Biltema har sålt rödsprit som innehåller metanol:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=75989
Röd etanol
RÖD ETANOL INNEHÅLLER LIVSFARLIG METANOL, 36-1545 samt 36-1546 återkallas
Biltema har tyvärr utsatts för ett allvarligt fel från vår leverantör. Istället för röd etanol, har vi fått metanol.
Vid normalt bruk har den felaktigt levererade produkten nästan samma egenskaper som röd etanol. Skillnaderna går inte att upptäcka utan provtestning. Det är dock livsfarligt att dricka produkten som innehåller metanol. Röd etanol ska inte under några omständigheter drickas!
För att vara på den säkra sidan, vill vi uppmana alla våra kunder att återlämna röd etanol som köpts hos oss. Detta gäller oberoende av förpackning och till och med om produkten har använts och fungerat normalt. Detta för att vi vill vara helt säkra på att ingen har livsfarlig metanol i etanolflaskor.
Kom ihåg att produkten kan vara farlig även om du inte själv tänkt dricka den. Andra kan dricka den av misstag, t.ex. ungdomar som experimenterar med alkohol, inbrottstjuvar eller någon som hittar produkten i soporna.
Alla våra kunder som återlämnar röd etanol får tillbaka hela inköpssumman.
Vänliga hälsningar Biltema
Nu tror ju inte jag att nån av Maskinistens medlemmar sitter och pimplar T-sprit framför dumburken på lördagskvällarna men som BT säger i citatet här ovan, gojan kan ju hamna i fel händer.
Själv har jag nån liter kvar i en 4-litersdunk, den tänke jag nog returnera.
Och för oss maskinister finns det faktiskt en riktig teknisk anledning att återlämna spriten:
För oss som ibland jobbar med aluminium så är ju riktig T-sprit ovärderlig som smörjmedel vid borrning/gängning med mer. Jag har en gång i brist på T-sprit provat med metanol och det var inte alls lika effektivt.
Lite teknisk info för den nyfikne:
Etanol är vad vi i dagligt tal kallar brännevin. T-sprit är normalt sett etanol med färgmedel och kräkmedel.
Ingår även till 85% i bränslet E85. Resterande 15% är vanlig bensin eftersom etanolen inte är nåt vidare vid kallstart.
Även i den vanliga bensinen på mackarna ingår för övrigt 5%(?) etanol.
Ren etanol har lägre energiinnehåll än bensin. Därav att förbrukningen ökar om man skiftar från bensin till E85. Det går ju åt mer bränsle för att få ut samma effekt.
E85 sägs ha ett oktantal motsvarande 104 oktan, detta beror främst på att etanolen kyler bättre än bensinen under kompressionen. Därför kan E85 om det används på rätt sätt ge högre effekt i en given motor än vad ren bensin kan.
Metanol, även kallat träsprit är det som bl a används som modellmotorbränsle. Kan ej drickas. Eller jo, det kan man men bara en gång för nästa gång ser man inte flaskan.
Metanolen orsakar alltså blindhet och dödfall.
Metanol har ännu lägre energiinnehåll än etanol men ger i alla fall möjlighet att ta ut mer effekt än på E85 och detta beror dels på att metanol kyler ännu mer än E85, dels på att metanol måste förbrännas i betydligt större mängder (större munstycken) än E85 vid samma mängd syre. Mer bränsle kompenserar alltså för det lägre energiinnehållet men bränsleförbrukningen straffas ju synnerligen hårt.