Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bm 430 Lastare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

tomicke (trådstartaren)

#1 » 21:35:35, 21-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:wave: Vilken lastare passar bäst till en BM 430? och vad skiljer mellan årsmodellerna på 430:n
tomicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:17, 28-12-2010
Ort: Säffle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
IH 1056XL



PeterR

#2 » 09:25:27, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt är ett snöre?
Lite knepig frågeställning gällande vilken lastare som passar bäst. Själv har jag en Trima 1120 på min och den passar bra (tycker jag).
Bild

Såg också att någon av traktorskrotarna sålde renoverade Trima 1000 med fästen till 430.

Bild

Annars är det väl vanligast med Ålö eller Tranås på äldre BM, sannolikt inte på grund av att de passar bättre, utan snarare på grund av att Lantmännen som sålde BM också hade Ålö eller Tranås i sitt sortiment. Därför är det nog enklare att hitta passande fästjärn från dessa än Trima. Fästjärn är ju ett kriterium som måste uppfyllas för att man skall kunna påstå att en lastare passar en viss traktor. Men generellt sett bör det väl vara en lastare som lyfter "något ton men inte mer, alternativt något mindre"....

Gällande skillnader på årsmodeller är jag dålig, men jag har sett några äldre som har elefantöronen från 400:an (bakskärmarna). Sedan förekommer väl minst två olika hytter; en äldre lite bredare, och en nyare, mer lik den på 650/700. Två olika typer av hitchkrokar har jag också sett. Sedan finns det ju med eller utan snabbväxel, men det är väl oberoende av årsmodell?
Leif A eller någon Anna entusiast vet säkert mer om skillnaderna, och vid vilka årsmodeller ändringarna kom.

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

LeifAndersson

#3 » 10:56:31, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trima 910 - 1000 - 1120 och liknande från den tillverkaren är lämpliga på 430, men min personliga favorit är ändå Ålö 3030 mer flexibel lastare finns inte! Tranås är mindre vanliga och lika bra är det!
430 är sig rätt lik genom hela produktionen, från början fanns två alternativa hytter en inklädd båge och en stålhytt från extern tillverkare. Den "finare" stålhytten" visade sig vara oerhört rostkänslig och av lägre kvalitet än den inklädda bågen så den försvann rätt snart som tillval. Den inklädda bågen uppdaterades en gång i samband med att den skulle godkännas beträffande bullernivå med integrerade bakskärmar och inklädsel även över växellåda och under ratten. Hytten blev inte på något vis bättre för det utan möjligen något tystare men ombyggnaden var nödvändig för att klara nya bullerkrav i hytten. Rost problem även på den "uppdaterade" hytten fick men liksom på köpet, "bästa" hytten rent funktionsmässigt var absolut den tidigaste "standardvarianten" som var byggd som en ren inklädsel på en störtbåge.
Men absolut viktigast när det gäller 430 är att den absolut ska vara utrustad med den grövre framaxeln och styrsnäckan, är det 5 hjulbultar på framhjulen har den i vart fall den grövre axeln , och då också normalt den grövre styrsnäckan men det förekommer även grov axel och vek styrsnäcka på ett mindre antal maskiner. Men är snäckan hyfsat glappfri kan man utgå från att även den är den kraftigare typen, och omvänt är den glapp i ratten så är det med största säkerhet den alltför klena standardsnäckan som försöker göra så gott den kan på jobbet. :sad:

Tillägg: Såg den "renoverade" lastare här ovanför, fin i färgen och nya dekaler men torra gamla hydraulslangar med rostiga nipplar. Renoverad! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PeterR

#4 » 12:06:40, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade det mest självklara angående framaxeln. Visste väl att Du Leif skulle dela med Dig!

Som Du påpekar finns det tydligen olika grader av "renovering"...?

En annan sak är kanske styrservo som man nog föredrar på en lastartraktor? Själv skulle jag inte stå ut utan, även om det kan vara lite tungstyrt ändå ibland...
Finns det ens servo tillsammans med den klena axeln? (Utom då hemmabyggen)
Min granne hade en gång en 430 som han monterade hydrostatisk styrning på. Minns att den var himla trevlig att ratta. Den hade dock ingen lastare, men vi körde sprutan med den. Blev ganska många hektar på entrepenad.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bert

#5 » 15:46:07, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En granne har en 430 med orgservo och klen framtagna men utan lastare.
Undrar om jag inte hört nåt om att dom allra senaste hade alla servostyrning
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ls76

#6 » 21:18:36, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en sådan renovering går ju fort, ny färg och nya dekaler =färdigt, undrar hur underarbetet är gjort men skulle tro att det har man nog hoppat över.
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

EE

#7 » 23:31:41, 22-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är även den "grova" framaxeln för vek för omfattande bruk av lastare på en BM430. Lagringen ovanpå spindlarna tar stryk och man inser precis som Lundbergs i Västerbotten gjorde redan på femtiotalet att bakaxeln på en jordbrukstraktor är lämpligare för att bära last! :svettas:

Håller med om att en dylik traktor blir väldigt mycket mer mångsidig med lastare. Var snäll mot traktorn och se till att alltid ha motvikt bak så slipper du överlasta framaxeln i onödan.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se