Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H7MC bromsar, funktion efter återmontering

4 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

albert hagander (trådstartaren)

#1 » 17:35:45, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har nu fått hem min H7MC serienr 1519, enligt boken, kan man hitta serienummer på maskinen?
Jag har börjat göra iordning den lite, rensat el och försökt återställa och få igång funktioner.
Bromscylindrarna och huvudcylindrarna läckte så jag har packat om dem, troligtvis har inte bromsvätskan bytts någon gång och hydrauloljan innehålt vatten, det fanns spår av korrosion i cylindrarna.
Hur får jag igång bromsarna igen efter återmontering, är det något specielt trick med luftningen?
En fråga till, bomcylindern läcker lite, det blir llite fuktigt, kan man byta kolvstångstätning uta att ta isär cylindern?

Tack på förhand

@lbert
albert hagander
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:26, 21-02-2005



Anton

#2 » 17:58:40, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Albert!!

Tillverkningsnummer finns på en plåt på luckan mellan ventilblock och dieselmotorn.
Bromsarna luftar man precis som på en bil. Är Du ensam kan Du använda handbromsen för att lägga ut tryck, sen stänger man ventilen och släpper handbromsen.
Huvudbromscylindern har en hydraul och en bromsvätskedel. Bromsvätskedelen finns packningssatser till. Hydrauldelen har en packning och stödring på kolvstången. Allting går byta. För att byta "kolvstångtätning" måste man blocka bort själva hydrauldelen. Här finns också stor risk för rost bildning i cyl. röret.
Ett tips till elsystemet. Använd fuktdrivande spray och tar sen reläna och kontakter bort en och en och lägg på lite vaselin.
Och tänk på att ange alltid maskinnummer när Du beställer reservdelar.
I bomcyllen är väl inte originalpackningen och stålringen kvar. Lyft locket och kolla om det är gummi direkt. Det finns den gammle packningssatsen kvar som är delad.Om stålringen är kvar så får Du såga bort den för att skapa plats till den gammle satsen.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

albert hagander (trådstartaren)

#3 » 22:49:05, 17-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabt svar!
Jag ska kontrollera tillverkningsnumret, kan man se vilken årsmodell det är?
Det är färdbromsen jag pratar om, jag har bytt tätningar både i hydrauldelen och bromsvätskedelen, bromsen tar lite men det käns inte riktigt.
Är det så att de nya satserna kolstångstätningarna till bomcylindern är helt i gummi?

@lbert
albert hagander
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:26, 21-02-2005

Anton

#4 » 09:54:03, 18-03-2005
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!!

Jag förstår att det gäller färdbromsen men man ta hjälp av grävbromsen ändå. När Du lägger i grävbromsen så ta också färdbromsen. Bara parkeringsbromsen vore lite klen!!

Du har tillverkningsnummer 1519 sa Du. 1987 tillverkades nummer 1345-1554. Så det bör var en 87a.

Kolvstångstätning är på den här modellen en odelad gummi-nylontätning med en stålring som avslutning mot locket. Tar man bort stålringen så passar den "gammle" tätningssatsen som finns delad.Den är helt av gummi med en smal vit stödring av hårdplast.

Ha det!!

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se