Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Hållfasthet gaffeldrag till dumper? Bygga nytt?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera släpfordon i detta forum

PO

#16 » 18:35:44, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam med det draget till en påhängsvagn. Rockinger?
Ett VBG200 drag har 57,5mm bult o är godkänt för påhängsvagn ,min tanke viga ur hålet i öglan det borde
då även gå att använda i hitch o i gaffeldrag med bussningar
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stridis2 (trådstartaren)

#17 » 00:57:06, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hänt något på dragfronten (heller), men i kväll när man slösurfade här på M så såg jag denna bild:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181222/4b83567f13380189b652f541f990a53c.jpg

Stulen härifrån: Johaniskogen85 @ BM 620 som måste få leva ett tag till.

Såg ju snyggt ut, med separata ytor som dragöglan vilar på så den inte bara hänger på kroken. Men mina funderingar är givetvis följande:
* Hur mycket får man belasta ett sådant här drag?
* Hur grov är dragtappen / hur stort hål bör man ha i dragöglan?
* Vad heter det?
* Var får man tag på ett?
* Kort sagt, kan det passa mina behov??? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#18 » 01:19:31, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kille i Leksand säljer en 218 i delar, finns på Blocket. Du kan ju höra med honom om det sitter drag på den.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

magirus

#19 » 08:53:31, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där draget påminner starkt om det drag som satt på Dodge Weapons Carrier. Svårt avgöra dimension av en bild men såvitt jag ser stämmer allt.
Vet inga vikter, men det torde gå att haka på en hel del för de är en kraftig konstruktion.
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Norra Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat

jörgen.ottosson

#20 » 09:38:46, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett lastbilsdrag eller motsvarande är nog en god ide, då vet man att det fungerar.

Om man ska förenkla lite så ska en dragstång dimensioneras för halva totalvikten på släpet. ( det hänger löst samma med att bromsförmågan på de flesta fordon ska vara ca 5m/s² vilket är ca hälften av tyngdaccelerationen/gravitationen: g = 9,8m/s² ) ..... och med en viss säkerhetsmarginal....

om man vill bilda sig en uppfattning om hur mycket material man behöver för att dra en kärra på ca 20 ton så kan man grov jämföra med förspänningskraften i en åtdragen 8.8 skruv (moment enligt rekomendation ) stålet i skruven är ca 2-3ggr bättre än okända bitar du hittar i skrotlådan så ha det i åtanke....

M12 = 3,9ton
M16 = 7,3ton
M20 = 11,5ton
M24 = 16,5ton
M30 = 26,2 ton

så för exemplet 20 ton så skulle en M20 bult hålla för halva totalvikten.....men då har vi ingen marginal. Så vi väljer en M24 i stället att jämföra med. så när man letar skrot i lådan så ska skrotet motsvara minst 3 st M24 skruvar i tvärsnittsarea. (3 st för att stålet i skrotet är ca 3ggr sämre än i skruven.....om man inte vet att man har bra stål i det man hittar)

När man sedan ska skruva fast draget så är ju en M24 skruv en dålig ide....men med 4 st M16 så borde det fungera ( 4 x 7,3 = 29,2ton) då har vi dessutom marginal om något lossnar. ( även M12, 4x 3,9 = 15,6ton borde fungera men jag tycker det är för lite marginal, särskilt om en skruv släpper)

Ovan är bara ett resonemang för att göra grovbedömning om ett hembyggt drag är lämpligt för den vikt man vill dra, det är ingen dimensionering eller rekommendation att man ska göra så, så var och en få använda sitt eget huvud och bedöma vad man tycker är lämpligt.
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stridis2 (trådstartaren)

#21 » 14:40:27, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:En kille i Leksand säljer en 218 i delar, finns på Blocket. Du kan ju höra med honom om det sitter drag på den.

Lyckades inte hitta annonsen. :klia: Har du lust att länka? :shake_hands:

jörgen.ottosson skrev:Ett lastbilsdrag eller motsvarande är nog en god ide, då vet man att det fungerar.


Först och främst, tack för alla mycket intressanta, informativa och pedagogiska förklaringar du levererar här på M. Alltid lika intressanta att läsa. :shake_hands:

Ett färdigt drag hade varit riktigt trevligt. Dels så ser det bättre ut (nog så viktigt när man träffar på Tage Haffa), man kan misstänka att det fungerar, men en viktig faktor är också tiden. Givetvis är pengar alltid en bristvara, men tid råder det ännu större brist på så en färdig lösning är uppskattad. Problemet är att jag vill ha över så mycket vikt som möjligt på dumpern, detta för bättre drivning, bättre bromsegenskaper och bättre väghållning. Högsta tillåtna kopplingstryck vertikalt på ett VBG-drag jag sett är 2000 kg (vet inte vilka regler som gäller för att man ska få belasta det så tungt), och jag skulle vilja få över lite högre vikt än så till dumpern. Man kan iofs säga att belastningen blir mycket lägre på dumpern än på en lastbil pga mycket lägre hastighet, å andra sidan kör lastbilen bara på slätt underlag... Och går man över till att gissa är man tillbaks till ruta ett, nämligen gissningar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

Rotec

SSL Certificates