Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Fyllnad (massor) bildfråga!

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

prosten (trådstartaren)

#1 » 01:19:31, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jobbar på min tomt och har två frågor. Vi tar den utan bild först:

På en del av tomten där det mest troligt kommer att bli en gräsmatta (om 1-2 år när allt är klart) fyller jag ut och jämnar av med sand/morän som jag tar från min källarutgrävning. Jag "skakar" ut detta från gallerskopan så att störe stenar försvinner. Mindre grus och stenar kommer då med i utfyllnaden, men fyllnaden består nästan enbart av sand. Tjockleken på detta sandlager är mellan 10-50 cm...

Frågan är ifall det är "dumt" att fylla med detta material? Tänker framförallt på om det riskerar att bli för tätt så att det inte dräneras igenom vid (kraftigt) regn framöver? Jag har (hittils) inte paddat detta, men det blir säkert packat då jag larvar runt med min grävare ovanpå..






Bildfrågan! :grin:

Har grävt ut för källare bland annat och fått MYCKET större sten över. Vill framförallt bli av med den som är för stor att skicka till kross och då tomten sluttar ganska brant i ena ändan tänkte jag använda mycket av denna sten som fyllnad här. På bilden ser man en gammal stenmur till höger som ligger i tomtgränsen och denna sluttar neråt. Skulle uppskatta att det skiljer ca 2m i höjd, som jag iaf delvis tänker fylla ut. Man ser en gul flukt på pinne som sitter i stenmuren, denna indikerar en tänkt "sluthöjd" på muren.

Jag tänkte det kunde vara en bra ide att först plocka bort matjorden och lite av den lösare moränen som låg under och därför har jag grävt en "grav" parallet med stenmuren. Längst ner i "graven" ligger lite fyllnadssten som jag slängt i.


Bild


Tanken är att även fortsätta "från andra hållet" med utfyllnaden så att graven går hela vägen bort till muren/husen längst bort i bild.


Min plan är nu:

1. Fyll graven med stora stenar.
2. Bygg "ihop" graven med den befintliga muren med så stora stenar som möjligt.
3. Lägg mindre sten på "toppen" av den "nya tjocka muren".
4. Markduk ???? ??! Behövs det?
5. Fyll sedan på med sand/fint grus som jag har på tomten. Därefter matjord.

(4-5) görs in mot min tomt, längst till höger (mot grannen) tänkte jag bygga upp en "tunn mur" på toppen så man får intrycket av at det är en tunn mur som går "hela vägen upp".



Var lite svårt att förklara, men jag hoppas mina tankar framgår.


Jag har aldrig jobbat med markarbeten och utfyllnader tidigare så jag skulle verkligen uppskatta om någon har någon kommentar på hur jag har tänkt göra.
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07



Mats i Myrhult

#2 » 11:15:13, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det inte läge för sådana där nätkassar (som jag just nu glömt namnet på) som man fyller med sten och förankrar inåt, om du ska bygga så högt och med jordtryck på en sidan. Annars kanske din granne plötsligt får ommöblerat i trädgården. :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Gustavors

#3 » 11:57:23, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vore det inte läge för sådana där nätkassar (som jag just nu glömt namnet på) som man fyller med sten och förankrar inåt, om du ska bygga så högt och med jordtryck på en sidan. Annars kanske din granne plötsligt får ommöblerat i trädgården. :mrgreen:


"Gabioner" kanske? http://www.demex.se/standard-gabioner-sv.aspx

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

prosten (trådstartaren)

#4 » 12:00:08, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Vore det inte läge för sådana där nätkassar (som jag just nu glömt namnet på) som man fyller med sten och förankrar inåt, om du ska bygga så högt och med jordtryck på en sidan. Annars kanske din granne plötsligt får ommöblerat i trädgården. :mrgreen:


Jo, det hade nog varit bra om jag haft sorterad sten i lämplig storlek (och kassar)....

Jag hoppas dock att denna lösning kan fungera med tanke på att det är en del riktigt stora stenblock samt att "muren" blir rejält bred. Skulle gissa på mellan 5-10m.... eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

Mats i Myrhult

#5 » 16:03:26, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gabioner var ordet. Jag har sett sådana som varit fyllda med sten i mer blandade storlekar än de som visades på Gustavors länk, tyckte det var snyggare faktiskt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mats_o

#6 » 16:47:59, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Travad sten håller. Man byggde ju stenmurar innan det fanns gabioner :)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#7 » 16:55:26, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:Travad sten håller. Man byggde ju stenmurar innan det fanns gabioner :)


Jodå, men det är mer tidsödande om man vill få det rätt.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

mats_o

#8 » 18:15:42, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
mats_o skrev:Travad sten håller. Man byggde ju stenmurar innan det fanns gabioner :)


Jodå, men det är mer tidsödande om man vill få det rätt.


Absolut. Det är en konst att göra snygga stenmurar (önskar att jag kunde själv men jag fixar bara högar)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

w_larsson

#9 » 22:00:38, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålänge inte underlaget riskerar att rasa så lär ju inte stenarna röra på sig. 5m brett stenröse blir ju skitstarkt!
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

atlashjul

#10 » 22:25:47, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk bara på att om du lägger fin massa ovanpå stora sten så kommer denna att försvinna ned i mellan stenarna tills det är fyllt i alla skrymslor, kan ta några år!. kanske kan va värt att ta någon typ finare kross och vattna ner i mellan. Sand är väl lätt att få ner men sköljs lätt iväg vid skyfall om det är något utlopp någonstans. Men alla gör som dom vill med sitt.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

prosten (trådstartaren)

#11 » 23:40:48, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Tänk bara på att om du lägger fin massa ovanpå stora sten så kommer denna att försvinna ned i mellan stenarna tills det är fyllt i alla skrymslor, kan ta några år!. kanske kan va värt att ta någon typ finare kross och vattna ner i mellan. Sand är väl lätt att få ner men sköljs lätt iväg vid skyfall om det är något utlopp någonstans. Men alla gör som dom vill med sitt.



Bör man alltså köra med markduk ovanpå översta stenen/krossen för att sedan lägga sand/matjord på detta?
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

prosten (trådstartaren)

#12 » 23:44:50, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar:



Klipper in den andra frågan jag hade igen nedan:

(Kort version: Släpper 50cm sand igenom vatten "nog bra" för att stå emot skyfall?)

"På en del av tomten där det mest troligt kommer att bli en gräsmatta (om 1-2 år när allt är klart) fyller jag ut och jämnar av med sand/morän som jag tar från min källarutgrävning. Jag "skakar" ut detta från gallerskopan så att störe stenar försvinner. Mindre grus och stenar kommer då med i utfyllnaden, men fyllnaden består nästan enbart av sand. Tjockleken på detta sandlager är mellan 10-50 cm...

Frågan är ifall det är "dumt" att fylla med detta material? Tänker framförallt på om det riskerar att bli för tätt så att det inte dräneras igenom vid (kraftigt) regn framöver? Jag har (hittils) inte paddat detta, men det blir säkert packat då jag larvar runt med min grävare ovanpå.."
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07

atlashjul

#13 » 19:59:29, 03-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen spec eller så, jag tänkte mest på att ytan sjunker hela tiden om det är en massa tomrum under.(ex fylla en grund på det viset och bygga på, vill ju ge sättningsskador) men en gräsmatta är väl inga problem om du vill efterfylla med jämna mellanrum. Men vattnar du ordentligt under fyllning så du får i alla sprickor så blir det inga problem. Men få ett underlag som tål skyfall (tar undan vattnet med en gång) så får du nästan ha stora sten upp till ytan.Bästa resultatet för mycket ytvatten på en gång, är nog lagom lutning och slät hårdpackad yta med någon typ av dränering /dike i kanten. Snabb avrinning rakt ner i marken är svårt att få till oavsett.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

w_larsson

#14 » 21:54:25, 03-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara till o fylla upp, skippa duken, se till så du har fall på ytan, hyr/låna den största välten du kan få tag i, kör med den tills grannarna undrar va fan du håller på med!
Användarvisningsbild
w_larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:14:48, 24-02-2008
Ort: Höör
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: EW150C

prosten (trådstartaren)

#15 » 19:35:36, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Så här ser det ut nu:

Bild

Jag har byggt en bit av den nya utfyllnaden och lagt små stenar överst. Tänkte stampa på rejält med en 500kg padda. Det är väl ingen nackdel att lägga dit markduk???! Kommer inte att gå åt så mycket så tänkte "hellre för bra än för dåligt"...
...efter paddning (och ev. duk) blir det fyllnad med sand sedan har jag en "passage" att åka ut på med grävaren som jag kan ha som plattform när jag skall fyllla ut restan av diket (neråt/uppåt).
Användarvisningsbild
prosten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:30:48, 05-09-2012
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: ECR88 Plus -07


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se