Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

åtdragningsmoment topplock Volvo T-24

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

chande (trådstartaren)

#1 » 09:08:49, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtdragningsmoment för topplocket på en Volvo T-24 ?
chande
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:38, 27-10-2016
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Traktor

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


qsecofr

#2 » 09:26:49, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är 10Kpm eller ca 100NM. Jag drog toppen på en t21 till det och det funkade bra.
qsecofr
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
IH 844 1975 (projekt)
Jacobsen Hydro GT 16

Toost

#3 » 12:56:58, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag snubblade över en bra översikt på nätet.
Vänsterkanten visar skruvens storlek, i mitten finns ett par kolumner som visar "anoljade stålförband" med rekommenderade moment.
8.8 är kanske den vanligaste stålkvaliteten i skruv. Starkare stålkvaliteter på skruv används i moderna motorer.

edit : bilagan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Toost 09:08:42, 19-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Toost
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

torbjorn_forsman

#4 » 00:15:32, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller ett topplock ska man inte bara tänka på skruvarnas hållfasthet utan även på om värmeutvidgningen kan ställa till saker så att t ex förspänningen blir hårdare då motorn är varm. På en vattenkyld motor där både block och topp är av gjutjärn, som i det här fallet, torde dock det inte vara mycket att bekymra sig om.

Om man köper en ny topplockspackning idag så följer ofta åtdragningsinstruktioner med packningen. Moderna asbestfria packningsmaterial "sätter sig" inte på samma sätt som gamla asbesthaltiga packningar, så åtdragningsinstruktionerna i en verkstadshandbok skriven på asbesttiden är kanske inte lämpliga för en nyköpt packning.

På 50-talet var 5.8 den vanligaste hållfasthetsklassen på skruv, 8.8 och 10.9 var dyrt och användes bara där det verkligen behövdes. Märkningen med siffror för hållfasthetsklass är dock bara gångbar på M-gängade skruvar. UNC-gängade skruvar kan i undantagsfall (i synnerhet om de är tillverkade av Bulten i Hallstahammar) ha sådan märkning, men där är det vanliga några radiella streck på skallen. Slät skalle utan streck betyder sämsta möjliga skruv (förmodligen motsvarande 4.6 eller 5.8). Tre streck betyder ungefär 8.8 . Sex streck ungefär 10.9 .

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], lenper, Loke, sten55, Tommy Reinholdsson och 4 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates