Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Trix med en gammal Gremo TT 12

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

O.G (trådstartaren)

#1 » 08:36:09, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade länge varit i behov av en skotare, men efter som det inte blir så mycket körning för mig så tyckte jag antingen dom var för dyra eller i för dåligt skick.
Men så slog jag till på en Gremo, dom är i grunden Ford.
Det som är kul med gamla maskiner är ju att det är mini malt med plast och el pryttlar!
Bild
O.G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:12, 19-04-2010
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

Mustang



O.G (trådstartaren)

#2 » 09:01:51, 04-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en tids körning så låste sig plötsligt växellådan på 2 ans växel.
Men hög låg fungerade, så det får bli lite felsökning.



Bort med mattan och dom rejäla golv skivorna.

Bild

Jag blåste bort o tvättade sen var det bara att lyfta locket på växellådan.

Bild

Växel spaken hade hoppat ur växel föraren och nypit fast på den.
Det ser ut som någon har svetsat på växel föraren tidigare så det har troligen varit problem förr.

Jag ställde växel föraren i neutral, sen var det bara att sätta tillbaka locket.
Det var lite pill med att få bägge spakarna och lås pinnen på hög/låg att hitta rätt.

Bild
O.G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:12, 19-04-2010
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

Mustang

krokodilen

#3 » 16:54:17, 05-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha den bilden ner i växellådan hade jag offrat vänster arm för alldeles nyss! Denna är byggd på en 5000 eller liknande antar jag!? Ser snarlik ut som min Hymas i vxl-locket, med tjuvad startspärr och allt. :)

EDIT: Hmm hur många växlar har du? Det ser ut som om det fattas en axel & växelförare och därmed 2 växlar framåt,,,,, :idea: eller vänta nu det är väl givetvis converter på denna.

Frågan är väl om denna "svets" inte suttit där från början. Utan den påsvetsade stålbiten så skulle spaken kunna vandra ur kulissen när växelföraren till växel 1-2 & 5-6 inte finns på plats.

Men varför har de låga växlarna plockats bort? Kanske räcker den utökade "växelvidden" som convertern ger utan dessa växlar eller är det nåt jag missar?? :klia: :klia:

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 17:07:41, 05-03-2012, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

O.G (trådstartaren)

#4 » 07:36:20, 06-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressanta noteringar :thumme: motor o låda ska viss vara Ford 6610.
Det verkar som om konceptet, med Ford prylar satt i lite olika maskiner.

Gremon har converter och det är endast 3 växlar o hög o låg.
Man kan se att en axel för växelförare är borta jag har inte tänkt på det tidigare.
Ja det är en spärr dit svetsad så inte spaken ska hoppa ur läge, men det ser ut som om det är lite material på lagt, kanske är det gjort så i från början.

Nu väntar jag på filter till lådan sen ska det bli en sväng i skogen igen :grin:
O.G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:12, 19-04-2010
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

Mustang

Erland Karlsson

#5 » 07:49:00, 06-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju ut som om man tagit bort en växelaxel och då svetsat i ett stopp så inta spaken ska åka ut ur kulissen?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

krokodilen

#6 » 09:11:52, 06-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok 6610,,, ja då kanske inte mina noteringar om vilka av växlarna som saknas stämmer riktigt men det saknas nog ändå 2 st mot std-lådan.

Kolla även efter slitage på spakänden.

Kul tråd ös på med bilder nu!! :thummar:

EDIT: är du säker på att den är byggd på 6610, sitter inte hög/låg spaken på vänster sida om huvudspaken på en 6610:a?

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 09:28:27, 06-03-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

O.G (trådstartaren)

#7 » 08:16:02, 22-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är visst 6600 den är bygd på enligt ett data blad. Vet ej vad som skiljer. :?

Filtret till växellådan var ganska väl dolt bakom diesel tanken. :idea:
Bild

Det har oxå blivit lite äventyr i skogen med Gremon :grin:

Bild

Men som tur var så var räddningen inte långt borta :thummar:

Bild

Har även varit en tur till bya sågen :dancing_geek:

Bild
O.G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:12, 19-04-2010
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

Mustang


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se