Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttar

Diverse bilder från mina projekt och äventyr

1108 inlägg • Sida 72 av 74
Här kan du starta inlägg med bild-serier på maskiner.
Använd detta forum även för roliga filmsnuttar som du hittar på nätet.

Kotten (trådstartaren)

#1066 » 20:23:52, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset Trondos! Jag får kolla mot mitt nummer på filtret :thumme:

Idag var den årliga traktorrundan här i bygden, och eftersom jag alltid försöker ha något nytt var ju Porschen årets åk! Åkte upp från Lund igår för att provköra lite ifall något litet skulle dyka upp, men traktorn vägrade starta. Efter att ha testat olika batteri och startkablar skruvade jag loss startmotorn ifall den inte jordade ordentligt, men det var visst lite värre än så :sad:

Bild
Den helt nya startmotorn överlevde visst bara en handfull starter. Helt sprucken i gjutningen. Jag skickade till sidan jag köpte den av och de sade att de aldrig sett något liknande, och att deras tekniker skulle kolla på det innan de troligtvis skickar en ny startmotor, vilket jag bara tycker är rätt.

Bild
Så trots allt jobb var den inte fix färdig inför traktorrundan, men även om turbinkoppling försvårar start så går den att bogsera igång - bara att det krävs lite mer fart. Så provkörning gick finfint utan problem och sist fick traktorn en liten list längsmed mitten som det ska vara :smile: Tur att jag hade en passande list hemma på hyllan! Det bevisar att jag gör rätt i att spara på allt skräp :vissla:

Bild
I morse var hela gänget redo att köra ner till rundans start. Jag med Porsche, HVA59 med Zetor, hans bror med min IH och min pappa med Victor :smile:

Bild
Bild
Och trots att vi var tidigare än vanligt var det nästan fullt på startparkeringen av förare och åskådare! Vi blev 26 startande traktorer och endast en grålle fick vika av då den kokade, men det var ändå rekord trots lite svajigt väder! I början kom det några droppar och en kort störtskur, men under 6 timmars körning var det ändå inte nog att bli blöt. Ny runda som alltid, och väldigt vackert är det trots allt häromkring :thumme:

Bild
Och bäst av allt är att Porschen gick fint hela rundan! Bara lite oljedropp från hårda gummimanschetter till stötstängerna, men det fixar jag med tiden. Den hade lite ojämn tomgång i början trots försök till justering, men efter lite varmkörning verkade regulatorn reglera bättre så den slutade svaja på tomgång.

Bild
Och sist får jag väl bjuda på en bild med mig och Porschen, det händer ju så sällan att ni får se mig. Egentligen är ju även jag en vanlig person :smile: Och som alla vanliga personer ska jag nog skava in lite babbitslager på min tändkuleväghyvel imorgon :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

27 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Kotten (trådstartaren)

#1067 » 14:12:20, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det dags att kolla på ett projekt som fått vila lite, Same 450V!
Bild
Inte mycket har hänt sedan jag köpte den förra våren, men efter ett års sporadiskt sökande efter delar över hela Europas internet har jag äntligen hittat någon privatperson i norra Italien med motordelar som han kan sälja. Så det är dags att öppna motorn och kolla lite mer ordentligt vad som ska köpas :thumme:

Bild
Traktorn gick ju sönder då en ventil ramlade under drift och förstörde cylinder, kolv och topplock. Tydligen är detta ett ganska vanligt fel på dessa modellerna, så nu är det iallafall avklarat :vissla: Sedan var den mest lekstuga åt barnen hos han som av någon anledning tog över den. Men trots många år ute verkar den ha klarat sig ganska bra från regn och rusk.

Bild
Det jag var mest orolig över var att insprutningspumpen stått utan ett spridarrör och denna anslutningen var väldigt rostig, men när jag öppnade pumpen var den jättefin inuti! Den fick lite olja, och pumpelementen rör sig hur fint som helst :grin:

Bild
Även backventilerna rör sig fint. Behövdes bara lite stålborste och rengöring på den hylsan som stått öppen, nästan ett mirakel att det inte rostat ihop där inne! Men den har väl stått med lite diesel som skyddat, och motorhuven verkar ha skyddat det värsta regnet.

Bild
Dags att rycka sumpen! Först tappade jag den på olja, vilken märkligt nog var riktigt okej. Inte alls utblandad med vatten, och lagom mycket så den har nog hjälpt till att konservera motorn. Tyvärr är det lite ont om plats under sumpen, men den är iallafall inte bärande så jag klagar inte. Fick kapa och gänga ur ett par pinnbultar, samt lossa kardanen för fyrhjulsdriften. Sen kom den ganska lätt, redo för inspektion :thumme:

Bild
Lite sörja i botten, och några bitar från cylindern som gick, men i övrigt inga andra delar som kan tyda på värre haveri.

Bild
Bild
Ett internt oljerör har fått lite stryk, men i övrigt ser allt fint ut! Allt snurrar fint och glappfritt galet nog, inte ens någon cylinder som rostat fast! Oljepumpen verkar göra sitt jobb då den sprutade en massa olja så fort man snurrar lite.

Bild
Så bara att rengöra sumpen och beställa grejer! Ena grenröret saknades också, men italienaren har allting :grin:

Bild
Till och med staken från den sprängda cylindern verkar klarat sig bra, och lagerna är jättefina! Glad att förhoppningsvis slippa dela allting, isåfall vore nog nya lager och jobb mer än vad traktorn vore värd.

Bild
Så nu hoppas vi på lite delar snart, så Sveriges enda SAME 450V kan starta för första gången på 15-20 år. Lite tidigt att ropa hej än, men det ser lovande ut - och jag har ju lite flyt ibland :mrgreen:

Bild
Jag funderar på om jag vill ta bort hytten och/eller måla om den till originalfärg som jag tycker är mycket snyggare, men den är lite rolig i hur märklig den ser ut nu. Hur hade ni gjort? Liten men ändå stark och ganska modern med fyrhjulsdriften. Dock hade jag gärna bytt den mot en MAN traktor om någon erbjöd mig en sådan :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

PeterR

#1068 » 14:34:59, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får Du fart på den föreslår jag att Du lackar upp den i originalfärg, men behåller hytten. Eventuellt snygga till hyttaket så det matchar traktorn i övrigt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

HVA59

#1069 » 20:02:27, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte illa att den var så pass ok i motorn och framför allt i pumpen ändå :insomnia: Men jag vet inte, kanske har den stått inomhus i alla fall så länge Börje hade den, det kan ju ha hjälpt lite, men ändå märkligt att det inte kommit in mer vatten då den väll stått ute sen den såldes från Kulleröd...
Kanske läge att beställa hem en ny matarpump med när du ändå är igång? Den gamla var väll sprucken och så hade de satt dit nån billig elektrisk istället, men kan kanske va trevligt med en mekanisk :klia:

Jag tycker inte färgen den har nu är så illa, men hytten är ju hemsk, även om den kanske är lite "charmig" :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#1070 » 23:16:35, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpump är med i paketet från Italien :thumme: Han hade alla saker den behöver
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#1071 » 00:27:33, 27-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

magnusk750

#1072 » 20:57:07, 02-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tagit bort hytten och lackat om, men så är jag lite utseendefixerad.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten (trådstartaren)

#1073 » 14:01:05, 09-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
I måndags kom det ett paket från italien! :hurra:

Bild
Massa kul grejer till min SAME! Verkar vara i princip allt jag behöver, och allt i bra skick! Dock upptäckte jag att jag även behöver en packningssats. Det finns en i Nederländerna som säljer nya kit för 30 Euro per cylinder där allt inkluderas, så när jag får hem ett sådant blir det montering :thumme: Det är dock inte supermycket stress, eftersom traktorn står ute i regnet där jag inte vill meka. Min väghyvel har dessutom fått mer fokus, men när den är ute ska verkstaden storstädas och kanske får man till och med in en till traktor:smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1074 » 09:37:33, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
I söndags var det Maskin & Teknik utställning i Klippan, så HVA59 och jag lastade två fina ekipage och körde 55km enkel väg för att vara med. Vi blev varmt välkomnade när de kände igen oss :mrgreen: Jag tog min Porsche med min Midwest Utilitor bak, och Erik tog sin Zetor med Solo, Deutz, Lister och IH stationärmotorer.

Bild
Fick ganska bra plats, och det var många som kom förbi och pratade! Superbt väder dessutom, så det var riktigt avkopplande att vara med. Min Midwest Utilitor var som vanligt en av de mest uppskattade sakerna så det blev massor av samtal där. En gubbe kom till och med fram och sade "du får tio lappar för den". Jaha, hej på dig med? :klia: :mrgreen: Tyvärr är jag för fest vid min Midwest, och med denna patinan och bredringar är den ganska unik i Sverige. Även om han erbjöd att hämta pengar direkt så var jag inte intresserad, det är inte lika roligt att gå runt och visa upp en hög kontanter som det är min 104 år gamla tvåhjulstraktor :vissla: Sen tror jag inte han hade tagit med den till mässor och visat upp den så som jag gör, och det vore ju synd i sig. Men man blir lite smickrad av intresset :smile:

Bild
Det fanns många häftiga maskiner på plats, men jag kan ju tyvärr inte ta bilder på alla om jag inte vill fylla min mobil på ett halvår. Denna David Brown Super Cropmaster var dock för cool för att stå emot. Kolla bara på original dubbelsits - och på ratten! Skölden är också riktigt charmig. En sådan kan jag tänka mig att ha någon dag :smile:

Resan hem tog också 2,5h, men allt gick bra utan haverier så det var mest skönt. Tankade Porschen och den verkar dra ca 2 liter i timmen, vilket gör det till en ganska billig hobby att använda. Den är dessutom väldigt skön att köra med fjädring på både framvagn och sits, en välbyggd och pålitlig traktor!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

gute84

#1075 » 19:52:18, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

same ser man ofta här nere

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Kotten (trådstartaren)

#1076 » 11:33:53, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har det varit lite hektiskt på sistone, men jag har fått lite saker gjort ändå. För att koppla av skulle vi köra en liten traktorrunda, men lilldeutzens ena däck har börjat ge sig i stommen :???:
Bild
Bild
Fälgen hade också behövt lite rostlagning, och riktning. Däcket har väl gett sig eftersom fälgen är skev. Så när allt ändå ska av nu får fälgen riktas, lagas och få ett bättre däck :thumme: 14,9-30 är lite svårt att hitta billigt begagnat, men jag har nog lyckats hitta två nu som förhoppningsvis är ok i stommen!


Bild
Även stora Deutzen hade lite problem. Den stod nästan på sock på ena bakhjulet efter några månaders pyspunka genom ventilen, och sen när jag skulle starta den snurrade den långsamt. Jag glödade lite och snurrade mer, och då började det ryka lite iallafall - men röken tilltog så jag sprang ut och upptäckte att det var jordkabeln som blivit så varm att plasten smält :ohnej: Som tur är verkar inget annat tagit skada, så när jag bytte till en friskare och grövre jordkabel gick allt finfint.


Bild
Bild
Sen var vi på maskinutställning i Jonstorp med väghyveln och Midwest Utilitor, och när vi blev kändisar för en helg fick vi provköra lite kul grejer! Till exempel:


Lanz HL :grin: Visserligen en nyproducerad kopia då originalen är så ovanliga, men den var riktigt kul ändå. Encylindrig tändkulemotor med en växel, för att backa vänder man bara motorns rotationsriktning :mrgreen:

Sen något av det häftigaste jag någonsin gjort, vi blev bra vänner med några danskar som hade lite mindre ånglokomobiler och fick till och med köra dem!
Bild
Bild
Den vi körde var i 6" skala (6 tum per 12, = 1/2 skala). Just denna var byggd över 20 års tid av en smed i Danmark, men det finns nya kit i Storbrittanien att bygga ihop för "bara" ca 27000 pund. Massor av pengar och mer än jag lagt på alla mina maskiner, men det är också en lagom stor liten ångmaskin att köra runt med :grin: Den väger ca 1500kg och är riktigt stark för sin storlek, detta var något av det häftigaste jag gjort. En sådan hamnar nog på önskelistan för framtiden :smile:



Men när jag sade det till någon annan på mässan så fick jag en rundtur i deras STORA ånglokomobil! En 20-70hkr, vilket var otroligt mäktigt att få åka runt på :grin: Det läskiga med ånga är ju att det är otroligt mycket kraft, men allt är tyst. Man kan dock köra mycket snabbare med dessa maskiner än många tror, och det bör man göra så inte pannan sprängs :mrgreen: Nej visst har de ett par säkerhetsventiler och andra skydd, men de är mäktiga skapelser. En 6" vore lite lagom stor tycker jag nog ändå, och vi är inbjudna till evenemanget Timewinder i Danmark nästa år :thummar:



Sen får det vara lite jobb efter allt lek. Dags att börja montera ihop mina nya SAME delar!

Bild
Oljeröret undertill kom på plats

Bild
Och den nya kolven monterades, den gamla vevstaken och lagerna var förvånansvärt nog riktigt bra! När det var draget till rätt moment (lyckades få en instruktionsbok i PDF) kändes det hur lätt som helst, utan nämnvärt glapp.

Bild
Man borde dock kanske monterat på cylindern på kolven innan vevstaken spändes fast, för det var inte alls lätt att trycka i kolvringarna när allt var i motorn :???: Men efter en halvtimmes slit lyckades jag få ihop dem en efter en med en slangklämma under cylindern. Även sumpen fick sig rengöring av packningsytorna och packningsmaterial, så nu är det bara att hälla i olja och montera topplocket! Någon specialmutter saknas jag, men det löser sig under de kommande veckorna. Sen hoppas vi SAME vill provköras för första gången sedan haveriet för 25 år sedan :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#1077 » 15:45:44, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter all tid jag lagt i år på väghyveln känns det okej att ta det lite lugnare nu, men lite smått är det att fixa med maskinerna :thumme:

Bild
Plockade av bakhjulet från min lilla Deutz, men det blir nog lite mer plåtslageri på fälgen än jag hoppades. Sen blir det nog bra dock :smile:

Sen blev det en del SAME fix! Fortsatte montera motordelarna från italien. Vissa delar på traktorn hade blivit ganska rostiga under de senaste 25 åren isär, och ibland saknade jag rätt gängtappar för att snygga till gängor. Oftast går det bra att rensa när man gängar i och ur, men är någon bit svag kan det gå snabbt fel :ohnej:

Bild

Så såklart drog jag av en liten banjobult till den ena spridarens retur. Som tur är gick det att lossa spridarens hylsa och borra ur gamla bulten, sen efter lite mer rengöring gick en ny bult att få i :smile:


Bild
Ibland saknas det också någon liten sak, men svarven löser det mesta :thummar: Här fick jag göra en ny M10x1 banjobult till toppens oljerör. Gängorna blev betydligt bättre i verkligheten, även om allt skräp får dem att se dåliga ut på bild :mrgreen:


Bild
Av någon anledning rann oljan väldigt långsamt genom oljepåfyllningen på regulatorn :klia: Så istället för att ta 5cl åt gången satte jag min lilla portabla matarpump att fylla på olja genom oljestickans hål :mrgreen: Det tog en stund, men eftersom jag kunde göra annat samtidigt var det väl värt tidsbesparingen.

Bild
Så nu börjar sakerna komma på plats! Finns något smått kvar att fixa, men allt viktigt är fastspänt och justerat som det ska vara. Jag hade till och med fingängade muttrar med rätt stigning för att dra åt toppen, och tack vare HVA59 fick jag ett par M7 muttrar som tydligen var bästa storleken att hålla fast ventilbryggan med :mrgreen: Även avgasrör och diverse gick bra att hitta lite skruvar till.


Bild
Sen efter 1,5 år på lån kom min Fuchs äntligen hem igen! :hurra: När det inte regnar ska jag ta bort dess ena insprutningspump och försöka polera upp elementet så det inte fastnar, annars blir det ett nytt så den kan gå på båda cylindrarna igen. Sen ska det grävas! Bara för skojs skull :grin:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mattias_E

#1078 » 16:37:16, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips för att rensa gängar, ta en vanlig skruv av rätt dimension och gänga, skär lodräta skåror i den så får du en fullt användbar gängtapp att rensa gängor med.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Kotten (trådstartaren)

#1079 » 17:41:26, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detw var ett bra tips! :thumme: När man har någon extra bult som passar borde det vara en bra lösning
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2

#1080 » 21:59:12, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:...och ibland saknade jag rätt gängtappar för att snygga till gängor...

Jag förstår mer och mer en bekant som har mycket gängverktyg. Jag minns en gång jag ringde och frågade om han hade ett större UNC-snitt. -Jag kollar och återkommer, svarade han. När han ringde tillbaks så berättade han att han inte hade just den dimensionen men att han hade beställt ny tapp och snitt, båda av bättre kvalité. Vågar inte ens fundera på hur mycket dessa kostade, men han ville ha allt. Han sa själv att det var mycket troligt att han aldrig kommer att använda dessa igen, men nu har han dem i alla fall... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bild-serier och filmsnuttar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: inge och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se