Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Programmera bort otrevliga varningsljud?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Simnil (trådstartaren)

#1 » 10:31:19, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Köpte en gammal Rav4 som slit och släng-bil, årsmodell -06, som är i fint skick. Olyckligtvis har den en massa dumheter för sig som att vara livrädd för temperaturen +3 bl.a. (om tempen passerar +3 någon gång under färden så tänds en stor varning, "Possible ice on road", som vägrar försvinna förrän man startat om bilen och eftersom jag har bilen i varmgarage så innebär det att den varningen alltid visas vintertid)

Finns det några möjligheter att programmera bort sådana dumheter från en bil?
Hade gärna även fått bort varningssignalen för antisladd, räcker väl att lampan blinkar, samt hemskt gärna även få bort hela antispinnfunktionen. (ingen fyrhjulsdriven bil med 150 kusar behöver antispinn!!). Antispinfunktionen är så dålig att nu när vi har snösmältning på byavägen så den består av 15cm snösörja så bromsar nästan bilen fast helt för att den är rädd hjulspinn. Uppförsbacke, snösörja och "pallnit" är en skitdålig kombo!!!

Så, vad är möjligt med mer eller mindre hjälp?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Ähee

#2 » 11:17:53, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang varningssignaler så brukar jag rycka ur den lilla högtalaren det första jag gör när jag köper bil.

Vet att det förekommer att man sätter en brytare som kopplar ur en abs givare och då får antisladdsystemet helt urkopplat.
Hur fyrhjulsdriften funkar då vet jag inte.

Ang att programmera bort dessa funktioner vet jag inte.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#3 » 13:45:52, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Toyota brukar det finnas en knapp som inaktiverar antisladd (symbol som visar en sladdande bil). Vissa ljud går nog att avaktivera med rätt utrustning. Sök tex efter ”inactivate chime”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Simnil (trådstartaren)

#4 » 15:49:09, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo i dom flesta bilar går antispinn koppla ur men inte i denna, finns ingen knapp för att döda den tyvärr, inte ens då man kopplar i centerdiffen så dör antispin...... Antisladd går mera sällan koppla ur, men antispin brukar ju gå....

Ja man kanske får försöka leta rätt på högtalaren till att börja med. (går väl i värsta fall presentera den för smältlimspistolen =) )
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lengan och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se