Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skarva bromsrör

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ingoberra (trådstartaren)

#1 » 17:27:30, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen har väl stålbromsrör orginal? Vill ju gärna sätta dit lättbockade kopparör, men då funkar inte en klämringskarv väl? Ser att biltema har skarv för stål/cuni rör. Så då är det cuni rör som gäller isf om man absolut vill ha en klämringskarv?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



vazman 67

#2 » 17:53:04, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Bytte en bit rör tidigare i vinter på en bil,satte biltemas skarv för stålrör,koppar mot stålrör. Fungerade fint.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

torbjorn_forsman

#3 » 18:06:04, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas klämringsskarv brukar i praktiken fungera även på kopparrör, men det kan ju inte garanteras att det alltid går bra.

Kopparbromsrör bör för övrigt inte användas på bilar som har ABS eller bromssystem som av annan anledning är känsliga för slam (t ex om det finns tryckbegränsningsventil för bakbromsarna), åtminstone inte om man tänker ha kvar dem i flera år efter bromsrörsbytet. Bromsvätska reagerar nämligen kemiskt med koppar så den blir svart och får en "bottensats" obehagligt fort.
Jag har helt och hållet slutat använda kopparbromsrör, köper kopparnickellegering istället även om priset är det dubbla. Har inte märkt att kopparnickel skulle vara svårare att arbeta med på något sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#4 » 18:45:47, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt biltemas kopparrör i många År utan problem, lika med deras skarvnipplar som fungerar utmärkt mot stålrör om det rengörs ordentligt innan.
Svart bottensats har jag sett i många originalbilars bromsvätskebehållare då de inte fått vätskan bytt på lång tid, om det beror på koppar eller annat låter jag vara osagt.

Skarvnipplarna har en ful ovana att vara lite känsliga så de går lätt av vid åtdragning. Köp fler än vad som går åt till tänkt arbete.
Väl monterade har jag inte sett några haverier.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

rospigg

#5 » 20:08:56, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast jag skarvade kopparnickelrör mot stålrör så pressade jag konor på båda sidor om skarven.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#6 » 20:27:15, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klämring har jag använt på bensinledningen till fruns Porsche 924 cab. Då med stödhylsa.
Däremot så konade jag stålröret när jag skarvade till CU/NI på V40in
Vid 3:de försöket när jag drog åt koningsvertyget till blodsmak i munnen, då fungerade det.
Tur att man hade satt skruvstycket i växellådsdomkraften.

Klämring är nog mycket smidigare.
Att jag använder koning istället är mest för att jag har täta stoppbitar.
Man konar röret och tätar med en 2 cm kort CU bromsrörsbit.
Då kan man jobba utan stress att bromsvätskan rinner ut samt att man kan (om det behövs) köra ut bilen från garaget med "fungerande" bromsar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Iznogoud

#7 » 20:42:31, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid allt arbete på bromssystemet som kräver öppnande av systemet, skall bromspedalen tryckas ner och låsas med avsett dyrt verktyg eller gratis "kvastskaft mellan ryggstöd och pedal, just för att förhindra att bromsvätska rinner ut och luft sipprar in.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

QV_

#8 » 21:14:57, 28-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men jag "toppar upp" öppnar ledningen och pluggar.
Tycker det är enklare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se