Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bygga verkstadspress???

172 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

dejvi (trådstartaren)

#1 » 21:25:07, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har länge funderat på att bygga mig en verkstadspress. Tycker man springer ganska ofta och lånar morfars eller den i skolan så med en liten insats kunde man ju fixa en ganska fin åt sig själv också! Har varit och gjort lite industrispionage på den som finns i skolan och tänkte utgå ifrån den, men vet inte hur stor man skall nöja sig med. Är väl som med allt annat att den är alltid 5cm för liten någon gång... (men kan inte för det bestämma mig!)

Bild

Bild

Är en sån här press i skolan:
compac press

10mm tjocka plåtar till "bordet" och "taket" och 12x60mm i stolparna/benen! Har en 14mm plåt hemma som jag hade tänkt använda till bordet och taket. Till benen måste jag handla lite material! Men i övrigt så tror jag att jag kör på något i denna stil...

Jag hade tänkt fixa till en vanlig flaskdomkraft så den fungerar uppochned, skall gå att fixa med en snårkel i sughålet. Gjorde det idag, fungerar, men jag är inte nöjd! För det första var det lite strul med att lufta och för det andra så är det så himla långsamt att stå och pumpa dessa, man blir ju led för mindre!

Så nu tänkte jag försöka luska ut lite möjligheter till att ta hjälp av lite tryckluft för att få en snabbrörelse och sedan handpumpar man när det behövs kraft.

Hansborg (intern länk) har en fin modell på hur man kan dela en flaskdomkraft, tänkte att man kanske skull kunna använda denna modell och göra ett tätt lock på oljebehållaren och en tryckluftsanslutning. Kan något sånt fungera?

Bild
Såhär borde väl en flaskdomkraft vara uppbyggd?

Då tänkte jag mig en sånhär lösning:

Bild
Här är alltså cylinderröret och kolven delad från själva basplattan på domkraften. Cylinderröret svetsas i sin tur fast på en ny platta (med slanganslutning) och denna platta sedan i själva pressen, se Hansborgs modell!

En del av cylinderröret kapas av och toppen av det svetsas igen med en slanganslutning. Basen på domkraften ansluts då med slang med sjäva cylindern! Locket på oljebehållaren svetsas också igen med en anslutning för tryckluft. Då kanske det skulle fungera att trycka ut kolven med hjälp av tryckluft, eller kommer någon av backventilerna i pumpen att sätta stop för detta? Borde de inte vara öppna rätt väg? Om inte kan det hjälpa att ha pumpkolven i olika lägen?


Den andra modellen bygger på samma princip men här har jag gått runt hela pumpen...
Bild
Samma som ovan men även ett rör ner i behållaren så att olja trycks upp genom röret och sedan in i kolven. En backventil förhindrar rundpumpning.

Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Vore skönt att slippa handpumpa långa tomkörningar. Man får köra med tryckluft tills kolven ligger an mot det som skall pressas och sedan börjar man handpumpa!

Säkerhetsbestämmelser som bryts? Och övriga säkerhetsaspekter som bör beaktas? Är drygt 800bar för att komma upp i 20ton så det är ganska mycket tryck i systemet...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



MekJan

#2 » 21:50:35, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Portopover brukar gå att köpa till överkomligt pris har ju en väldigt bra pump med snabbkoppling har en färdigbyggd sådan på jobbet lite klent stativ men annars har den funkat bra.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

dejvi (trådstartaren)

#3 » 22:06:48, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Portopover brukar gå att köpa till överkomligt pris har ju en väldigt bra pump med snabbkoppling har en färdigbyggd sådan på jobbet lite klent stativ men annars har den funkat bra.


Hur många bar får man ur en Portopover? Är väl ingen färdig snabbkoppling för tryckluft, eller finns en sån också? På domkraften som jag har tänkt att använda så skall man upp till 800bar för att få de 20tonnen som den är specad för! Känns ganska vilt med 800bar men så är det...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

MekJan

#4 » 23:30:58, 22-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kolla pressen på jobbet på måndag men det sitter en speciell koppling på den som skruvas ihop tror att den är från drift o underhållsteknik pump o kolv har funkat bra men stativet höll inte för min ryske kollega så det är liite skevt.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

dejvi (trådstartaren)

#5 » 08:42:12, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kolla gärna! En bild är inte heller fel! Vill inte göra något förhastat så alla tankar och ideer mottages tacksamt i detta skede!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Jonas Ryrfeldt

#6 » 09:10:17, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en hembyggd press. Liknar väldigt mycket din skiss, men är byggd en nyårshelg för sådär 20 år sen.... I början hade jag en 10tons portopower i den, men bytte ganske snart till en 20tons domkraft. Den tycker jag räcker till det mesta, dock inte allt.... Har en vanlig pelardomkraft som hänger upponer, kopplad till en extern oljebehållare som sitter högre upp. Domraften är fylld med olja o funkar då upponer. Det är ett elände att lufta ur domkraften men sen funkar det fint. Saknar dock snabbgången......

Håll igång. Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Bengt Erik Eriksson

#7 » 09:36:44, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dethär kanske ni redan tänkt på.. Men de få flaskdomkrafter jag mekat har haft ett litet hål i cylindern för att begränsa lyfthöjden så inte kolven blir instabi. Har trott att hålet även funkat som avluftning till behållaren. Använder man en sån permanent uppochned borde oljan läcka ut eller åtminstonne fukta. Har ni ens det hålet¿
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dejvi (trådstartaren)

#8 » 15:12:14, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!

Tack för alla tips o synpunkter! Det som jag är lite orolig för med att trycksätta luften inne i tanken är att man blåser in bubblor i oljan! Hur stor är riskerna? Hur förhindrar man det? Stryper luftflödet rejält eller finns det bättre alternativ?

Borde man ha tanken över cylindern i detta fall för att få luften att stiga av sig själv? Blir det ett elände att ha tanken lägre?
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Hansborg

#9 » 16:14:50, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte köpt domkraften redan, köp en som redan hänger uppåned.
20ton är för lite med tiden, men klarar det mesta, förutom rotorslåttermaskiner å styvare järn.. :razz:

Ugefär så här ser min ut..

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

dejvi (trådstartaren)

#10 » 16:29:14, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Har du inte köpt domkraften redan, köp en som redan hänger uppåned.
20ton är för lite med tiden, men klarar det mesta, förutom rotorslåttermaskiner å styvare järn.. :razz:

Ugefär så här ser min ut..

Bild


tack för skissen. Gissade att den var konstruerad på det viset! Jag har inte hittat någon domkraft som hänger uppochned... Köpte för ett tag sedan en vanlig och monterade snårkel i sughålet, men jag är inte riktigt nöjd med hur det fungerar (ett elände att lufta är det...) och så är det ju ett oändligt pumpande. Nåväl det kanske man borde godkänna för hobbybruk, men tänkte i varje fall ventilera lite ideer på att få till en snabbrörelse! Genom att dela domkraften som Hansborg tycker jag att luftandet borde sköta sig själv ganska långt och så är det lättare att handskas med. När domkraften väl är på plats skall det ju fungera utan att hela tiden vara rädd för att hamna ut för en massa luftande!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

G-son

#11 » 18:32:23, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En verkstad här hade en press där en vanlig rättvänd domkraft stod på en fjäderupphängd "mellanbalk". När man pumpade "upp" domkraften stod kolven stilla mot övre balken, och själva domkraften och den hängande balken den stod på trycktes neråt, det man pressade med satt på undersidan av den balken.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Polarmotor

#12 » 19:55:42, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på min lösning. Pressen är byggd av balkar från ett pallställage.
Bild
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

dejvi (trådstartaren)

#13 » 21:03:05, 23-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polarmotor skrev:Här är en bild på min lösning. Pressen är byggd av balkar från ett pallställage.
G-son skrev:En verkstad här hade en press där en vanlig rättvänd domkraft stod på en fjäderupphängd "mellanbalk". När man pumpade "upp" domkraften stod kolven stilla mot övre balken, och själva domkraften och den hängande balken den stod på trycktes neråt, det man pressade med satt på undersidan av den balken.


Jo, jag har sett många av de där modellerna jag också! Är ju enkelt att bygga så, men blir inte en sån för mig! En av orsakerna är att jag vill kunna flytta presskolven i sidled! Går säkert att ordna på något vis med de där modellerna också men det känns mer robust och gediget att ha en kolv som är uppochned monterad i "taket"!
Men tack för tipsen i vilket fall som!

Är det någon som vet hur de verkstadspressar som har snabbrörelse av kolven med hjälp av tryckluft fungerar? Vore kul att veta hur "proffsen" har löst det!

Och vad har ni för bredd på bordet/ramen? Har inte bestämt mig för hur stor jag skall göra den ännu!
Senast redigerad av dejvi 21:04:16, 23-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

jörgen.ottosson

#14 » 20:15:50, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du ha en "billig" pump/cylinder så borde det räcka att montera ett sugrör för oljan och returfjädrar i en vanlig pelardomkraft för att kunna vända den upp och ned.

Lånade en genomskärning fån Jula för enkelhetens skull. http://www.jula.se/hydraulisk-pelardomkraft-229468

(det röda är mitt "kladd" för sugrör och fjädrar)
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#15 » 20:20:43, 24-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:...
Är det någon som vet hur de verkstadspressar som har snabbrörelse av kolven med hjälp av tryckluft fungerar?
...


Om du inte behöver någon kraft, så borde det räcka att trycksätta "oljebehållaren" med tryckluft. ( tyvärr sabbar fjädrarna det lite...)

Hur "profsen" har gjort vet jag inte
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se