Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Helt tokigt, jag har köpt en Brockway i Holland

71 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera militärlastbilar här

magirus

#61 » 23:24:19, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

prova översätta fr holländska till engelska o sen därifrån till svenska. Så gjorde jag när jag hämtade Magirusen från Holland, gav lite bättre förståelse för va där stod. :shake_hands:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#62 » 20:57:08, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:Har gjort en omgång, eller två :mrgreen: , med transportstyrelsen om ursprungskontroll på Brockwayen.


Nu har jag hunnit med några omgångar till....... :mrgreen:

Mailade MHRF.... Deras slogan är ju "För gårdagens fordon på morgondagens vägar" så de borde ju kunna vara till hjälp. Frågade om hjälp med kontakten med RDW. Fick kontaktuppgifter till MHRFs systerorgansation i Holland.
Men under tiden hade jag fått svar från RDW, som uppenbarligen är den Hollänska myndigheten för sådant här, som inte kunde begripa varför inte Transportstyrelsen kontaktade RDW direkt, myndigheter mellan....... Vidarebefordrade detta till Transportstyrelsen som lovade att kontakta RDW.
Idag fick jag svar från Transportstyrelsen att de ville ha ett intyg från US Army att de sålt bilen??????? De bifogade kopia på ett "Certificate of release" som exempel på vilket intyg det är de vill ha. Intyget var utfärdat på en AM General M923 tillverkad 1988, såld 2015 till Sverige av US Army. Nu kommer vi till det härliga i kråksången....... US Army har inte ägt min Brockway sen 40-talet :screwy: Andra ägare var ju Belgiska Armén som sålde ut de här bilarna i början av 80-talet. Hur många ägare som har passerat däremellan har jag inte en aning om. Jag är iaf tredje ägaren under de fem sista åren........ :huh:
Hur i all världen Transportstyrelsen inbillar sig att US Army ska utfärda ett intyg till mig på en bil de sålde på 40-talet, det begriper jag inte :screwy:

Lite lustigt är ju också att det här är tredje förslaget jag fått från Transportstyrelsen, vilket dokument som är det rätta för att de ska godkänna bilen i Sverige. För utan rätt dokument kommer aldrig bilen bli godkänd, har de minsann förklarat för mig.......... :mrgreen:
Det härliga är ju att de verkar ju inte veta vilket dokument som är rätt............................................ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Först tyckte transportstyrelsen att jag skulle lämna in Belgiska Arméns Registreringsbevis, i original, stämplat och signerat. De som sålde bilen på 80-talet.........

Sen tyckte transportstyrelsen att jag skulle lämna in RDWs ursprungskontroll, som är utfärdad 2018, i original, stämplad och signerad. Men förmodligen måste transportstyrelsen begära ut den själva från RDW, om det överhuvud taget går att få ut det dokumentet, i original.........

Nu tycker transportstyrelsen att jag ska lämna in ett dokument från US Army, i original, stämplat och signerat. Sist de använde den här bilen var väl när de korsade Rhen för att krossa Nazityskland 1945............. :buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga: :buga:

Går ju inte att komma ifrån att jag tycker transportstyrelsen är lite korkade............... :mrgreen:

Återkommer........ Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

10 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

Scania bonden

#63 » 21:52:54, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till vår värld. Ungefär precis så är det hela tiden med Jordbruksverket och Länsstyrelsen
Axel W

7 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

igelkottar

#64 » 12:13:49, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hua dessa byråkrater :ohnej: :ohnej: som inte kan fatta som vanligt folk. :aaargh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Sparrow

#65 » 12:35:58, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sveriges värsta bromsklossar :laes_detta: Är bara ute efter att sätta pinnar/stockar i hjulen :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#66 » 13:08:15, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sköna med de här byråkraterna, är att de verkligen är byråkrater ut i fingertopparna............. :mrgreen: Helt utan insikt i hur verkligheten ser ut........... :mrgreen:
Det skulle ta mig ungefär 45 minuter att "modifiera" Brockwayen så den skulle ha en svensk identitet. Världens enklaste! Men det är inte rätt......
Och den svenska byråkratin har fixat till så det är stört omöjligt att göra rätt............ Visst är det härligt :mrgreen:

I min värld hade det varit himla enkelt, för Transportstyrelsen, att klippa på en OK stämpel på ursprungkontrollen och tycka det var jäkla fränt att någon stolle faktiskt har tänkt att köra runt med denna WWII hjälte :buga:

Men,men, så tänkte de inte på Transportstyrelsen................. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

gute84

#67 » 02:04:27, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

förstår jag rätt att den aldrig var reggad i holland?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Jonas Ryrfeldt (trådstartaren)

#68 » 10:07:54, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt riktigt, den här Brockwayen har aldrig varit civilreggad någonstans. Det här gör att den ramlar mellan stolarna hos Transportstyrelsen. Det är bara det att Transportstyrelsens stolar endast är utplacerade för att fånga upp tysklandsimporterade BMW , jänkare med "clean title" och militärfordon tidigare registrerade hos svenska försvaret. Detta är ju lite stelbent och rimmar dåligt med riksdag och regerings uttalade om att underlätta bevarandet av vårt rullande kulturarv. Framförallt kan jag tycka att Transportstyrelsen framstår som rätt korkade när de på fullaste allvar begär att få se orginalregistreringsbeviset från 1916, av en kille som hittat något tyskt underverk som var nysåld i Dresden.......... Har man varit någotsånär uppmärksam på historielektionerna så borde man veta att 1916 års orginalpapper från Dresden är ingen idé att fråga om....... Att sen killen hade den svenska tulldokumentationen från när bilen togs in till Sverige 1918, det spelade ingen roll. Transportstyrelsen ville ändå veta var bilen kom från........ :screwy:

Det är ju inte det att någon ifrågasätter nyttan med ursprungskontroll, bara hur den utförs. Givetvis ska det inte gå att åka till Tyskland och sno en BMW och få den registrerad i Sverige . Men ingen tror ju att killen med det tyska underverket från 1916 har snott den. Eller att jag varit i Holland och stulit en Brockway . Det tror ju inte ens Transportstyrelsen .

Jag har mailat regeringskansliet för att ta reda på vilket regelverk Transportstyrelsen jobbar efter. Svensk författningssamling talar bara om att ursprungskontroll ska utföras, inte hur. Alltså, Transportstyrelsen hittar på sina egna regler så följdakligen bryter de inte mot något regelverk när de beter sig som idioter eftersom de godtyckligen utformar sina egna regler. Härligt :screwy: Ska man bråka med dom om det här krävs en massa advokater o grejer. MHRF jobbar på det :thummar: Givetvis är mitt fall med bland de som MHRF har som exempel.

Ja,ja,sista ordet är inte sagt i den här frågan....... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

5 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59 x 2
Michigan 125A -59
Dodge WC 51 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42
GMC CCKW 353 -45
Brockway B666 -44 x 2
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Volvo Amazon -67
Lynx 4100 Boondocker

Toost

#69 » 11:56:59, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häng ett klippdäck på den då är det en åkgräsklippare som inte behöver registreras.
Lycka till med registreringen!
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Maskinist Wannabe, BCS 725

magloman

#70 » 21:09:24, 21-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med trailerqueen’en ? ;)
Varit på några träffar än?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

osla

#71 » 10:55:37, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär lika för en bekant som köpte en finsk kraz, var ett j*vla jobb att få klart med papperna. När de väl var klart så började bilprovningen jävlas också, han fick vända i porten vid ett par försök av regg besiktning
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates