Yanmar YSM 8 startar inte
-
Boho
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Yanmar YSM 8

Yanmar YSM 8 startar inte
Jag har en Yanmar YSM 8 pÄ segelbÄten och den har alltid varit pÄlitligt. NÀr den skulle upp för vintern var det dock stört omöjligt att fÄ liv i motorn sÄ nu Àr bÄten pÄ land men utan vinterkonservering (sjövattenkyld). Yanmar YSM 8 Àr en en encylindrig motor med förkammare. Den Àr ju i grund och botten vÀldigt enkel vilket gör det Àn mer enerverande att inte fÄ igÄng den. Motorn gÄr runt men tÀnder inte. Det finns ju ventillyftare och om man tar upp den sÄ gÄr motorn lÀtter vilket jag tolkar som att det finns kompression. Batteriet Àr 1 Är gammalt och ger bra kraft men jag har inte mÀtt det. Hittills har jag luftat motorn pÄ alla luftpunkter som finns och Àven lossat inloppet till spridaren för att se att brÀnsle kommer fram vilket det gör. Jag behöver nu hjÀlp (eftersom jag Àr nybörjare pÄ omrÄdet) med nÀsta steg och funderar pÄ följande:
1. Gammalt brÀnsle. BrÀnsleförbrukningen i en segelbÄt Àr ju inte stor sÄ hela tanken pÄ 21 liter omsÀtts inte pÄ en sÀsong. Jag brukar försöka fylla pÄ sÄ att tanken Àr full inför varje vinter för att undvika kondens. Ser inget vatten i avskiljaren men har hört att det skulle kunna vara uppblandat, vilket jag tycker lÄter konstigt. Kan brÀnslet ha blivit gammalt och tappat kraft och det Àr dÀrför den inte tÀnder? Hur ersÀtter man i sÄ fall enklast allt brÀnsle i systemet?
2. Spridare. Sitter ju bara med 2 skruvar men jag har hört skrĂ€ckhistorier om det kan sitta fast och krĂ€ver specialverktyg för att fĂ„ loss.Ăven om motorn gĂ„r kanske det Ă€r en bra detalj att serva?
3. Kompression. Kan man enkelt avgöra om man fÄr tillrÀckligt utan mÀtare?
4. Startgas. MÄnga har starka Äsikter om detta men vissa hÀvdar att en liten mÀngd inte gör skada? Köpte en burk pÄ Biltema men lÀst sen "Ej för dieselmotorer" vilket inte kÀndes sÄ bra. Finns det olika typer av startgas? Verkar ju finnas mÀrken som anger att de kan anvÀndas pÄ dieselmotorer (t ex Turtle)?
Hur stor Àr risken att en motor fryser sönder om man har saltvatten kvar i den? Bor pÄ vÀstkusten sÄ det blir ju inte extremkallt.
Vore som sagt toppen med lite kloka rÄd och en möjlighet att lÀra sig lite mer om motorn.
Bo
1. Gammalt brÀnsle. BrÀnsleförbrukningen i en segelbÄt Àr ju inte stor sÄ hela tanken pÄ 21 liter omsÀtts inte pÄ en sÀsong. Jag brukar försöka fylla pÄ sÄ att tanken Àr full inför varje vinter för att undvika kondens. Ser inget vatten i avskiljaren men har hört att det skulle kunna vara uppblandat, vilket jag tycker lÄter konstigt. Kan brÀnslet ha blivit gammalt och tappat kraft och det Àr dÀrför den inte tÀnder? Hur ersÀtter man i sÄ fall enklast allt brÀnsle i systemet?
2. Spridare. Sitter ju bara med 2 skruvar men jag har hört skrĂ€ckhistorier om det kan sitta fast och krĂ€ver specialverktyg för att fĂ„ loss.Ăven om motorn gĂ„r kanske det Ă€r en bra detalj att serva?
3. Kompression. Kan man enkelt avgöra om man fÄr tillrÀckligt utan mÀtare?
4. Startgas. MÄnga har starka Äsikter om detta men vissa hÀvdar att en liten mÀngd inte gör skada? Köpte en burk pÄ Biltema men lÀst sen "Ej för dieselmotorer" vilket inte kÀndes sÄ bra. Finns det olika typer av startgas? Verkar ju finnas mÀrken som anger att de kan anvÀndas pÄ dieselmotorer (t ex Turtle)?
Hur stor Àr risken att en motor fryser sönder om man har saltvatten kvar i den? Bor pÄ vÀstkusten sÄ det blir ju inte extremkallt.
Vore som sagt toppen med lite kloka rÄd och en möjlighet att lÀra sig lite mer om motorn.
Bo
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15 - ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik

Re: Yanmar YSM 8 startar inte
Om motorn har glödstift sÄ bör du kolla detta, en "riktig" förkammardiesel Àr nÀstan omöjlig att fÄ igÄng utan fungerande glöd. Undvik startgasen!
-
v240tic
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52 - Ort: Meland, nord for Bergen

- Kontakt:
Ingen glÞdestift pÄ den motoren. Startgass skal ikke brukes pÄ dieselmotorer, du Þdelegger stempelet/stempelringene. For Ä hjelpe motoren I gang kan du ta av luftfilterburken og rette en liten propanflamme mot innsuget under startforsÞk. Den varmere luften vil hjelpe motoren til Ä starte.
-
lillmalen
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: HydrovÄg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfrÀs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3 
Eller varmluftspistol ned i insuget...
-
G_Hackman
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Arboga GM2512

Hur mycket lÀttare gÄr motorn nÀr du anvÀnder ventillyftaren? SvÄrt att kvantifiera sÄ klart, men det ska vara rejÀl skillnad.
Min erfarenhet av Yanmar YSx Àr att de Àr mycket pÄlitliga. Dock finns det tvÄ saker som kan hÀnda. Det ena Àr att det rostar hÄl i en kylvattenkanal i toppen. Det andra Àr att det rostar hÄl i avgaskröken sÄ sjövatten kan ta sig ner till avgasventilen (och in i motorn).
Jag har varit med om det senare. Man mÀrkte inget av att det rostat hÄl i kröken men uppenbarligen skedde det. NÀr saltvattnet kom i kontakt med ventilen sÄ rostade bÄde ventil och sÀte och blev snabbt otÀt. Motorn blev mycket svÄr att starta, om den gick igÄng överhuvudtaget sÄ gick den uselt och var oanvÀndbar. Dock fanns det kompression kvar hela tiden men uppenbarligen inte tillrÀckligt.
Plockade av toppen. Gravrost pÄ bÄde ventil och sÀte. Detta trots att det bara kan ha varit lÀckage i nÄgon vecka. Rosten var dock inte vÀrre Àn att det gick att fixa och ÄteranvÀnda ventilen. Slipade givetvis in insugningsventilen med för Àven den hade hunnit rosta. I övrigt sÄg allt bra ut. Cylindern var ok utan rost (och utan vÀndkant). Spridaren, som var enkel att ta loss, kollades av en diesel mek och ansÄgs vara helt ok.
Sen var det bara att sÀtta ihop igen med en ny avgaskrök. Motorn startade hur lÀtt som helst och gick perfekt.
Tror inte pÄ gammalt brÀnsle, det Àr ju diesel. Möjligen vatten i brÀnslet men det borde du sett i avskiljaren. Vissa YSx har elbrÀnslepump (förpumpen). I sÄ fall Àr det lÀtt att tömma och byta. Annars fÄr du suga ur. Inte sÄ kul.
Blir det kallt över tid sÄ fryser den sönder oavsett om det Àr salt eller sötvatten. Ska ju bli kallt nu i veckan. SÄ du mÄste se till att tömma vattnet helt eller köra i glykol. Har jag rÀtt i att avgaskröken Àr kass sÄ behöver du ocksÄ fÄ ut vattnet ur cylindern snabbt för att slippa att bÄde topp och cylinder rostar sönder
Min erfarenhet av Yanmar YSx Àr att de Àr mycket pÄlitliga. Dock finns det tvÄ saker som kan hÀnda. Det ena Àr att det rostar hÄl i en kylvattenkanal i toppen. Det andra Àr att det rostar hÄl i avgaskröken sÄ sjövatten kan ta sig ner till avgasventilen (och in i motorn).
Jag har varit med om det senare. Man mÀrkte inget av att det rostat hÄl i kröken men uppenbarligen skedde det. NÀr saltvattnet kom i kontakt med ventilen sÄ rostade bÄde ventil och sÀte och blev snabbt otÀt. Motorn blev mycket svÄr att starta, om den gick igÄng överhuvudtaget sÄ gick den uselt och var oanvÀndbar. Dock fanns det kompression kvar hela tiden men uppenbarligen inte tillrÀckligt.
Plockade av toppen. Gravrost pÄ bÄde ventil och sÀte. Detta trots att det bara kan ha varit lÀckage i nÄgon vecka. Rosten var dock inte vÀrre Àn att det gick att fixa och ÄteranvÀnda ventilen. Slipade givetvis in insugningsventilen med för Àven den hade hunnit rosta. I övrigt sÄg allt bra ut. Cylindern var ok utan rost (och utan vÀndkant). Spridaren, som var enkel att ta loss, kollades av en diesel mek och ansÄgs vara helt ok.
Sen var det bara att sÀtta ihop igen med en ny avgaskrök. Motorn startade hur lÀtt som helst och gick perfekt.
Tror inte pÄ gammalt brÀnsle, det Àr ju diesel. Möjligen vatten i brÀnslet men det borde du sett i avskiljaren. Vissa YSx har elbrÀnslepump (förpumpen). I sÄ fall Àr det lÀtt att tömma och byta. Annars fÄr du suga ur. Inte sÄ kul.
Blir det kallt över tid sÄ fryser den sönder oavsett om det Àr salt eller sötvatten. Ska ju bli kallt nu i veckan. SÄ du mÄste se till att tömma vattnet helt eller köra i glykol. Har jag rÀtt i att avgaskröken Àr kass sÄ behöver du ocksÄ fÄ ut vattnet ur cylindern snabbt för att slippa att bÄde topp och cylinder rostar sönder
-
Boho
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Det blir att testa med varmluftspistol. Ă
terkommer med resultatet. Tack för alla tips.
- rospigg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

Prova pumpa i nÄgra slag med oljekannan i insuget (nÄn matsked) och se om den kommer igÄng.
Ruskar den till liv sÄ fattas det kompression.
/Rp
Ruskar den till liv sÄ fattas det kompression.
/Rp
-
nimbus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Var kommer dieseln ifrÄn? Sjömack eller frÄn annan stans?
- "it always impossible until itÂŽs done"
Favorit ordsprÄk: "sÄ gÄr det"
Favorit ordsprÄk: "sÄ gÄr det"
-
Boho
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Sjömack
-
Janson1
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15 - ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik

Boho: Har du fÄtt liv i den Àn?
-
Boho
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Hej
Nu gick den igÄng med hjÀlp frÄn en varmluftspistol. Tack för all hjÀlp.
FÄtt kört igenom med fÀrskvatten och fyllt med glykol.
Blir spÀnnande att se om den vill gÄ igÄng till vÄren. Jag hoppas det var ngt tillfÀlligt. Tror ni att det vore en bra idé att fÄ spridare servade?
Nu gick den igÄng med hjÀlp frÄn en varmluftspistol. Tack för all hjÀlp.
FÄtt kört igenom med fÀrskvatten och fyllt med glykol.
Blir spÀnnande att se om den vill gÄ igÄng till vÄren. Jag hoppas det var ngt tillfÀlligt. Tror ni att det vore en bra idé att fÄ spridare servade?
- rospigg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

En dÄlig spridare Àr billig att ersÀtta
/Rp
/Rp