Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Totalrenovering av MF35!

153 inlägg • Sida 1 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

MN (trådstartaren)

#1 » 08:00:01, 14-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ämnet delades ur från denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6928
/mod ja-bond77


Dags igen! provmontering av "Volvomotorn" i MF... Började vid 18-tiden med detta:

Bild

1,5 timmar senare var motorn loss...
Bild

Klockan 22 var motorhuven på igen! observar det tjusiga styrstaget! Den som monterat frontlastare på traktorn hade vissa problem med frigången :uupps:
Bild

Trångt vid hydraulpumpen som tar i fläktkåpan men det är det enda problemet. T o m generatorn går fritt med framaxeln i sin näst smalaste spårvidd.
Bild

Sålunda inga bekymmer så långt. kommer använda MF remskivor (kortare) så blir det mer plats runt generatorn samt att anslutningen vattenpump - termostathus kommer i samma linje.

Härnäst skall alla 3 motorer demonteras och alla delar blandas huller om buller... nä, för att välja ut de bästa bitarna.

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



MN (trådstartaren)

#2 » 07:51:02, 29-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu rivit ur "volvomotorn" igen och rivit ned den och de övriga 2. När jag knuffade ut första kolven så rasslade det till på golvet... Delar av kolvringar och "ringland" i tusen bitar! :uupps:

Bild

Märkligt att maskinen gick men det kan ju förklara vevhusventilationen :???:

Fodren ser ut att vara av gjuten typ, inga vändkanter och henspår hela vägen.

Bild

Får se där jag dragit ur dem om motorn är konverterad till gjutfoder för motornumret säger ngt annat. Den är förmodligen renoverad tidigare för flera pinnbultar till toppen var dragan med rörtång...

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#3 » 11:35:58, 05-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs: Å tusan - säljaren sa att det var en helikopter... :thumme:

Nåja, strippade ned sista motorn dvs den som satt i traktorn och vars cylinderlopp visades i början. Första kolven som åkte ur såg utt att vara i nyskick (!) men när de bägge andra kom så rasslade det igen på golvet! Samma skador som på "volvomotorn". Sotskärning säger "min" verkare. Hrrrm...

Blev förvånad när ett foder åkte ur och det inte alls är ngt kromfoder utan gjutet!

Bild


Perkins original
Bild

Motorn måste vara renoverad för den är ren invändigt och packningarna var fräscha men varför är loppen helslut?

Motornumret är skumt eftersom det är en bokstav i det och på Malte Månsson har de ingen aning...

Bild

Redo för högtryckstvätten
Bild

Bygger nog på Volvoblocket - om det nu verkligen är gjutfoder i den och foderlägena är runda - då främre kamaxellagret är en lös bronsbussning och inte bearbetat direkt i blocket som på MF-versionerna
Bild

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#4 » 07:40:05, 10-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, det var kromfoder i "Volvomotorn". Skit oxå. Nåja, får väl bygga på blocket med det konstiga motornumret och fräsa in ett bronslager till kamaxeln och fixa trycksmörjning av detta (detta lager belastas betydligt hårdare i Volvoutförande eftersom hydraulpumpen drivs av kamdrevet). Väntar nu på mätverktyg för att kolla foderlägena så nu blir det rivning av transmissioner för att plocka ihop "det bästa av det mesta..." :grin:

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#5 » 16:10:48, 12-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjat plocka ned resten av reservdelstraktorn då växellådsdreven såg fräschast ut i den. Jaja, here we go...

Varför använda låsringar när man sprätta dit ngr loppor med pinnsvetsen?
Bild

Andra änden på axeln dvs den som utgör solhjulet i hög/lågväxeln - mera svets och slipa kugg med vinkelslip...
Bild

Närbild
Bild

Sugfiltret på hydraulpumpen...
Bild

Vissa personer borde få en pungspark bara de närmar sig en verktygslåda - man blir ju matt av allt j-a haschmek!

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#6 » 11:49:56, 17-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

dags för lite skruvande igen.

Plockat ihop en bra drevsats av växellådor. Tog i princip dreven från reservdelstraktorn och satte på axlarna från den "bättre begagnade traktorn". Med nya p-boxar så skall bara lådan monteras. Small sak på MF35 där man slipper kladda med shims för att förspänna koniska rulllager som på Grållen.

OK drevssats

Bild

Bild

Här har det skorrat ordentligt...

Bild

Verkar som toppen på den fungerande motorn med gjutna foder kommit från en P3/144 motor! Fattar ingenting. Tyvärr är den dåligt renoverad så ventilena sitter för djupt i toppen: 3-4 mm mot max 2 mm. "Volvotoppen" är också fulrenoverad med för djupt sittande ventiler.
Bild

Bild

Här är toppen som jag kommer lämna på renovering
Bild

I övrig var veven från motorn i lösa delar skuren på en vevtapp. Rejält! Annars hade den varit helt OK att lyfta i som den var. "Volvoveven" är redan omslipad 0,020". OK måttmässigt men har ngr rostgropar på 2ans ramlageryta. Renoveringsfirman får bedöma om dett är OK, annars får de slipa en annan vev jag har.

MVH
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#7 » 12:31:23, 30-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

verkar klent med glada tillrop... :cry: ?

Då var turen kommen till bakkropparna. Efter ett par timmar låg 2 st i delar för inspektion.

1 kronhjul med rostgropar :( , det andra helt OK med matchande pinjongdrev.

2 drivaxlar OK, 2 med slitspår för inre P-boxen. Skall knacka bort låsringarna i kväll och kolla lagren.

Alla 4 bromstrummor OK men det kanske beror på den rikliga oljesmörjningen. Våta bromsar a la MF? :grin:

Gegga i huset

Bild

Bild

Kassa difflager, observa majonäsen...

Bild

Bild

Tänk vad en "lättare uppsnyggning" leder till. Det är sant att billiga maskiner alltid är för dyra och fina maskiner är alltid för billiga!

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dea

#8 » 13:30:40, 30-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt mycket jobbb blir det på denna traktorn ja :uupps:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Knut.Karlsson

#9 » 14:16:14, 30-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fantastiskt att det finns människor som orkar... Och dessutom delar med sig. (Bilder)

Otroligt! Det är så kul att se. Och ännu roligare blir det när montering av rengjorda och nymålade delar sker! Det blir sååååå fint!

Majonäs?? Vad består det av? Vatten och fett?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#10 » 16:46:02, 30-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Usch, det ser geggigt ut!
Kör på! Det är spännande! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MN (trådstartaren)

#11 » 14:47:07, 19-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å hå,

en uppdatering....

Tvättade grejor så högtryckstvätten brann upp :uupps:

Byggt lageravdragare till bakaxlarna men inte f-n lossade lagren. Feltemas 5 tonnare rår inte på detta.

Bild

Trumpeter redo för blästern:
Bild

Växellådshus och bakkropp grovrengjorda med stålborsttrissa på vinkelslipen. Dessa blästras inte då jag inte vill "få grus i maskineriet".
Finputs och urtvättning återstår.

Bild

Bild

Motordelarna åker till verkstaden på fredag.

Någon som har en huv eller delar till denna? Jag saknar gångjärn mm till luckan.

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

johan.eriksson

#12 » 00:14:20, 20-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En firma som har mycket till MF
http://www.sparex.se/
http://www.sparex.co.uk/
Borde inte kosta så många kronor, har ej haft med firman att göra men kollat lite då jag hade funderingar på en MF, men jag kom sedan på bättre tankar och köpte en BM :mrgreen:

Korrigerade länkarna /Holger
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

MN (trådstartaren)

#13 » 14:19:39, 27-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, 12 tons domkraft orkade med 2 av lagren. Resten skar jag bort med skärbrännare (eg så skär man bara upp rullhållaren, plockar bort rullarna så får man bort lagerhuset från axeln och kan ge sig på inner- och ytterbanor med lagom aggressiv metod...)

Bild

Axlarna åker upp i svarven för putsning av tätningsytor. Får shimsa p-boxarna lite för bättre anläggningsyor. Bromstrummor, bromssköldar och trumpeter blästras och målas mm mm

Beställt delar till låda och bakkropp för nästan 5000 så montering påbörjas nästa vecka. Törs man tippa på 150-200 timmars arbete och 15 000 kr totalt? :uupps: Läge för hispan egentligen....

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Friedrich_Von

#14 » 21:16:25, 29-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med spänning! Tack för alla bilder... :thummar:
Friedrich_Von
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:37, 26-03-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

MagnusS

#15 » 22:13:01, 29-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd:D Särskilt då jag har en likadan traktor själv...

Hur funkar egentligen infästningarna till armarna för trepunktslyften? Bultarna i trumpeten alltså. Mina sitter halvlöst och snurrar medans dina verkar sitta ordentligt fast?
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bost.se, Skogarn och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se