Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vindkraftverkens lönsamhet

221 inlägg • Sida 15 av 15
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Viktorputts

#211 » 21:42:37, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl bara António Guterres som är FN tjänsteman?
Viktorputts
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#212 » 22:21:34, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Alexn72 skrev:
Mats i Myrhult skrev:Verkningsgrad:
Bensinmotor - 30%
Dieselmotor - 40-45%
bensin-diesel - 55%

https://www.nyteknik.se/fordon/55-proce ... rn-6425370



I vilken produktionsbil finns detta idag?
Mitt uttalande kvarstår

Bensin- och dieselbilarna har dessa värden sedan ganska många år. Bensin-diesel på 55% känner jag inte till i något fordon.
Vet att Scania hävdar att etanol ska köras i en dieselmotor för att vara effektiv, inte i en bensinare.


Nja, de där siffrorna gäller vid motorns s k sweet spot, dvs vid den optimala kombinationen av varvtal och effektuttag. Men en motor som används i ett vägfordon kan ju inte ständigt stå och leverera den ur verkningsgradssynpunkt ideala effekten, utan den måste ju täcka in ett stort register av olika belastningsfall, och verkningsgraden är inte alls lika god över hela registret. Som genomsnitt för praktisk körning kan man räkna med kanske 40 % av maximiverkningsgraden för en ottomotor (oavsett om den körs på bensin, E85, gengas, propan eller något annat bränsle), respektive 50 % för en dieselmotor (och det oavsett om den körs på dieselolja, ED95 eller något annat). Och på så sätt kommer vi alltså fram till praktiska verkningsgrader på 0,4 x 0,3 = 0,12, säg 12 % för ottomotorer respektive 0,5 x 0,4 = 0,2, alltså 20 % för dieselmotorer. Ska man skilja på olika slags kolvmotorer så ska man inte göra åtskillnad mellan bränslen utan om motorn arbetar med otto- eller dieselprocessen (dvs om förbränningen sker vid konstant volym eller konstant tryck).

Scania anser sig ha kommit mycket långt med att göra dieselmotorer som är bra ur avgasutsläppssynpunkt när de körs på ED95 (alltså etanol blandad med s k tändförstärkare). Förklaringen till detta är framför allt etanolens förmåga att, liksom andra alkoholer, brinna mer sotfritt än vad den typ av kolväten som ingår i bensin och dieselolja (alkaner mm) gör. Förklaringen till detta är den OH-grupp som sitter på varje alkoholmolekyl, den har alltså redan med sig en del av det syre som behövs för oxidationen.
Det finns ett bra åskådningsexempel för att visa detta. Ta ett spritlampa med veke och iaktta hur den beter sig när man skruvar upp veken mer eller mindre. Det går praktiskt taget inte att få den att sota ens om veken är långt uppskruvad och det förångas mer sprit från den än vad primärluften räcker till för att förbränna. Jämför sedan med hur en fotogenlampa beter sig när man har skruvat upp veken för långt!
Om man inte har någon spritlampa med veke (de är ju sällsynta nuförtiden) så kan man, om än inte lika klart åskådligt, testa med t ex ett trangiakök av den typ som har en ring man kan fälla ner runt brännaren för att få sparlåga. Spritköket brinner praktiskt taget lika sotfritt som vanligt även med strypt lufttillförsel!

Men, för att återgå till etanol i dieselmotorer, så har resan varit lång och utvecklingskostnaderna mycket höga, för att nå till den punkt där Scania är idag. Det är som sagt ingen tvekan om att man har lyckats bra ur miljösynpunkt, men inget är ännu känt utanför Scanias väggar om vad deras moderna etanoldieslar har för egenskaper när det gäller bränsleekonomi, livslängd, driftsäkerhet mm. Deras äldre generation etanoldieslar, som användes i många stadsbussar på 90-talet, var som bekant inte helt övertygande på de punkterna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#213 » 22:22:52, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Är väl bara António Guterres som är FN tjänsteman?

För närvarande ja, Pachauri, Figueres och Strong har varit det. Med arbetsområde miljö/klimat.
Men jag skrev ju att det finns andra också, som uttrycker sig i de banorna. Människor med makt.
Varje sortering ger upphov till ett nytt förvaringsproblem. :sad:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#214 » 22:28:08, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Torbjörn
Intressant utläggning! Men det är ju för att kunna köra så nära denna optimala punkt (vridmomentmax) som man har växellåda. CVT kan ju göras tillräckligt stark för att fungera i traktor. De behöver ju inte vara felbenägna som i VW.
Varje sortering ger upphov till ett nytt förvaringsproblem. :sad:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#215 » 22:57:43, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:@Torbjörn
Intressant utläggning! Men det är ju för att kunna köra så nära denna optimala punkt (vridmomentmax) som man har växellåda. CVT kan ju göras tillräckligt stark för att fungera i traktor. De behöver ju inte vara felbenägna som i VW.


Det är ju inte bara varvtalet utan också aktuellt effektuttag som varierar under körningens gång.
Vanligtvis ger ju en kolvmotor bästa verkningsgrad då den går med det varvtal som motsvarar max vridmoment, och vid så högt effektuttag som den medger utan att kräva t ex försenat tändläge för att undvika spikning (på ottomotorer) eller hålla ner NOx-utsläppen.
När man tar ut en lägre effekt, vilket ju sker under större delen av den tid en bilmotor är igång, så försämras verkningsgraden av flera skäl. Dels för att de konstanta friktionsförlusterna börjar spela en större roll, dels (på ottomotorer) för att pumpförlusterna som uppstår då undertrycket i insugningsröret är högt, blir större, och inte minst för att då motorn körs med lågt effektuttag och en ganska liten mängd värmeenergi frigörs i varje förbränningstakt, så kommer en förhållandevis större del av den värmeenergin att ledas bort som förlustvärme via metallytor i förbränningsrummet.

Om man ser på ett diagram där bränsleförbrukningskurvor finns inritade som funktion av både varvtal och effekt, ett tydligt exempel (som i och för sig inte gäller en motor av riktigt årets modell) återfinns som fig 41 på http://runeberg.org/tektid/1939am/0092.html , så kan man iaktta just detta.
Denna motors "sweet spot" ligger uppenbarligen vid ungefär 1700 r/min och 95 hk, och därvid är bränsleförbrukningen under 240 g/hkh. Om vi antar att bensinens värmevärde är 44,4 MJ/kg så motsvarar detta att verkningsgraden är något över 24,9 %.
Antag nu att vi vill ta ut en lägre effekt, t ex 30 hk vid samma varvtal, så ser vi att bränsleförbrukningen då blir ungefär 350 g/hkh, vilket motsvarar ungefär 17 % verkningsgrad. Vill vi ta ut 30 hk så effektivt som möjligt ska det uppenbarligen göras vid ca 600 r/min, varvid bränsleförbrukningen blir kanske 275 g/hkh och verkningsgraden ca 21,7 %. Sen är frågan förstås om en sådan segdragning verkligen är tillrådlig i praktiken, även om man skulle ha en växellåda som medger saken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

P-sson

#216 » 23:41:48, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började att läsa denna tråd tyckte att de spårade ut ganska fort, nu har inte rubriken inget med inläggen att göra. Har inte läst alla inlägg , vindkraft måste vara lönsamt, så som de byggs på många plaster i år.
Är skälv del ägare.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

Mats i Myrhult

#217 » 09:36:42, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Började att läsa denna tråd tyckte att de spårade ut ganska fort, nu har inte rubriken inget med inläggen att göra. Har inte läst alla inlägg , vindkraft måste vara lönsamt, så som de byggs på många plaster i år.
Är skälv del ägare.

Ja, på samma sätt som det är lönsamt med pyramidspel för vissa.


@Torbjörn
Ja, själklart! Sett till uttagen effekt i förhållande till potential så blir "verkningsgraden" låg. Men det är ju mer en fråga om val än om teknisk möjlighet för motorn. Möjligen kan man säga att det är en fråga om teknisk möjlighet och trafiksäkerhet för fordonet.
Varje sortering ger upphov till ett nytt förvaringsproblem. :sad:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#218 » 15:05:33, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
P-sson skrev:Började att läsa denna tråd tyckte att de spårade ut ganska fort, nu har inte rubriken inget med inläggen att göra. Har inte läst alla inlägg , vindkraft måste vara lönsamt, så som de byggs på många plaster i år.
Är skälv del ägare.

Ja, på samma sätt som det är lönsamt med pyramidspel för vissa.

Du får det til å høres ut som om alle kostnader med fossil energi er bakt inn i den prisen man betaler for den som forbruker.
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#219 » 12:09:33, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Började att läsa denna tråd tyckte att de spårade ut ganska fort, nu har inte rubriken inget med inläggen att göra. /../

Sant.
Kanske någon Mod med sax och klister kan ordna. . :klia:

Ny trådtitel... . :klia: . "Teorier om växthuseffektens verkan; om kol, olja, gas och alternativa energikällor"
//R
---------------------------
Lite snett är också rakt.
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Bergslagen / Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Volvot24 (trådstartaren)

#220 » 20:33:39, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja... Jag undrade egentligen omvindkraftverkspark, Gässlingegrundet kan vara lönsamt om möllorna inte snurrar...

En vecka sedan snurrade dock 9 av 10.

Även om det ena verkade peka åt fel håll.

Kanske det snurras runt med en motor, nu när det är tal på ev försäljning?

Ska ju se bra ut då....

Senast jag läste i lokaltidningen, var det visst två, med problem. Och båten som användes för service, lagning mm, är såld och ligger nu i östersjön.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

63an

#221 » 21:37:20, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ju placeras ute i Gävlebuken en skog läste jag nånstans men har minnet blivit kort? Inga problem att sjölägga kabel från Forsmark Finland ska väl vara enklare lägga matning till Gävle istället för stolpar med fortfarande kabel men visst ja kärnkraften ska läggas ner :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates