Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Antik stenkross, dokumentation någon?

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera krossar och siktar här

överlass

#46 » 00:19:37, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på att en äldre 25hk lär vara medlem i decitonklubben så kvittar det för mig vilket kön det blir, men gaffa får ju självklart könsbestämma hur han vill :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Lisch
Sverige
Maskin: Valtra t151
Valtra 8150
New Holland TX66 plus

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Toost

#47 » 10:53:51, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

Turbodiesel (trådstartaren)

#48 » 17:15:37, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt, normala kortslutna elmotorer finns på närmare håll. Släpringsmotorer ska man helst vara med och plocka bort om allt nödvändigt ska följa med.

Här är ett typexempel på en sådan motor jag söker. Verkar inte till salu dock, varför man tar bild på den i alla fall har jag begränsad förståelse för..

https://www.blocket.se/gavleborg/Sagver ... w=3&last=1
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#49 » 21:48:36, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hämtade den större motorn ikväll, 1460rpm 25hk.

Bild
Bild

Tekniska data, tyvärr inte 960rpm, men det får duga med en mindre remskiva, så får vi se om det funkar. Brorsan hittade en på 145mm i okänd skrothög, dock inklusive brunnen elmotor. Bara skivan fick vi inte ta..
Bild

Y/D startlåda, ser inte ut att vara mycket elektronik i denna, det är ju skönt att den är säker inför nästa millennieskifte :mrgreen:
Bild

Tygklädda grovtrådar i motorns kopplingsbox. Här var det inga skuggor.
Bild

Liten tass som storleksreferens, bland det grövsta jag hanterat idag..
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#50 » 23:31:41, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför drar denna 18kW motor ock den andra på bara 7,5kW samma tomgångsström, dvs 10A. Det är väl främst reaktiv energi det handlar om, men varför inte större skillnad? Båda motorerna är felfria så vitt jag kan bedöma. Bägge är från samma tidsperiod och har samma poltal.

Har ni någon idé?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#51 » 09:13:52, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske större luftgap i 7,5 kW-motorn, så den får sämre effektfaktor vid tomgång.

En motor med litet luftgap och låg läckinduktans vill hålla emot övertoner på elnätet - motorn strävar efter att tvinga på nätet en sinusformad spänning oavsett hur nätets kurvform ser ut. Men vanligtvis är ju nätet så mycket starkare än motorn att det vinner.

Om trefasnätet (eller motorn) är osymmetriskt så kan en asynkronmotor försöka hålla emot osymmetrin, och då ökar ju tomgångsströmmen. Men då blir den vanligtvis inte lika hög på alla faser. Det finns en del trefasmotorer som faktiskt är osymmetriskt tillverkade - t ex som nödlösning, om tillverkaren inte hade plåtstansar tillgängliga med ett antal spår som gick jämnt ut med antal poler och faser, och de kan ge sådana fenomen även mot ett perfekt symmetriskt nät. Problemet med sådana motorer är att någon fas vill ligga lite före eller efter de andra i vinkel - det blir inte exakt 120 grader mellan faserna utan kanske 120-125-115. Många motorer som från början hade använts i 25 Hz-nät (bl a Vattenfalls nät kring Trollhättan, Stockholms elverk, Uddeholms nät i Värmland) och sedan lindades om för dubbla poltalet för att behålla samma varvtal när elnätet lades om till 50 Hz, fick sådana egenheter efter omlindningen.

Både övertons- och osymmetri-strömmarna brukar märkas tydligare om motorn är D-kopplad än om den är Y-kopplad. Om man har sådana problem med en Y-kopplad motor, så brukar strömmarna öka om man kopplar ihop motorns och elnätets nolla.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel (trådstartaren)

#52 » 23:43:02, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kämpar med att hålla nyfikenheten i schack, har egentligen inte tid att detaljstudera elmotorerna. Nästa mekstund får bli att anpassa en remskiva, eller bygga en ny som passar.

Nätet är jag ensam på då jag kör elverk till motorer av den här storleken. Gammeldansk råttäten generator och vattensjuk fordsonmotor, ingen skit. Generatorn är förövrigt av en lite sällsyntare modell, den har huvud & matarlindning i rotorn och strömuttaget sker över släpringar. Magnetiseringslindningen ligger i statorn. Varianten var ganska vanlig på militära elverk har jag sett, kanske det har någon fördel.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#53 » 09:28:23, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aseas allra första synkrongeneratorer på 1890-talet byggdes också på det sättet, med stillastående magnetiseringslindning och huvudlindningen i rotorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel (trådstartaren)

#54 » 19:42:06, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man :buga:

Kör lite :off_topic: så länge, när all er kraft ändå ägnas åt generatorfunderingar :lmao:

Gammeldanskens data:
Bild

Här syns den okonventionella rotorn/armaturen. fint hantverk detta.
Bild

Bredvid finns en lika okonventionell generator av fabrikatet Anton Piller. Den har betydligt fler släpringar eftersom den är omkopplingsbar mellan 220 & 380V trefas. Från en militär 20kVA (då nedtypad till 15kVA) elverkskärra. Tyvärr? en tvåpolig 3000rpm-maskin.
Bild

Det finns även ett betydligt modernare (för att vara från 60-talet :uupps: ) ASEA-verk i gömman, här med konventionellt byggsätt. Fyrpolig maskin på 30kVA med extern matare. Har fått en perkinsmotor som kraftkälla, dock inte färdig än..
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#55 » 19:53:04, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AH!!!
Konstverk i all sin prakt!! :buga:
Pirat, en buse i skogen

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Norra Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat

torbjorn_forsman

#56 » 20:35:34, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig att ännu ett skäl till att ha huvudlindningen på rotorn, är att man då kan ta ut likström från samma generator om man förser den med en kollektor förutom släpringarna. En sådan maskin, utan drivmotor, kan även kallas enankaromformare. Förr i tiden när många svenska städer hade likströmselnät i de centrala delarna men fick trefas växelström levererad utifrån, så stod rader av stora enankaromformare i stadselverken. Det lär finnas kvar enankaromformare i drift än i dag i någon stad i Tyskland, där de används för att försörja spårvagns- eller trådbussnät med 600 V likström.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel (trådstartaren)

#57 » 21:30:22, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju i fallet DAE & Piller vara delvis för att komma ifrån konstruktionen med den externa matargeneratorn, som var den vanligaste varianten vid den här tiden. Innan pålitliga likriktare blev vardagsmat, och man kunde använda en hjälplindning för matning. Kvicksilverlikriktare var kanske ingen höjdare till mobila apparater, och den höga spänningen de för med sig. Annars hade det varit härligt att krossa lite kvällssten i det azurblåa ljuset av en ilsken kvicksilverlikriktare, och lyssna till en hårt lastad fordsonmotor som med sin grårök skymmer månljuset :mysribba:

Enankaromformare har ju sin charm helt klart. Haschmekade lite på ett annat omformarområde för några år sedan: [Allmänt] Test av högfrekvensmotor
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#58 » 23:44:06, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Annars hade det varit härligt att krossa lite kvällssten i det azurblåa ljuset av en ilsken kvicksilverlikriktare, och lyssna till en hårt lastad fordsonmotor som med sin grårök skymmer månljuset :mysribba:


Poesi på hög nivå!!! :buga:
Pirat, en buse i skogen

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Norra Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat

Toost

#59 » 10:09:16, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ribba vet jag vad det betyder , och mys,
men mysribba var ett nytt begrepp. :-)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates