Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Missljud från drivmotor Norcar 765

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

doggydoggen (trådstartaren)

#1 » 12:42:13, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Norcar 765 minilastare som jag har ett knepigt oljud från vänster sida av maskinen
ljudet är nästan omöjligt att lokalisera, haft typ alla grannar som legat med huvudet runt drivmotorerna fram utan med säkerhet kunna säga vars det kommer ifrån?, till saken hör att ljudet är väldigt knepigt utformat.
för att försöka förklara så liknar ljudet typ som om det rullar runt kulor i en cyllinder, kliring kliring, jätteknepigt
allt fungerar som det ska och jag kan inte känna något glapp på axeln på drivmotorn, helt stumt, jag tror att det är vänster hydraulmotor som ger detta klingande oljud, men som sagt supersvårt att pinpointa?
motorn är en Danfoss 11008907 TMK 400 FL och vad som kan ge ett klingande ljud i en sån motor begriper jag inte
sitter ju koniska nållager i den och skulle den vara så slut att det ligger nållager å klingar runt så borde man ju känna ett glapp på axeln?
nån som känner igen detta och har någon ide, kanske till och med nån som har en sån här motor att sälja?
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


doggydoggen (trådstartaren)

#2 » 12:48:36, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu besvarar jag mig själv, kom precis på att dessa motorer har broms, hur är detta konstruerat?, kanske nåt med bromsen i motorn som lossnat och dansar runt?
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008

doggydoggen (trådstartaren)

#3 » 03:37:53, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu rivit isär motorn och skall byta tätningar, bromsen var konstruerad som på en triumph motrocykel, he he, ett 10 tal stålskivor med ett tunt papplikande belägg på varannan skiva, inte nå märkvärdigt, men för att byta hjulaxeltätningen så var jag tvungen pressa ur axeln med lager ur huset, även detta väldigt enkelt, packa om en hydraulmotor var inga konstigheter..=)

2 personer gillar det här inlägget.
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008

Jac

#4 » 08:46:52, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löste det problemet?
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

doggydoggen (trådstartaren)

#5 » 13:00:12, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte monterat motorn än, har ju haft ett läckage ifrån axeltätningen på motorn plus att den yttre dammtätningen var helt borta, detta medför ju att oljenivån blir låg i motorn och bromsskivorna ligger då inte komplett dränkta i olja, så min teori är då att dessa skivor lättare kan röra sig å "skrammla"
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008

AN

#6 » 13:41:36, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft isär och oftast fått ihop lite diverse typer av hydraulmotorer, men aldrig grejat med en orbitalmotor vad jag minns.
Läste lite i en PDF jag hittade på nätet.
Trycksätter man alltså även huset på motorn, med matartryck, när man ska släppa på bromsen? Inte bara bromshuset? :klia:

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

doggydoggen (trådstartaren)

#7 » 16:04:19, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror att det finns 2 sätt att koppla in dessa TMK FL, som jag förstår det så blir det aldrig högre tryck i själva bromshuset än returtrycket, på min motor så var typ tätningen väldigt trasig och hade det varit 100bar i bromshuset så hade det garanterat sprutat olja, och det gjorde det inte utan kom en droppe lite sporadiskt, kanske 1 dl dygnet, bromsen släpps när den får tryck, det sitter en tryckplatta som typ på en koppling, fjäderbelastad som trycker på broms skivorna, denna tryckplatta trycks bakåt in i huset vid över 15 bar, sen sitter det 3 slangar till den, A och B sida samt en retur från bromshuset, så fattar jag det, studerade aldrig detta visserligen.
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008

AN

#8 » 21:49:47, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

doggydoggen skrev:på min motor så var typ tätningen väldigt trasig och hade det varit 100bar i bromshuset så hade det garanterat sprutat olja,

Ja arbetstrycket ska ju inte kunna komma in i bromsen.
På skissen ovan, är det matartrycket som leds in i bromsen, när "brake release valve" skiftar läge, så det bör ju bli max 15 bar. Men funderar lite varför det trycksätter huset på själva motorn? :klia:
Hittade du något mekaniskt fel annars då i motorn?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#9 » 09:49:08, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-----------
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

doggydoggen (trådstartaren)

#10 » 10:15:44, 14-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget mekaniskt fel, lager i nyskick, det ända som är att anmärka på är att när yttre dammskyddet varit borta så har tätningsytan blivit rostpitted, tänkte först svarva av 1.5mm och presspassa in en hylsa, men det anser jag blir ett onödigt jobb eftersom den yttre dammtätningen alltid går torrt så kommer den tätningen på en ny motor nötas väldigt snabbt tills tätningen slutar ta i axeln, så jag löste det genom att rengöra axeln med fosforsyra och sedan fylla rost pittingen med jb weld kemisk metall sen eftersom axeln är stenhård så går den inte att göra repa/repor, så använde en enkelskuren fil och drog bort överflödet, blev väldigt bra faktiskt, sen har jag köpt ett 48x60x0.5mm shims för att shimsa in inre oljetätningen, så den tätningen får ny axel att täta mot.. :)
doggydoggen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 - 2008


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates