Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Svårstartad 2CV

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

hartagga (trådstartaren)

#31 » 21:57:09, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: borde man ju ha tänkt på!
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor



Ludde eriksson

#32 » 05:18:52, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den filen har jag, saknar dock ytterändarna på andra fabrikat som går att putsa invändiga gängor med.
Nån som har koll på var dessa finns?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

PeterR

#33 » 09:26:16, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magnusk750

#34 » 10:39:31, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är egentligen inte stötdämparna som ligger längsmed sidorna på chassiet utan fjädrarna som är ligger i ett paket som är förbundna mellan bak och framhjul. Stötdämpare finn lite olika. På senare årsmodeller är det vanliga teleskopstötdämpare, på tidigare årgångar s k termosar. Cylindrar som sitter på svängarmarma där det finns det vikter inuti som flyter i olja. De längsgående fjäderpaketen behöver oljas då och då. So jag minns det stoppade man in oljekannan innanför gummidamaskerna som sitter i fram- och bakänden och sprutar i ett par sprut i var ände. Dock 30 år sedan jag skruvade 2CV och då var jag snorvalp som kanske inte gjorde allt enligt boken.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

hartagga (trådstartaren)

#35 » 16:17:56, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magnusk750 skrev:Det är egentligen inte stötdämparna som ligger längsmed sidorna på chassiet utan fjädrarna som är ligger i ett paket som är förbundna mellan bak och framhjul. Stötdämpare finn lite olika. På senare årsmodeller är det vanliga teleskopstötdämpare, på tidigare årgångar s k termosar. Cylindrar som sitter på svängarmarma där det finns det vikter inuti som flyter i olja. De längsgående fjäderpaketen behöver oljas då och då. So jag minns det stoppade man in oljekannan innanför gummidamaskerna som sitter i fram- och bakänden och sprutar i ett par sprut i var ände. Dock 30 år sedan jag skruvade 2CV och då var jag snorvalp som kanske inte gjorde allt enligt boken.


Jo, så är det,fjäderpaketen är liggande. Det här är en 2CV6 som var den sista varianten och har mycket riktigt vanliga dämpare, de ligger i serie med fjäderpaket mot framaxel/främre bärarm. Jag har själv aldrig skruvat på någon äldre variant, men har noterat att de har något just termosliknande skruvat på spindeln som benämns tröghetsdämpare. Är det alltså stötdämpare? Annat som skiljer i framaxeln är att de äldre har polhemsknutar på drivaxeln medan man på de senare gick över till mer normala drivknutar. Säkert en förbättring kraftöverföringsmässigt, men ur underhållssyfte, tveksamt?
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#36 » 18:59:02, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de äldsta 2CV med polhemsknutar blev det ganska ryckig kraftöverföring vid stora rattutslag, det rekommenderades att slira på kopplingen t ex i gathörn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hartagga (trådstartaren)

#37 » 19:52:50, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På de äldsta 2CV med polhemsknutar blev det ganska ryckig kraftöverföring vid stora rattutslag, det rekommenderades att slira på kopplingen t ex i gathörn.


Illa på en så kraftigt understyrd bil. Bästa sättet att ta en tvär kurva/gathörn är ju annars att växla ner och gasa rejält med den här bilen. Kan det förresten vara så att polhemsknutarna är orsaken till att många äldre 2CV har någon form av centrifugalkoppling och kopplar ur på tomgång? Eller är det bara en fransk lösning på ett annat, ickeexisterande problem?
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: spock och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se