Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha Sx Viper Mtn

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

sidekrans (trådstartaren)

#1 » 20:45:14, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Har precis avslutat en annan tråd om skoterproblem så startar jag en ny om en annan skoter.
Denna gång är det en Yamaha Sx Viper Mountain 2004. Det är en trippel på 700 kubik som har havererat troligtvis pga att den gått snålt med trasig kolv/cylinder som resultat.

Jag har haft som ett långsamt sidoprojekt att plocka isär den i syfte att reparera.
3 nya kolvar samt en cylinder för återuppbyggnaden är beställda då jag upptäcker ett nytt fel.
Spåret för halvringen i vevhuset har delvis gått sönder både i övre och nedre halvan.

Bild
Bild
Bild

En bild på vevaxeln för att se hur dessa linjeringsringar går in i spåret på motsvarande sätt där.
Bild

Hade jag upptäckt detta tidigare hade jag nog inte beställt alla delar utan sålt bort maskinen.
Finns det något sätt att fortsätta med detta vevhus eller är det upplagt för nytt haveri?
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



sidekrans (trådstartaren)

#2 » 11:51:44, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog det säkra före det osäkra och köpte ett begagnat vevhus i bra skick.

Jag tänker snart montera ihop allt igen men jag tänkte höra om någon har något tips på verkstad i Örnsköldsvik/Umeå-trakten som är duktiga och prisvärda på vevstaksrenovering.
Egentligen är ingenting trasigt men när allt ändå är isärplockat så hade en kontroll och ev. riktning kunnat vara intressant om priset är okej.

1 person gillar det här inlägget.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sidekrans (trådstartaren)

#3 » 09:37:44, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarar på min egen fråga om någon annan undrar.
De ställen jag hittade i närheten av Örnsköldsvik var Umeå motorrenovering (umrab) samt Bäcks motorslip och Sundvall o Co båda i Sundsvall.

1 person gillar det här inlägget.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se