Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

83 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Janson1

#76 » 17:01:01, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev nog otydligt. Det jag menar att 12-15 bar vid 0 (ingen) utstyrning är väl helt normalt. Detalj 12 är väl i ganska gott skick då? Sen går det ju åt en del olja när den vinklar ut, dels olja som försvinner via skyttelventilen och dels lite inre läckage här och var i både pump och motor. Eftersom det är fullgott tryck vid 0 (ingen) utstyrning och trycket sjunker till nästan 0 (noll) vid utstyrning så kan det ju bero på att motorerna är totalslut, och om nu det är ett intermittent fel så kan ju bägge motorerna inte vara bra för att sen vara totalslut för att sen vara bra igen... Fungerar lastaren samtidigt som man kör emot nåt så drivhjulen stannar? (den borde vara kopplad parallellt med den ena pumpen?) Om nu bägge pumparna pumpar för fullt vid tex drivning framåt och laddpumparna inte hinner med att återfylla så borde denna läckolja bli en del och borde gå att luska ut hur mycket, om det "forsar" eller inte... Har hydraulmotorerna nån "skvallerledning"?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stridis2

#77 » 17:09:16, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:
Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.

Tack!
Det går säkert att mata motorerna externt, tanken är intressant.


Såg på din hemsida att du hade en 2,5-tons grävare. Denna borde vara hyfsad att ha som "provbänk". Sno hydraultrycket från ena larvmotorn för att kolla Bobcatens drivmotorer, sedan mata larvmotorn från Bobcaten för att kolla dennes pumpar. Du behöver antagligen köpa två lite längre hydraulslangar, men eftersom det inte är frågan om att köra några längre sträckor (trycka in respektive maskin i en grushög) så blir det antagligen inte speciellt dyrt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

buurt (trådstartaren)

#78 » 21:47:10, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Helt imponerad av att du svarar alla utförligt. Blir ju en väldigt bra tråd då. :smile:
Att byta ventilblocket låter ju som en bra ide. Lättare än att plugga, särskilt om du inte känner dej bekväm med att experimentera.
Det ska ju ändå bytas om det skulle bli någon större renovering, så det är ju inte bortkastade pengar.
Då får du ju svart på vitt om det är problem med skyttel och/eller matartrycksventil.

Tack!
Ja, helt bortkastat är det inte kanske, dock är det nog för dyrt att göra en helrenovering, om det visar sig att det är det som krävs.



Jac skrev:
Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva...



Hur kan det vara helt normalt att matartrycket blir noll när pumpen vinklar??? Detta är ett closed loop system, returen från motorn går rätt in på pumpens lågtryckssida igen. Små mängder olja läcker förbi kolvarna i pump och motor, denna mängd olja måste ersättas av matarpumpen, i ett nytt och friskt system är detta några enstaka liter per minut. Överskottetsoljan från matarpumpen går åt till att flusha ut gammal olja och in med ny på lågtryckssidan. I tillägg används detta tryck som servotryck för att styra vinklingen av pumpen.
Trycket på matarpumpen ska hålla sig mer eller mindre konstant oavsett om man kör full fart, krypkör, full belastning eller ingen belastning. Lågt matartryck i ett closed loop system är den mest konkreta felindikator man kan tänka sig.

https://youtu.be/zyzsTfADvJA

Tillbaka till förvirring.
Jag begriper texten och förstår ändå inte. Vad är lågt matartryck, vid belastning, den mest konkreta felindikatorn på? Vad är felet i så fall?




Janson1 skrev:Det blev nog otydligt. Det jag menar att 12-15 bar vid 0 (ingen) utstyrning är väl helt normalt. Detalj 12 är väl i ganska gott skick då? Sen går det ju åt en del olja när den vinklar ut, dels olja som försvinner via skyttelventilen och dels lite inre läckage här och var i både pump och motor. Eftersom det är fullgott tryck vid 0 (ingen) utstyrning och trycket sjunker till nästan 0 (noll) vid utstyrning så kan det ju bero på att motorerna är totalslut, och om nu det är ett intermittent fel så kan ju bägge motorerna inte vara bra för att sen vara totalslut för att sen vara bra igen... Fungerar lastaren samtidigt som man kör emot nåt så drivhjulen stannar? (den borde vara kopplad parallellt med den ena pumpen?) Om nu bägge pumparna pumpar för fullt vid tex drivning framåt och laddpumparna inte hinner med att återfylla så borde denna läckolja bli en del och borde gå att luska ut hur mycket, om det "forsar" eller inte... Har hydraulmotorerna nån "skvallerledning"?

Jag svarar ändå, även om citatet är till ett annat inlägg...
Jag är med på att motorerna kan vara sopslut då. Det faller dock om den, som tidigare ägare säger, ändrat sig tillbaka till funktion igen. Vad det nu innebär, han har ju knappast testat mot orörligt hinder, som jag. Lastaren fungerar fint, den pumpen ger direkt till ventilpaketet för lastaren, det är alltså inte samma krets alls. Laddpumparna suger från filterhållaren, som returen från ventilpaketet förser med olja.
Jag har ingen anong om pumparna, alltså hydrostatpumparna nu då, pumpar fullt eller ej. Resten fattar jag inte. Skvallerledning? Läckoljeledning? I så fall har den det. Men som jag skriver i tidigare är det ju ej bedömbart hur mycket "mycket" läckolja är, det kan ju vara upp till 20%, beroende på pumpar/motorers kvalitet och hur slitna de är. Bara genom att lossa, kommer inte ge ett tydligt svar.
Filmerna på det i tidigare inlägg, de på Youtube var ju väldigt förklarande, tyckte jag.



Stridis2 skrev:
buurt skrev:
Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.

Tack!
Det går säkert att mata motorerna externt, tanken är intressant.


Såg på din hemsida att du hade en 2,5-tons grävare. Denna borde vara hyfsad att ha som "provbänk". Sno hydraultrycket från ena larvmotorn för att kolla Bobcatens drivmotorer, sedan mata larvmotorn från Bobcaten för att kolla dennes pumpar. Du behöver antagligen köpa två lite längre hydraulslangar, men eftersom det inte är frågan om att köra några längre sträckor (trycka in respektive maskin i en grushög) så blir det antagligen inte speciellt dyrt.

Tack! Det låter lätt på pappret i alla fall:-) För mig känns det som en mardröm att koppla loss detta och försöka få ihop det med de olika typerna av kopplingar och så vidare.
Idén får nog växa till i huvudet på mig mer, innan jag ger mig på det.


Fast tanken är ändå intressant, i alla fall med ett nytt ventilblock på ena motorn. Med det uteslutet så är ju tanken att mata med en pump som fungerar, tex. grävaren, inte så främmande.
Jag antar att till och med tredje funktion på traktorn skulle orka driva motorn? Eller är det för lågt tryck i en sådan?
Om det är för lågt tryck till motorn, blir den svag eller går den bara sakta då?
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

buurt (trådstartaren)

#79 » 14:38:34, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har fått hem ventilpaketet från USA och det ligger och väntar mycket tålmodigt.
Ska bara samla energi att släpa in maskin igen...

Bild
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

9 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

buurt (trådstartaren)

#80 » 14:04:54, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu är det ändrat i livet för Bobcat.
Grannen ville ha den så nu är det så.
Han kommer att dyka in i detta projekt närmare våren.

Jag ska, som jag skrev, avsluta tråden när (och om) den blir klar.

En liiite irriterande sak är att nu när den stått drygt en månad, tyckte jag den var bättre i driften igår.
Snurrade utan tvekan runt egen axel på asfalt, dock lite fuktig/hal.
Körde även mot fast stopp och då snurrade båda sidor, i alla fall i snön, utan tvekan.
Skulle testat mer när jag körde dieselstopp.
Väg 1766 var effektivt avstängd en stund.
Skönt med stor traktor att dra med.

Hade den inne i natt för att snöa av den och idag var den lite mer tveksam till att vara stark på asfalt (som var torrare idag).


Grannen körde hem den 100 meter och sköt sedan en slang till lastaren. :uupps:

Jag uppdaterar när Christofer kommer fram till något.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

4 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Jac

#81 » 16:18:36, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså bytt ventilkblocket?
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

buurt (trådstartaren)

#82 » 18:17:08, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Du har alltså bytt ventilkblocket?


Nej, det skickades med till grannen.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Janson1

#83 » 21:58:00, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buurt: Hur har det gått för din granne Christoffer och den här maskinen som vi engagerade oss i ganska mycket för ett tag sedan?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dennis_f och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates