Nu har jag fått ihop spindeln/hjullagret! Köpte en gängfil som tog även invändiga gängor (
https://verktygsboden.se/garage-verkstad/bil-motorcykelverktyg/renoverings-reparationssatser/gangfil-withworth?att=SVNPLU0%3D) och efter lite filande löpte nya låsmuttern så fint!
.
Tidigare skrev jag att skador på spindeln tydde på att låsmuttern för lagret inte var dragen nog för att riktigt låsa yttre lagerbanan. Så tror jag fortfarande, men efter att ha dissekerat gamla lagret har jag ännu en observation. Hjullagret består av två inre lager som delar en yttre lagerbana. Mellan de inre lagerbanorna finns stor glapp-potential! Tanken är väl som vanligt att drivknutens
mutter skall dra ihop lagerbanorna så de inte glappar, men jag mer än bara misstänker att även den kan ha varit lite löst åtdragen.
Här har vi förresten en annan “fransk” (läs idiot-) konstruktion. Min metod för att dra skruvar/muttrar till drivaxlar är att slutdra dem med bilen på backen, med
växel i eller på annat sätt spärrade
hjul. Problemet här är att fälgen inte har något uttag/centrumhål, så med fälgen på är det svårt att dra åt muttern! Vidare har bilen inget bromsservo och är gräsligt tungbromsad, så att låta någon bromsa emot de där 350Nm som muttern skall dras med vet jag inte heller hur det går (och orkar inte räkna och se om det är rimligt, men nog borde bromskraften kunna övervinna det momentet?).
Planen just nu är att leta rätt på ett lämpligt plattjärn/u-balk och bygga mig ett litet mothåll att fästa i hjulskruvarna på navet, men vi får se hur det blir då mina tillgängliga borr-resurser är ganska skrala och farsan är snål. Annars får det bli att kapa ett lämpligt hål i fälgen på reservhjulet och göra som vanligt. Det tar som lite emot men det är inte min bil så…