Och vi börjar väl då med mitt krypin =verkstaden=v
Hela projektet genomfördes före min digikameraålder så jag har tyvärr inga som helst bilder från byggskedet. v restes 2002-03, grunden grävdes hösten -01. Här har vi ingen väg bråttom . Som på de flesta jordbruk så är det mest hela tiden nåt byggprojekt på gång. Oftast bygger vi nog helt på egen hand, så vi kan det ganska bra dethär med att gjuta betong!!!
Bygget är till 100% genomfört av mig och min far. Enda undantaget är golvet som vi anlitade en firma att göra gjutningsarbetet på. De var väl en 6-7 man som höll till i närmare 12 timmar. Golvet samt sulan/sockeln som elementen står på består av fabriksbetong, resten(kulvertintag, väggelement, mellantakselement mm) är blandat på gården med egen rostfri natursand med passande fraktioner.
Planering är halva jobbet brukar man ju säga och det har jag tagit fasta på i mitt bygge. Det första besluten jag gjorde var att under inga omständigheter bygga för liten v. Jag brukar ofta flina brett åt såna som hela tiden bygger enligt "just precis"storlek och ett antal år efteråt måste bygga till, kanske till och med flera gånger. Blir v för stor kan man alltid dela in den eller använda den som varmgarage åt traktorerna mm. Detta gjorde att jag valde att bygga den enligt samma mått,i linje och i höjd med maskinhallen bredvid= 14x19m=266m^2 med ett avstånd av 25m emellan så att man ska kunna vända med en större traktor+vagnskombination eller kanske t o m lastbilskombination(vet inte om det är möjligt dock) husen emellan. I ett senare skede blir det kanske att bygga ihop hallarna med ett regntak, antingen genom att fortsätta med sadeltaket rakt över eller så lägger man ett högre sadeltak i vinkel till de andra taken så att man kan kippa av släpvagnar under tak.
I o m kravet på samma golvnivå(kan vara bra t ex vid truck- eller pumpkärretransporter husen emellan) så hamnade jag att fylla upp närmare 1,5m i det vänstra hörnet på första bilden. Nåja, ingen fara, det finns sand så det räcker i nått av våra sandtag....
Här är alltså v till vänster i bild.
Två vikportar(b*h=4mx4,2m) i ena änden. Uttagen på bilden är bl a fläktutblås, skorsten från varmluftsblåsaren(temporär), damsugaruttag, 1- och 3-fasuttag samt ett hål där jag ska ta ut högtryckstvättslangen när jag får tvättplattan gjuten nån gång Över hela gaveln går ett 13,5m långt isolerat betongelement som stöder upp mittelementet. Balken ifråga gjöts på den kvarvarande delen av sulan(=jämnt och fint underlag) innan alla element var resta.
Och en större vikport(4,8mx4,8m?) i andra. Ger möjlighet till bogsering rätt igenom v om så skulle behövas. Alla portar är egentillverkade, knappast lönsamt men de är förb----- hållbara.
Enda riktiga Autocad ritningen jag fått gjord... Svarta sträck armering=8mm-20x30cm maskor. Röda (förhandritade)
sträck är golvvärmeslangarna. Vidare finns där utmärkt väggar, mellanväggar, golvbrunnar, kranarmsfundament(stora runda blå bollen)=väger ca 7 ton. lyftmärlor(i golvet) för karossuträtningar, kulvertbrunn(stora fyrkanten) mm. Notera att slingorna närmast portarna är betydligt kortare än slingorna i mitten av huset. Detta eftersom energibehovet är störst vid portarna. Slangen är även tätare monterad där.
Och här en bild av stockarna till värmeslingorna. Tot ca 800?m(20?mm) PEX-slang gick det åt.
Eftersom v är ganska nybyggd så är den ju inte heller riktigt färdig(blir en verkstad nånsin färdig ). På insidan finns ju nog en hel del man skulle kunna göra ännu men i det stora hela så... Saker som ännu är lite på hälft är bl a takfönster, dammsugningssystem, slamning av ytterväggar med vitcement, golvvärmeinkoppling(panncentral+kulvert), ytmålnig av portdörrar, takrännor mm, mm.
Funderingar så här långt? Eller ska jag fortsätta med insidan...
En sak som kanske blev lite oklar: Alla isolerade såväl som oisolerade väggelement samt "mellantaks"element(där såna finns) är egentillverkade!!! Hur vanligt är det tro i Sverige? I Finland tippar jag nog att det byggs ett flertal betongelementhus varje år av hemmablandad betong. Det gäller ju förstås att man vet vad man gör. På vår gård är det det andra elementhuset och fler kommer det garanterat att bli...
Länk till lista över mina övriga byggen på maskinisten: ja-bond77 @ Maskinistmedlem... ...med grävlastare