Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo s70-97 svårstartad när man kört en kort stund

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Anders W (trådstartaren)

#1 » 18:28:15, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Ett vanligt fel på min och andras volvo 850-s70-v70 tycks vara att när man kör en kort stund, tex flyttar bilen och stänger av efter bara några sekunder, så är det svårt att starta igen. Min bil tänder lite grann, men vill inte starta. Bilen har gått kring 30000 mil, och på senare tid så har problemet blivit värre. Även om man kör 5-10 minuter så kan man råka ut för detta.
Har kollat lite på volvoforum, en förklaring är att det kan vara ventillyftarna?
Trasiga spjällhus verkar också förekomma.
Jag har inga felkoder på detta, den enda felkod som jag har är "secondary air injection system.." men det är något annat.
Eftersom det verkar vara lite av ett typiskt volvo850 problem, finns det någon enkel (=billig :grin: ) lösning på detta?

m.v.h

AW

Flyttade tråden till lämpligare forum. Kan vara lite svårt o veta vart denna skulle postas. /magloman
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613



bôsht

#2 » 19:51:23, 30-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitna kolvringar + choke = dålig kompression då oljefilmen i cylinderloppen sköljs bort.

Inget specifikt för just Volvo, Toyota jag jobbade med förut hade problemen oavsett bensinmotor och modell.
Bara mala på startmotorn med fullgas tills de börjar tända.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

MartesMartes

#3 » 10:35:55, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ett problem som jag tycker gäller alla insprutningsmotorer(märkt det mest på väldigt nya bilar iofs...), och det ligger väl i att kallstartsventiler osv öppnar upp ("chokar") och sedan hamnar elektroniken i ett mellanläge iom att man slår av maskinen innan man hinner upp i värme(Typ att man startar upp motorn för att se att alla lamporna fungerar efter ett lampbyte, och sedan slår av igen, för att nästa morgon få nöta ganska ordentligt på startmotorn..)

Men det kanske inte blir bättre med åren med vacuumledningar som blir spröda osv....
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

kimmen

#4 » 11:39:59, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ett välkänt fenomen, tror att det gäller dom flästa bilar, inte bara Volvo

Känneteknas av att bilen startar, man stänger av motorn ganska direkt efter och är därefter svårstartad eller startar inte alls, och motorn snurrar lättare än vanligt

Det som händer är att bränslet hamnar på cylinderväggen och kolvringarna börgar surfa på bränslefilmen = dålig kompression, lättare på en blank och sliten cylindervägg, bränslet blöter också ner tändstiftet

Det här händer också när man släpper startnyckeln för tidigt, då hinner inte elektroniken fånga upp motorn

Man skall hålla kvar nyckeln en kort stund efter att motorn startat! speciellt när det är kallt

Det här fenomenet har många fjällresenärer vintertid råkat ut för, bilen startar till, släpper nyckeln,
sen är den omöjlig att starta, bogsering till närmaste verkstad, i med nya stift, ladda batteriet
då går bilen, tyvärr så brukar dem inte ha rätt stift till bilen hemma, tar vad som finns, blir sedan ett senare felsökningsprobelm att lösa...

lösningen enl. biltillverkaren är att hålla nyckeln kvar en kort stund efter start och varmköra

Porsche har löst problemet med att startmotorn stänger av sig själv, man håller bara nyckeln i startläge, släpper när man tycker att motorn går bra
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Anders W (trådstartaren)

#5 » 22:03:19, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Resonemanget kring bränsle på cylindervägg och allmänt trött motor köper jag, men ska detta leda till att motorn inte startar?
Att hydrualiska ventillyftarere svajar om motorn är trött eller oljan utspädd köper jag oxå, men en datorstyrd motor borde väl starta ändå?
Vad vi gör när detta inträffar är att hålla full gas och nöta på med startmotorn, rätt som det är startar bilen. Men vad händer på vintern när set är kallt med klent batteri?
Jag har sett att en av vakumslangarna till flamskyddet är skadad, kan det vara så att det läcker in luft som påverkar styrenenheten som gör att motorn inte vill starta?
På den gamla goda tiden, före 1988, när bilar hade choke, kunde man "sura" ned motorn. Speciellt på båtmotorer och snöskotrar var detta ett problem, men på bilar?
Bilen är ju på slutet av sin karriär, men det vore ändå intressant att kunna utreda detta ämne. tex spjällhusproblematiken på volvo, vad är det?
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

Knut.Karlsson

#6 » 22:25:59, 01-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma symptom men i denna tråd har panelen en annan uppfattning om anledningen.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=11596

Jag hade i min bil vid tillfället i tråden ovan även lite tendenser till ventiltickande. Jag bytte därför olja ett par gånger med kanske 300mil intervall och sedan dess har detta med svårstartad motor inte inträffat igen.

Iof har jag nu koll på att inte stanna motorn direkt utan jag brukar låta den gå någon minut i alla fall. Observera "brukar" det händer att jag inte hinner eller kommer ihåg men den startar snällt ändå. Har jag kanske bara haft tur?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MJ245

#7 » 00:34:18, 02-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är tänd delarna friska? slitet fördelarlock har orsakat detta felet på både 850 och S/70 jag haft..

Spjällhuset är inget vanligt fel på den årsmodellen du har.. elektroniskt spjällhus ( det som brukar krångla) kom på vissa modeller från årsm 99

Lyser lambda/motorlampan?
Kolla att den tänds när du har tändningen på.. rätt vanligt att någon "lagar" bilen genom att ta bort den lampan..

Secondary air injektion har med avgasreningen att göra.. påverkar inte start av bilen..

Kamlägesgivaren kan strula till varmstart men oftast går den skit och misständer om den är dålig.. sätter felkod på det med isf

Vakuum läcka är vanligt på vänster sida (gavel) av insuget sett framifrån.. sitter en slang ansluten där brukar spricka ofta..
Men vakuum läckor tänder oftast motorlampan med..

skulle börjat med att kolla lock, rotor och stift..
MJ245
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:10, 29-04-2007
Ort: Olofsröm
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Hydrema V7F9
Ösa 350
DB 885
Volvo F7
Volvo F610
Volvo Fl610
Scania 112

Anders W (trådstartaren)

#8 » 18:47:04, 03-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Lock, rotor och stift var det första jag bytte, det blev lite bättre av det. Nu i helgen bytte jag olja och filter, den gamla oljan var både svart och tunn.
I och med att men vet om felet så försöker man ju undvika att felet uppstår, så det är jul lite svårt att veta om det hjälper. Kollade även den andra tråden, ventillyftarna kanske spökar också. Bilen har ju gått +30000 mil, så det är ju inte aktuellt med några större reparationer. Däremot så är den i princip rostfri, jag har inte ens bytt avgasssytem, jämfört med gamla 740-940 så är ju detta ett stort framsteg.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se