Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gassvetsning, vilken tur och ordning mm?

89 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera svetsning här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 09:59:57, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att:
Frågor du inte vågar ställa för att folk inte skall tro att du är en idiot.
har låsts :-(

Jag som just behöver svar på en sådan fråga där svaret är för lätt och man som frågeställare betraktas som...
Den där Svetskursen jag gick i regi av Studiefrämjandet lämnade ett stort hål i plånboken, men fyllde inte vacuumet under skalet för det...
Behöver hjälp med att påminna mig om -hur- , dvs i vilken ordning, som gasen skall slås på och av...
Ja, jag vet, korkad fråga - men minnet sviktar, det är ju 8 år sedan jag gick kursen o har inte pillat på gassvets sedan dess... Nu blev jag "tvungen" att skaffa nått eftersom jag inte får tag i någon nära nog som är villig att mutas till att svetsa ihop mitt avgasrör...

Minns jag rätt i att:
Till: - syre på först, se'n acetylenen (vete F vad det är för gas som Jula sålde med...)
Från: - acetylenen av först, se'n syret.
??? :insomnia:
...å vad dum man känner sig... å inte hittar jag manualen vi fick... å inte står det på nätet vad jag hittar heller...
:klia:
...lite överraskad att ingen har ens bemödat sig med att lägga till förmaning om detta med av-på gällande gaserna...
:slag:
...det kan ju bli så spännande när man gör fel... :vissla:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Iznogoud

#2 » 10:20:18, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte Acetylen först, och sedan Oxygen vid tändning?
Om du glömt på 8 År, är det nog inget mot vad jag glömt på 20År och inga böcker fanns kvar på just gaskursen, men med lite snabb hjälp av duckduckgo... så hittade jag detta http://www.twostrokerider.se/artiklar/1038

"Gassvets: Här har vi en speciell procedur för att starta den som ja tänkte dra: Öppna huvudventilerna på flaskorna. Sedan så tar du fram ”saken som ger gnista” och är beredd me den. Öppna kranen lite för acetylenet ( bränslegasen ) på munstycket och tänd på så fort du kan. Om du dröjer för länge som kommer de smälla till ordentligt eftersom gasen väller ut och då blir det mer att antända. När acetylenet är tänt så börjar det brinna en orange, långsam låga. Då ska du öppna kranen för syret på munstycket. Du märker direkt att syret blåser på lågan och gör den mycket intensivare. Dra på lagom med syra så att de flåsar på lite grann. Sedan så drar du ner acetylenet om det behövs. Sedan så ska du öka syret så mycket det går. Du kommer att få en blå låga och den lysande blåa lågan ska bli så liten som möjligt. Ofta så kommer lågan att slockna och då får man börja om. Stäng helst syret innan du tänder igen och låg acetylenet vara. Tänd och justera acetylenet åt något håll. Öppna sedan syret igen och dra försiktigt på mer tills du hittar ett bra läge. Ofta så får man göra om de fler gånger."
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

jörgen.ottosson

#3 » 10:30:02, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det är fascinerande, beskrivning tvärt i mot vad "gamla skolboken" beskriver....

Från flaska till flamma

Där gäller att syre öppnas först och stängs sist....( och ev. smäll är en bonus... :grin: )

....det finns tydligen många rätt sätt.... :klia: (jag vet hur jag gör själv)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

runewilliam_merc

#4 » 10:30:55, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På skolen (for 19 år siden) lærte jeg:
Åpne begge kranene på håndtaket 90 °
Åpne acetylen flasken, justér gasstrykk, steng acetylen kran på håndtaket.
Åpne oksygen flasken, justér gasstrykk, steng oksygen kran på håndtaket.
Finn frem tenneren, åpne begge kranene på håndtaket 90° og tenn!

Denne prosedyren lager noe lyd ved tenning, men flammen blir ganske riktig med en gang.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 10:32:33, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack :-)
Men jag sa ju att jag inte kommer ihåg ju... råkade visst vända på proceduren... booom!
Tur att jag frågade -först- !
:buga: :shake_hands:
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#6 » 10:42:18, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en bra fråga! Hur fan gör man egentligen?
Det är som när någon frågar hur spaklägena på en grävare funkar, då får man "luftgräva" lite och se vad man gör med händerna!
Hur många kan spontant redogöra för spaklägena utan att tankemässigt greppa spakarna?
Och hur jag gör med gassvetsen kan jag inte ens återskapa! Man öppnar ju tuberna, men hur gör man sedan egentligen? Ett eller två "hoppsan" eller "oj" brukar det i vart fall vara inblandat? :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hymax

#7 » 10:53:34, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska öppna oxygen först, litegrann bara sedan öppna acytelen o tända.
Det har nåt med bakslagsrisken att göra, det kan brinna baklänges in i handtaget.
Jeep driver med alla !

4 personer gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Göran Ekman

#8 » 10:55:51, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tackar vi för .
Från flaska till flamma
Den kommer att skrivas ut och studeras .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman

#9 » 11:08:59, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De små backventilerna på handtaget ska väl göra någon nytta. Hoppas att den ger alla svaren.
Från flaska till flamma
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

BM 4 ever

#10 » 11:23:23, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara öppna acetylentuben innan man tänder brukar kallas rörmokartändning. Framkallar svart snöfall. :razz:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

nordlander

#11 » 11:29:17, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://youtu.be/-uPAjIOkLVA

Väldigt bra video i ämnet. Där förklarar han varför man gör som man gör väldigt pedagogiskt.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

johaniskogen

#12 » 11:33:45, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag öppnar acytlen först, ha den enkla anledningden att den pyser minst, sen syret, hade jag gjort tvärt om hade jag inte vetat om acytlenen va öppen tillröckligt..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#13 » 12:01:27, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å ingen som talar om koll på tryck i tub å tryck efter reducerare? mot slangarna??? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mimeck

#14 » 12:36:32, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är alla kranar på reducerarna (på flaskorna) bra för? Jag vet att det är en fruktansvärd korkad fråga! Det sitter minst en kran på varje reducerare som jag aldrig har rört.

Måste nog gå och kolla på dom. Jag har dillon-svets så jag kör med ganska lite gas men jag antar att grejjerna ser likadana ut för alla. Har använt nånn lite värre gassvets och dom har också haft onödigt många kranar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#15 » 13:27:31, 15-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Vad är alla kranar på reducerarna (på flaskorna) bra för? Jag vet att det är en fruktansvärd korkad fråga! Det sitter minst en kran på varje reducerare som jag aldrig har rört.

Måste nog gå och kolla på dom. Jag har dillon-svets så jag kör med ganska lite gas men jag antar att grejjerna ser likadana ut för alla. Har använt nånn lite värre gassvets och dom har också haft onödigt många kranar.


Jag har hört två förklaringar, och vad som är sant vet jag inte......(kanske den ena, kanske den andra, kanske ingen....)

Den ena förklaringen:
Kranen på regulatorns utlopp är en kvarleva från då man inte hade bra (eller några kranar) på svetshandtaget.....då ställde man flödet (gaslågan) på karanen på regulatorn.

Den andra förklaringen:
Kranarna behövdes när man inte hade bakslagsskydd i svetsutrustningen, och dessutom ingen ratt på ventilen till gastuben (man använde en speciell nyckel/verktyg för att öppna/stänga acetylenen...) Kranarna (som man oftast inte använder i dag) skulle stängas när man fick "bakeld" och behövde stänga gasen från regulatorn/tuberna snabbt.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MrX och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se