Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Frågor om Svarvning.

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

AN (trådstartaren)

#1 » 15:16:56, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffat mej en ZMM C8C svarv. Vet egentligen inget om svarven eller märket, men den dök upp i närheten. Ville egentligen hellre ha en lite större svarv, men när de dök upp till rimligt pris så var de ofta långt borta, så då skulle ju transport ordnas. De svarvar som dök upp i närheten, var oftast väldigt stora, och det ville jag heller inte ha. Men nu har jag iaf något att börja med, då det är över 10 år sedan jag höll på lite och svarvade sist. När jag var yngre var jag med när morfar svarvade, han brukade tillverka saker till mej. Skruvade mycket med mopeder,och motorcyklar, så det tillverkades specialverktyg, trimmades, och renoverades.
Men nu får jag iaf försöka komma igång :smile:

Så tänkte börja med att fråga lita ang val av svarvstål, och skärdata.
Detta är alltså ISO koder för en kombination av material som ska bearbetas och typ av bearbetning?
För att sedan avvändas i tabell när man väljer skärdata?
Detta gäller bara för svarvning med vändskär eller?

Bild
Bild



De ovanstående koderna har inget direkt samband med ISO-kodnyckeln för vändskär? Kodnyckeln har bara med geometrin att göra väl?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


jörgen.ottosson

#2 » 16:27:12, 16-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De övre tabellerna gäller lödda hårdmetall skär, du kommer troligen inte att hitta mycket sortiment i handeln av det i dag.... (men det kan ju ev. vara bra att veta om man kommer över något begagnat.....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#3 » 10:18:45, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lödda hårdmetallskär är av samma materialtyp som vändskär? Sintrad volframkarbid och kobolt typ? All hårdmetall kanske består av det, eller är det metaller över en viss hårdhet, som kallas hårdmetall?

De lödda stålen har väl inte den gula Tin beläggningen?

När jag för många år sedan svarvade aluminium, använde jag några vassa vändskär, som var metallfärgade. Var detta hårdmetall utan ytbehandling, eller var det något annat material i dessa?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#4 » 16:32:02, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De består i huvudsak av samma grundämne ( volfram ) ......men det är lite som att säga att en bildörr och en yxa är tillverkade av samma material ( stål, vilket är sant men inte så informativt....)

Lödda skär är hårdmetall lik väl som vändskär ( men inte riktigt någon metall, det är en keram volframcarbid. ) Skillnaden ligger i att för de lödda skären så har man tagit fram en legering (blandning, recept) som passar bra för en viss typ av bearbetning, men man lämnar till användaren att färdigställa skärgeometrin för den specifika tillämpningen. Vändskären är färdiga ( både till legering och skärgeometri) för det de är tänkta att användas till .....så därför anger man då inte legering, utan ger rekommenderade skärdata och vilken typ av bearbetning och metalltyp som skäret är tänkt till.

( du kan löda fast ett vändskär på en "hållare" med tex silverlod om du känner att det är värdefullt.....men då tappar man ju en del av funktionen)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

rospigg

#5 » 16:44:46, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den guldfärgade beläggningen gör eggen mindre vass, därför är hårdmetallskär för plaster och mjuka metaller obelagda.
De går att tillverka alt. slipa till en snuskig eggskärpa. (jodå, jag har skurit mig på sådana svarvståls egg ett antal ggr.)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"

AN (trådstartaren)

#6 » 23:29:45, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Jörgen och Rospigg :grin:

jörgen.ottosson skrev:Lödda skär är hårdmetall lik väl som vändskär ( men inte riktigt någon metall, det är en keram volframcarbid. ) Skillnaden ligger i att för de lödda skären så har man tagit fram en legering (blandning, recept) som passar bra för en viss typ av bearbetning, men man lämnar till användaren att färdigställa skärgeometrin för den specifika tillämpningen.

Aha, så de lödda ska man slipa själv?


rospigg skrev:Den guldfärgade beläggningen gör eggen mindre vass, därför är hårdmetallskär för plaster och mjuka metaller obelagda.
De går att tillverka alt. slipa till en snuskig eggskärpa. (jodå, jag har skurit mig på sådana svarvståls egg ett antal ggr.)
/Rp

Då var det sådana jag använde till Alu. :smile:


Om man ser i tabellerna för skärhastighet, så finns det bara tabeller för snabbstål och lödda hårdmetallplattor. Är boken för gammal eller använder man inte tabeller till vändskär? Eftersom de har så mycket olika former, vinklar och mönster?

Matningen borde ju vara lite svår att ange väl, har man ett stycke med stor diameter och matningen är tex 0,3mm/r, så matas det väl fortare om man har ett stycke med liten diameter an ett stycke med stor diameter, även om skärhastigheten är samma. Eller tänker jag helt fel nu? :klia:

På hårdmetallerna anges ingen matning, är det för att man ska räkna ut den själv med hjälp av "profildjupsformeln", som finns angiven i boken?
Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#7 » 06:23:59, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tabeller (med bla skärhastighet och rekommenderad matning) för vändskär finns hos tillverkaren (ofta också på asken de kommer i), eftersom det inte går att säga generellt. ( mer än att man kan använda hårdmetallvärdena i din bok som "tummregel" )

och det blir inte mer exakt än att snabbstål ligger mellan 10-25m/min i skärhastighet ( beroende på kylning, hur det är slipat, vilket matrial mm) och hårdmetall ligger ca 10ggr högre ( 100-250m/min ) .....men i speciella fall kan det vara både högre och lägre.

Matningen mm/varv är alltid mm/varv oavsett varvtal, ..... det är bara det att stålet rör sig fortare mot chucken ( m/min) med högre varvtal

det som styr matning är hur bråttom man har ( om man grovsvarvar) = större matning, man väljer då en spånbrytande geometri som fungerar vi den matningen ......eller hur fin yta man vill ha (fin-/slät-svarvning) då har även nosradie betydelse ( större radie, mindre matning ger finare yta)


det är bara varvtal och diameter som avgör skärhastighet du kör med.( och det bör stämma med det skär du valt)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#8 » 23:59:34, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angreppspunkten på skäret, är det exakt i centrum på det man svarvar, eller något över eller under?
Hur är det med vinkeln på stålhållaren/fästet, laborerar man med den, eller blir det omslipning eller byta av skärplatta om man vill ha annan vinkel?

Vad använder ni för kylmedel? Kanske inte är så kritiskt med kylning om man kör med hårdmetallplattor och tar det lugnt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#9 » 05:06:25, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

stålet ska vara så nära som möjligt men strax under centrum för utvändig svarvning och strax över för invändig (kanske nån 1/10 mm)

äldre svarvar för snabbstål kan man justera skärvinkeln genom att luta stålet i hållaren, men de flesta nyare ( de senaste 50-70 åren :grin: ) så går inte det (om man inte lägger in shims)....då får man slipa om eller använda en annan platta.

jag brukar hålla mig på varvtal ( och matning) så att spånan bara knapp blir blå (för stål) då behövs oftast inte kylning. men man kan smörja lite med någon olja om man vill.

min erfarenhet är att kylvätska fungerar bäst om man brukar det ofta ( det kryper in över allt och torkar så allt blir klibbigt och kärvar) om man inte vill göra en grundlig rengöring varje gång man brukat svarven.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#10 » 11:28:49, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är skärhastigheterna, det varvtalet där resultatet blir bäst, eller är det mer ett maxvarvtal man kan hålla och samtidigt ha god livslängd på stålen. Iaf hårdmetallen har ganska höga hastigheter.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#11 » 17:52:34, 03-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en kombination av bra resultat och livslängd på stålet och bearbetningstid . (ofta är livslängden på stålet bäst i lägre området = mindre värme....men om man har en maskin som kostar 1000-2000kr/timme så vill man ligga lite högre i skärhastighet även om det betyder att stålet inte håller lika länge.....privat så sparar jag hellre på stålet) .....kör man alldeles för låg skärhastighet (för typen av stål och material) så riskerar man att hamna i "löseggsområdet" ( = material "kletar fast" på plattan = dåligt resultat och större slitage på stålet, eftersom bitar bryts loss från det när "påkletat" material släpper ) .....och det är i det läget det kan vara bättre att använda snabbstål om man inte kommer upp i det varvtal som behövs för hårdmetall på den diameter man vill svarva.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#12 » 11:58:07, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte lite på gängning i svarv, med tapp och snitt, alltså inte gängsvarvning.
Fick med en hållare för gängsnitt, med moreskona att sätta i dubbdockan. Är det tänkt att man ska köra svarven sakta och veva efter med gängsnittet? Det kräver ju att man vevar väldigt exakt så att snittet inte ska "slira" och dra sönder gängan. Man kan väl inte heller ha dubbdockan lös, och låta den dra sej in själv?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tkgb

#13 » 12:53:58, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glider bara dubbockan lätt när den är lös går det bra att gänga med den.
Man kan ju veva så pinolen följer stigningen ungefär så slipper dubbockan röra sig så mycket.

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

östemann

#14 » 13:50:43, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en ''flytande'' gängsnittshållare som tillåter en viss fjädringsmöjlighet i bägge riktningarna är det bättre att dubbdockan är fastspänd och centrerad och följa upp med veven både i inmatningen och utmatningen.Beror ju även på hur stora gängor det är frågan om.

2 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

östemann

#15 » 14:32:15, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och får väl tilläggas att om det är möjligt så svarvar man av 2 tiondelar av ytterdiametern innan man gängar till det med gängsnitten!
Det brukar bli bättre slutresultat i långa loppet och sparar mer på gängsnitten när de inte behöver skära bort '''skalet'' på ytan. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Comanche88 och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates