dogen skrev: I fjol köpte jag en thermomatic shuntautomatik med utomhusgivare. Det var ett fantastiskt lyft.
(innan hade vi en manuell
ventil från en
radiator som nästan gick
att ställa på 10 grader när
Den svajjade en hel del och det funkar
ju inte riktigt då vi har golvvärme i hela huset).
Håller tanken tillräcklig temp mellan eldningarna? Jag
vet att vedförbrukningen ibland kan öka markant när folk
monterar shuntautomatik genom att tanken kyls av för snabbt.
Ju mer tempen i tanken sjunker ju mer öppnar shunten och på
"slutet" accelererar tempsänkningen, brukar oftast märkas
vid sprängkyla. Eldar man ofta eller har stor vattenvolym har
detta däremot ofta ingen betydelse.
Ibland kan en manuell shunt spara betydligt med ved, det är bara
att ta på "gensen" om det är lite kylslaget när man kommer
hem efter jobbet. Är det däremot någon hemma på dagarna kan ju
denne agera shuntgubbe och ändra lite lagomt under dagen.
Istället för laddomat sitter det en termisk ventil som öppnar vid 73 grader. Vattnet kommer snabbt upp i denna
temperatur i lilla kretsloppet och börjar sedan ladda tanken.
Är detta riktigt? Man brukar ju ha en ventil som inte öppnar före ca
90 grader och sen stänger vid ca 70, detta för att få upp verkningsgraden
på pannan och för att skjuta in hett vatten i tanken. Det är förövrigt
så en laddomat funkar.
men vi har en väldigt lång skorsten så vi har så det blir över med råge.
När murstocken är varm så tycker jag nästan att draget är onödigt bra. Det brinner aldrig lungt i pannan.
En dragbegränsare skulle kanske funka:
http://www.dinvvsbutik.se/dragluckatige ... 54119.htmlDet vore intressant att se vad jag ligger på för rökgastemperaturer. Hur bör man mäta detta? Hur långt ifrån pannan skall man sätta den? Direkt efter? Borra och sätta en termometer i murstocken direkt efter?
Det intressanta är ju att veta hur heta rökgaserna är direkt efter
pannan. Man brukar mäta dessa i "stosen" mellan pannan och muren.
Med björkved brukar jag ha sekundärluftsluckan rätt mycket öppen. Lite eller inget om jag bara eldar barr. Rätt eller fel? Hittade ett flertal riktigt gamla böcker om vedeldning då dessa pannor var aktuella. Det var inte riktigt tydligt. Man skall rent teoretiskt kunna komma upp i ganska bra
verkningsgrad i dessa..
Ett sätt att kolla verkningsgraden på själva hettan är med
en rökgastermometer, men detta säger ju inget om verkningsgraden
på själva systemet, egentligen vill man ju inte släppa ut värmen i
skorstenen, (elda för kråkorna) utan den ska man ju ta till vara i
pannan. Däremot kan man kolla den totala verkningsgraden på
tankladdningen (som är det intressanta) genom att ta tid på hur
lång tid det tar att värma upp tanken från en given temperatur till
en fastställd högre (tex mellan 60-80) gentemot vedförbrukningen
med fullt ös i pannan och justera drag och dyligt utefter detta värde.
Obs att detta får man göra en gång vid varje eldningstillfälle för att få
ett riktigt värde då verkningsgraden på vattnet ökar med temperaturen.
Ja, du begriper nog vad jag menar.
"Genser-tröja på norska, gensen-tröja på bonnmål mellannorrland."
Loke