Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nyköpt Esab LAE 315 MIG/MAG-svets

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Exs (trådstartaren)

#1 » 01:08:19, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en Esab LAE 315 med tillhörande matarverk A10-MVC 30 och har ett par frågor eftersom jag inte hittar nån manual på nätet;
Det finns tre plusanslutningar på strömdelen, A+, B+ och C+. Varför? Har de olika funktion på nåt sätt (induktans?) eller är de bara internt sammankopplade så att man ska kunna ha typ TIG-tillsats och elektrodhållare för MMA inkopplade samtidigt som matarverket utan att behöva byta i kontakten om man byter mellan svetsmetoderna?

På strömdelen sitter även två vred, ett med fyra lägen "Off-1-2-3" och ett för strömmen 1-9. Såvitt jag har förstått det så har inte on/off-vredets 1-2-3 lägen nåt att göra med de tre olika kontakterna utan styr bara hur mycket kräm som ska finnas tillgängligt till finjusteringen 1-9. Är det linjärt så att t.ex 1 på finjusteringen med on/off-vredet på steg 2 är högre än 9 på finjusteringen med on/off-vredet på 1 eller överlappar 1-2-3 stegen varandra?

Sist men inte minst; Jag fick i vanlig ordning inte med nån gasflaska till svetsen och kollade idag vad det kostar att köpa en ny 5L flaska med Mison 18, dyyyrt! :uupps: En bra bit över halva svetsens värde.. :???: Så om någon har en begagnad flaska, med eller utan gas, att sälja i Småland/Halland/Västergötland så är jag intresserad.

Annars så funderar jag faktiskt på att ta ett hyravtal på en större tub, trots att jag inte svetsar så mycket på ett år. Det blir ju billigare att fylla då med och det räcker längre vilket är bra eftersom jag nog får ställa upp gasflödet lite då i princip all svetsning sker i "blå hallen".

Vad har ni för tips, tankar och åsikter kring detta?

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Turbodiesel

#2 » 02:19:56, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tre (jord)anslutningarna bör vara för induktansen även på den svetsen,


Kika på 10L köptub om du vill äga flaskan, fyllningskostnaden är liknande 5L, men räcker längre, dock lite dyrare i inköp.

Hyrflaskor på fem år kostar mig runt 5k per tub hos Yara.

5L fungerar för lite rostlagning & små konstruktioner i klent material, inte för att byta skopskär & liknande..

Att svetsen var billig påverkar inte flaskpriserna nämnvärt, eftersom köptuber inte har något direkt 'bäst före' så får du ha flyt för att finna ett billigt exemplar.

:thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#3 » 05:56:22, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan se "1-9" vredet som decimalerna till off-1-2-3 vredet.

A-B-C : A- är utan induktans, används för aluminiumsvetsning, B-C är valfritt enligt tycke och smak vid "vanlig svetsning".

manualen finns här om du söker
http://www.esab.se/se/se/support/Manual ... vdelar.cfm
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Exs (trådstartaren)

#4 » 12:50:20, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, låter som att jag ska fundera ett varv till då. Anledningen till att jag snurrade in på en 5L-flaska var att jag ringde till TOOLS (säljer AGA) igår och frågade om pris på den största tuben som man inte behövde hyra och då sa han 5L. Fel av honom eller är det så att AGA inte säljer 11L-flaskor? Har möjlighet att handla av både AGA, AirLiquide och eventuellt även Yara, är någon av dem bättre, billigare eller på något annat sätt fördelaktigare jämfört med de andra? Blir man bunden till att fylla på gas hos just firman man köpte tuben av eller fyller t.ex Yara en tub från AGA utan att gnissla?

Får se om jag får en stund över nån dag till att ringa och fråga runt om lite priser..

Tack för hjälpen :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

dea

#5 » 13:28:13, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon som är lrf-medlem så har dom lite rabatt på gas samt flaska på Airliquide, men om jag minns rätt så har yara en 10 liters flaska som även låg bra till i pris, http://www.blocket.se/kristianstad/Svetsgas_37479163.htm?ca=23_12&w=2
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

aOslund

#6 » 16:56:50, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste vara nåt fel här... inga bilder :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Turbodiesel

#7 » 16:59:56, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

5L går att byta på alla ställen, oavsett namn på flaskan.

Tror inte det gäller 10 & 11L

Aga har bara 5L som köpflaska,

Yara är billigast i mitt närområde.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Diggger

#8 » 20:12:46, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och hallå. Nu blir jag först med en grej i denna tråden :-)
Ingen har ännu nämnt alternativet ren CO2, dvs en ombyggd brandsläckare från någon lämplig leverantör i närområdet.
Kan fungera bra som lågpris-alternativ.
Har precis exakt en sådan svets som du, med en röd tub inkopplad.
/Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

dejvi

#9 » 21:30:44, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag kör också med ren co2, mycket billigt alternativ! Fungerar hur bra som helst! Kör själv med en 50-flaska men det spelar ju ingen roll hur stor den än är, det tar ju alltid slut precis när man behöver det, som oftast fredag eftermiddag, eller hur? Men det blir ju mycket mindre turer till gasleverantören med stor flaska/tub!

Grattis till köpet, låter som en mkt rejäl svets!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Exs (trådstartaren)

#10 » 09:34:59, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

aOslund skrev:Det måste vara nåt fel här... inga bilder :mrgreen:


Får väl knäppa ett par bilder när jag kommer hem till huset igen framåt helgen :grin: Har ändå lovat att laga ett avgassystem då..

Tack för infon Turbodiesel och Digger :grin: Funderar på om jag ska ge CO2 en chans. Har läst om det lite innan och varit lite skeptisk i och med att det har lite andra svetsegenskaper + att det inte neutraliserar ozongaserna men å andra sidan ska jag väl mest svetsa ute, så det är väl inget problem egentligen. Men ju mer jag läser på nätet ju mer övertygad blir jag om att det vore värt ett försök för det är endast ett ytterst fåtal som skriver att de testat men inte blivit nöjda, alla andra skriver att det fungerar skitbra :grin: Den dagen jag får ett garage att vara i får jag väl skaffa en riktig tub mison..

En fråga till när jag ändå håller på :grin: Hur gör man med regulatorn? Jag har en argonregulator idag och såvitt jag förstått så passar inte den rakt av till CO2, men det ska tydligen gå att fixa på nåt sätt utan att behöva byta regulator. Frågan är bara hur, någon som vet? :klia:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Jars

#11 » 09:47:09, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju adapter att köpa till samt lösa muttrar som du byter på regulator!

1 person gillar det här inlägget.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

taxidriver

#12 » 10:18:53, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 20 liters co2 tub med regulator till salu.. synd att det är lite långt imellan oss. Jag tycker det blir svårare att köra i tunnplåt med co2 pga att smältan blir mycket varmare, men kör man lite tjockare plåt så funkar det kanonfint. Sedan så blir ljusbågen lite ostabil så det sprätter lite mer än när man kör med blandgas
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Exs (trådstartaren)

#13 » 11:00:52, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm okej men vad händer om man sänker strömmen istället då så att man får en kallare smälta? Jag kommer mest svetsa profilrör och plåt över ca 2,5mm, åtminstone är det mest såna projekt jag har liggandes på kö just nu så det känns som sagt som att det vore värt ett försök med CO2 :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

taxidriver

#14 » 14:31:39, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det gäller att prova sig fram till vad som funkar bäst. Kanske det blir bättre resultat på din maskin där du kan välja induktansläge? Kanske inte är fel att ha tillgång till bägge sorterna med skyddsgas..Men det är ju en ekonomisk fråga också.

En annan aspekt är ju att i en kolsyretub så är fyllningstrycket relativt lågt (60 kg) men i en blandgastub så är ju trycket 200kg vilket borde göra att det är mer gas i en liten flaska med högre tryck än en något större med lägre tryck eller? Frågan är om priset per liter gas skiljer så mycket egentligen? kanske någon som är bättre på fysik kan räkna ut det på något sätt? Har för mig att det kostade ca 200-250kr att fylla min stora tub med kolsyra

När jag köpte min 10 liters minitop flaska så fick jag förklarat för mig att den inehöll 4ggr så mycket gas som en 5 litare. Rätt eller fel? Hursomhelst så är jag jäkligt nöjd med den flaskan
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Turbodiesel

#15 » 16:24:02, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren CO2 är flytande vid de trycken, så det kan gott & väl rymmas mer gas i en sådan flaska (utan att veta hur det ligger till)

Gasol är även det flytande under tryck, som en liten jämförelse.

Gissar att det är svårt att på flasktrycksmanometern se hur mycket CO2 som finns kvar, stämmer det?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se