade hänt en av de tidigare ägarna till min Boxer. När jag skulle se över motorn i somras då den blivit mer än lovligt tjurig att få igång upptäckte jag skrot i tråget. Visade sig komma från det stora transmissionsdrevet där halva bredden på kuggarna var bortsopade. Vid närmare syning var infästningen för hyd.pumpen svetsad. Jag har har ägt traktorn i fem år men inte märkt någonting alls, inga oljud eller så trots rejäl lastare. Inte heller kom något ut som varslade om skadan vid de oljebyten jag gjort. Kunde ha slutat i megahaveri. Köpte stora pumpen när jag ändå höll på. Startsvårigheterna berodde på en sliten motor men med säten, ventiler och ny fodersats på plats går den som en dröm igen.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

Johnnie Olja (trådstartaren)

#11 » 10:26:31, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Du har inga fler "hjälpaggregat" monterad på din maskin, som t.ex. servostyrning med separat pump, slacka då remmen även på den och testa. Och innan du demonterar pumpen kan det vara lämpligt att tömma motorn på olja och kolla om det finns metallpartiklar där.
Ytterligare en felkälla kan vara så enkelt så startmotorn inte släppte vid sista starten och drogs med av motorn och skadades, brukar synas på utsidan av startmotorn om man granskar den ordentligt. Eller om du lossar de två skruvar som håller den stora kåpan längst fram, har något hänt där sprider sig en påtaglig lukt av "härdsmälta" när kåpan lossas.


Plockade loss hydraulpumpen igårkväll. Verkar inte vara några problem där heller. Hittade dock några (typ tre) små små metallspån mellan kuggarna på det stora synliga "hjulet" på pumpen. Men det är kanske kan anses som normalt på en 50 år gammal maskin, eller?
Antar att nästa steg får bli att tappa ur motoroljan (och kanske skruva av oljetråget) för att kolla om det ligger mer skrot där.

Leif: Jag har dessvärre inga fler "hjälpaggregat" som servo eller annat på min traktor.

Skruvade även av den stora kåpan på startmotorn och kikade in. Jag kände ingen påtaglig lukt, men o andra sidan dras jag med en envis förkylning, så min snok kanske inte är på topp. Finns det något annat sätt att kontrollera om startmotorn är frisk?

Tips och idéer angående min felsökning tas tacksamt emot. :smile:
Johnnie Olja
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:42, 19-04-2010
Ort: Örklljunga
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#12 » 10:57:46, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör startmotorn utan kåpa på plats i maskinen, sitter felet där så ska det visa sig då.
Tyvärr börjar det att se ut som att felet sitter i motorns inre, försök att värma tråget på något vis och töm sedan oljan och undersök den.
Låter inget vidare med metallpartiklar på trans.dreven, ska inte finnas något "skräp" där. :klia:
Ovanligt att 1113 skär eller nyper, är du helt säker på att du inte råkat fylla "fel" olja i motorn?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders.B

#13 » 10:59:58, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du dragit runt motorn för hand nu när du lossat all kringutrustning?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

krokodilen

#14 » 12:04:25, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag absolut ingen expert på 1113 motorn men hur ser det ut på motorbröstet? Någon kamdrivning eller mellankugg som kan ha packat ihop!? Innan motorn rivs i atomer kanske detta bör kollas av. Har för mig att det var någon maskin som plockades ner lite onödigt mycket för inte så länge sedan!

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#15 » 12:58:56, 03-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget "mellanhjul" med lagertapp på 1113, utan den uppgiften har i princip kamaxeln i denna konstruktion. Aldrig varit med om att något har skurit här så det går tungt. Olika haverier har inträffat under trans.kåpan, men då brukar det bara smälla till och bli stopp. Nyper det och går tungt brukar det vara vevaxel eller en ordentlig varmnypning i ett foder. Men nyper ett foder brukar den oftast gå runt när den kallnat, men slamrar som tusan när man får igång den igen. Men visst har det hänt att motorn skurit fundamentalt inkl. vev & ramlager, kamaxel och oljepump. Men då har det alltid varit något i oljan som inte ska vara där, endera tar den in glykol från kylsystemet eller inte helt ovanligt: någon har av misstag fyllt något olämpligt i motoroljan av misstag.
Vi renoverade en T 600 motor för några år sedan, där ägaren bytt olja och det var kvar 1-2l glykol i ett mått av misstag, som fylldes på med olja och fylldes i motorn. Den funkade i fem minuter sedan totalskar den. Samtliga lager som innehöll lagermetall skadades mer eller mindre på några minuter.
Blev ett dyrt och olyckligt oljebyte det. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se