Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lambdasond

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Andy80

#31 » 13:20:08, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Främre och bakre lamdasond på Opel introducerades när Astra G kom -98. Jag har en sån nämligen.
Andy80
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


kimmen

#32 » 18:08:37, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt TS för trådkapningen Nu ska vi inte vara så seriösa, utan nu ska vi spara bensin på miljöns bekostnad, förlåt alla fiskar för övergödning
Det här menade jag i tidigare inlägg

Det här gäller bara system med en lambdasond som på gamla system, nyare vet jag inte om det fungerar

Vad jag menade var att ta bort sonden som sitter i framkant på katalysatorn och sätta dit den i bakkant när man har svetsat dit nytt mutterstycke, och pluggat mutterstycket i framkant

Vitsen med det hela är att sonden kommer att mäta syrevärdet EFTER katalysatorn , vilket är nära 0 %

Sonden kommer då att skicka en signal till styrenheten att minska på bensinen för att få upp syrevärdet
Styrenheten minskar på bensinen, då höjs syrevärdet FÖRE katalysatorn, men katalysatorn kommer att äta upp allt syre och lambdasond den får fortfarande 0% syre, Hihi..och sen börjar det om… Hela tiden för lite bensin till katalysatorn och bilägaren åker om kring och myser med en till en början med en stor bensinbesparing, bilen blir lite svagare :grin:

Tyvärr så blir katalysatorn lite seg när den inte får arbeta optimalt så det blir sämre med tiden :???:
Kanske man kan ha två sonder och växla med en knapp och rensa katalysatorn i emellanåt, har ej provat :coffee:
med knapp
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#33 » 22:30:53, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, katalysatorn kan inte "äta upp" syre hur länge som helst, det rör sig om max några tiotal sekunder åt gången. Så det som händer är att lambdaregleringen går mycket långsammare än vanligt, med större svängningar mellan fet och mager blandning.

Det kan vara intressant att ha ett oscilloskop inkopplat till lambdasondssignalen under körning och se hur den ser ut med lambdasonden före resp efter katalysatorn. Om bilen har en möjlighet att få ut ett värde som talar om hur mycket lambdaregleringen måste korrigera (det finns ju på alla bilar med OBD 2, och på en del äldre bilar också) så kan det vara av intresse. På Volvo med "rödblocks" -motorer tror jag dock bara den möjligheten finns i 360 med LU-jetronic samt en del tidiga 760 med K-lambda, där finns det en analog signal man kan mäta på för att se vad regleringen har för sig.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates