Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Kina-svarv

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

emcocompact5 (trådstartaren)

#1 » 13:52:19, 02-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon erfarenhet av den "blå/grå kinasvarven :CJ0618A-350 finns på bla Vtygsstallet.Dubbavstånd 350mm, dubbhöjd 90mm. Verkar finnas flera alternativ vad gäller: motorstyrka - chuckstorlek 80 - 100 mm. Jag har en EmcoCompact 5, där varje back i 3-backschucken ligger an mot en uppsatt axel med 11mm. Den chucken är av typen "borrmaskins-chuck",har ingen riktig chucknyckel
Har letat ef hemsidan till den här svarven, men inte hittat.

Min Emco har inte: steglös varvtalsreg - längdmatning - toppslid.
Den tänkta svarven får inte väga mer än ca 50 kg.Min säkring tål inte mer än 6A.

Med vänlig hälsning P - E A
emcocompact5
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Ej angivet
Maskin: 245-82

oler

#2 » 15:38:51, 14-07-2013

Det är ju en typisk "kina" maskin. Produceras åt nästan oändligt antal varumärken, alla med sin färgsättning och logga. Har inte provat just den maskinen men kan tänka mig att den är som kineser är mest. Lite glapp här och var, något tveksamt materialval osv är vad jag konstaterat när jag provat. Men har man det i åtanke vid användande fungerar det säkert. Det är ju en "Hobbysvarv".
Vad ska du använda den till?

Kan du inte skaffa ny chuck till Emcon? Jag vet visserligen att reservdelar till Emco kan vara lite knepigt.

Variabel motorstyrning är ju bra så länge det fungerar. Själv föredrar jag mekaniska transmissioner (finns ju även variator). Det är kanske mest eftersom jag inte är så road av att felsöka elektronik den dagen det havererar.

Alternativ kanske?
http://www.blocket.se/stockholm/Fin_gam ... a=23_8&w=3

Blomqvist, Myford och liknande hittar man ju ganska ofta på Blocket.

Saknar ju dock variabel hastighet och är 3fas för det mesta. Men det är ju enkelt att byta motor på dom svarvarna då den sitter lättillgängligt på baksidan. Sätta dit en variabel enfas motor istället? Är priset bra kan man ju lägga lite pengar på att byta motor.
Sen väger den ju lite mer än 50 kg (typ 80-90 kg). Men vikten är ju bra att ha för stabiliteten när man jobbar.
Eller du kanske ska ha den i lägenhet eller liknande med begränsat utrymme? Då är ju en Blomqvist i största laget.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

emcocompact5 (trådstartaren)

#3 » 16:17:48, 14-07-2013

Till Emcon finns , såvitt jag vet bara org chuckar som passar (önskar mig en riktig chuck inte borrmaskin-modell ) då blir det org: 3 - back ala borrmaskinmodell. Utrymmet är en bänk i ett garage = begränsat utrymme. Emco 5 väger dessutom bara 20 kg, varit lätt att flytta.
Dessutom uppskattar jag steglösheten . Vilket i praktiken innebär kanske 20 - 30 varv/min.
Men alternativet byta från 3-fas el 1-fas med varvtalsreg är förstås ett alternativ. Varvtalsregulator separat kostar ca 800 - 1200 kr.
P - E
emcocompact5
Fler än 10 inlägg

Maskin: 245-82

Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner